Gå til innhold

Erfaringer fra vekter-yrket?


Anbefalte innlegg

Jeg går nå første år på Service og Samferdsel på VGS, og vi skal snart begynne med utplassering i arbeidslivet som "prosjekt til fordypning". Lurer litt på om jeg skal prøve meg på vekter-yrket, ettersom at det virker kult og spennende. Derfor lurer jeg på hvordan det er, og lurte på om noen her har jobbet som det og har erfaringer derfra.

 

Hvis du har det, hvor jobbet du som vekter? Og ut fra det:

  • Hva gjør du gjennom en vanlig arbeidsdag?
  • Er det ofte du utfører førstehjelp, i så fall, hvordan?
  • Skjer det ofte at du blir utsatt for vold, eller overfall?
  • Hva består eventuelle utrykninger mest av? (Brann, innbrudd, tyveri, hærverk...)

Eventuelle andre ting jeg burde vite/ha/kunne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke du spurt om dette før?

 

1. Veldig variabelt. Man kan jobbe på Oslo S. og ha en hektisk hverdag med masse kriminalitet, eller man kan gå rundt på et rolig kjøpesenter eller sitte og glo på noe hele dagen uten å måtte bevege seg.

 

2. Nesten aldri. Igjen, det kommer helt ann på hvor du jobber.

 

3. Igjen, det kommer helt ann på hvor du jobber.

 

4. Jeg vil tippe at falske innbruddsalarmer kanskje består av 80% av utrykningene. Resten er falske brannalarmer eller reelle forvarsler på brannalarmen (studenter som svir pizza) osv. Igjen, her kommer det også mye ann på hvor du jobber. Oslo har nok flere reelle alarmer enn det Narvik har.

Lenke til kommentar

Hvis du har det, hvor jobbet du som vekter? Og ut fra det:

  • Hva gjør du gjennom en vanlig arbeidsdag?
  • Er det ofte du utfører førstehjelp, i så fall, hvordan?
  • Skjer det ofte at du blir utsatt for vold, eller overfall?
  • Hva består eventuelle utrykninger mest av? (Brann, innbrudd, tyveri, hærverk...)

Eventuelle andre ting jeg burde vite/ha/kunne?

 

har jobbet i Bergen og i Oslo, på en god del forsjellige objekter. Blandt annet på akuttpsykiatrisk og på asylmottak.

 

En vanlig arbeidsdag består av venting, svare på enkle spørsmål og generelt pisspreik med de som er rundt deg på.. gjerne en og annen runde på objektet der man sjekker at alt er som det skal være..

 

Førstehjelp ? aldri

Vold? aldri.

 

utrykninger består de ytterst få gangene det er snakk om, om falske alarmer...

 

Vekteryrket er ubegripelig kjedelig, det hender aldri noe som helst. Nå har jeg sagt min erfaring, så får du sikkert høre fra vektere gjennom 7 år at det er et virkelig spennende yrke og så forteller de om den ene gangen de nesten la en narkis i bakken.... Altså, det er ett pittelite utvalg av vekterjobber der det sjer ting, men eller så er det hverken en spennende eller kul jobb.

 

Vekteryrket er for studenter som vil ha betalt for å gjøre lekser, pensjonister som vil sosialisere seg og ellers folk som liker en rolig, avslappet hverdag..

Lenke til kommentar

Jeg begynte som vekterlærling i Forsvaret. Sosialt sett var det en knalljobb, men læreplanen som hadde med faget å gjøre var ganske kjedelig. Den eneste spenningen man fikk var på de felles feltøvelsene, men de hadde ofte svært lite med læreplanen i vekterfaget/sikkerhetsfaget å gjøre. Med fem kroner i fagbrevtillegg er det desverre en lite lønnsom fagutdanning å ta.

 

I ettertid har jeg jobbet over tre år i et privat vaktselskap, og jeg deler litt av de samme erfaringene som 6Bravo2 nevner. Jeg har til nå vært innom mange kjøpesentere, skoleområder, verditransport, butikker, museum, mobiloppdrag osv. Mye av det er ganske rolig og avslappet, og selv om lønna har blitt mye bedre de siste årene er den fremdeles ikke bra. Dersom jeg blir å fortsette i yrket blir jeg nok å søke meg inn i offentlig sektor istedet for privat.

Lenke til kommentar

Vekteryrket er veldig Opp og ned, men gjerne litt mye dødtid og rutine i værdagene.

Har vært bort i det meste i stasjonær biten og litt i mobil biten av yrke.Du får se og oppleve litt forskjell.

Lønnen er levelig om du jobb skift / turnusstilling og liker å jobb en del natt og helger samt jule/påske.Skal kunne jobb8-17 så er lønn der etter.

 

Om de sier over så er fagbrev mye stress for lite økonomisk gevinst.

Førstehjelp ikke ennå (bank i bordet) Vold ikke ennå,fått noen sur folk osv.

 

vekteryrke er ikke så glamorøst så folk vil ha til.

Lenke til kommentar

Vekteryrket er veldig Opp og ned, men gjerne litt mye dødtid og rutine i værdagene.

Har vært bort i det meste i stasjonær biten og litt i mobil biten av yrke.Du får se og oppleve litt forskjell.

Lønnen er levelig om du jobb skift / turnusstilling og liker å jobb en del natt og helger samt jule/påske.Skal kunne jobb8-17 så er lønn der etter.

 

Om de sier over så er fagbrev mye stress for lite økonomisk gevinst.

Førstehjelp ikke ennå (bank i bordet) Vold ikke ennå,fått noen sur folk osv.

 

vekteryrke er ikke så glamorøst så folk vil ha til.

 

Lønnsmessig kan man få det langt mer glamorøst om man søker seg inn i det offentlige. Mens den private vaktbransjen har et nattillegg på bare 25 kr i timen, har flere offentlige etater 45-50% av personlig timeslønn som nattillegg, mens helgetillegget begynner fredag ettermiddag, og ikke lørdag kl. 18.00. 133% overtid på helligdager, og noe bedre grunnlønn.

 

Med dagens boligpriser bør det skje noe med lønna om vektere skal kunne leve om de jobber dagtid uten masse tillegg. Nå har det i tillegg vist seg at vektere ikke kan kjempe for en rettferdig lønn, da det fører til kaos i samfunnet og tvunget lønnsnemnd.

Lenke til kommentar

Hvis jeg velger vekter-yrket er det tross alt bare utplassering i 6 uker før jul og 10 uker etter jul, da også bare én dag i uka. Tror ikke vi får lønn heller.

 

Det har aldri vært normal praksis at elevene som er på utplassering de stedene jeg har jobbet har fått lønn. For å jobbe alene må du være minimum 18 år og ha vekterkurs. Alt annet vil være bortkastet penger for bedriften.

Lenke til kommentar

Vekteryrket er veldig Opp og ned, men gjerne litt mye dødtid og rutine i værdagene.

Har vært bort i det meste i stasjonær biten og litt i mobil biten av yrke.Du får se og oppleve litt forskjell.

Lønnen er levelig om du jobb skift / turnusstilling og liker å jobb en del natt og helger samt jule/påske.Skal kunne jobb8-17 så er lønn der etter.

 

Om de sier over så er fagbrev mye stress for lite økonomisk gevinst.

Førstehjelp ikke ennå (bank i bordet) Vold ikke ennå,fått noen sur folk osv.

 

vekteryrke er ikke så glamorøst så folk vil ha til.

 

Lønnsmessig kan man få det langt mer glamorøst om man søker seg inn i det offentlige. Mens den private vaktbransjen har et nattillegg på bare 25 kr i timen, har flere offentlige etater 45-50% av personlig timeslønn som nattillegg, mens helgetillegget begynner fredag ettermiddag, og ikke lørdag kl. 18.00. 133% overtid på helligdager, og noe bedre grunnlønn.

 

Med dagens boligpriser bør det skje noe med lønna om vektere skal kunne leve om de jobber dagtid uten masse tillegg. Nå har det i tillegg vist seg at vektere ikke kan kjempe for en rettferdig lønn, da det fører til kaos i samfunnet og tvunget lønnsnemnd.

 

 

 

ja kan se den problemstilling.Jobb dagtid som vekter i det private market og ha rå til å kjøpe seg noen vil aldri går om du ikke er 2 eller lønn går opp en del. Som sakt kunne turnus vekter så er "leveligt" spør du meg.

Lenke til kommentar

Henger meg med på denne "vektertråden". Har tenkt å søke på denne stillingen: http://www.finn.no/f...nnkode=36319249

 

Har noen av dere hatt erfaring innenfor det områet?

 

ja, man står og ser på at enellerannen sveiser eller sliper og lignende, 12 timers skift, lønn som ellers for vektere, det er dog ikke en vekterstilling, og man får derfor ikke et vekterkurs..

 

Lettjente penger, men kjedelig i lengden.

Lenke til kommentar

Henger meg med på denne "vektertråden". Har tenkt å søke på denne stillingen: http://www.finn.no/f...nnkode=36319249

 

Har noen av dere hatt erfaring innenfor det områet?

 

Husk at stillingen bare er et midlertidig prosjekt, og det er neppe offshore. Mest sannsynlig blir oljeplattformen kjørt inn til land. Jeg tipper flere av disse stillingene er typiske "stå i ro" jobber hvor man rett og slett bare skal påse at arbeiderne følger HMS-reglene.

Lenke til kommentar

Ok. Ja jeg vet det er et prosjekt, men lurer på om jeg har muligheter for fast ansettelse i Scuritas senere. Tenker da fulltids. Om det er kjedelig disse ukene/månedene dette prosjektet pågår, er ikke så viktig. Men jeg har ikke så mye arbeidserfaring heller, så det kan kanskje være lurt å begynne der for å kanskje ha større sjanse for senere kurs og ansettelse som vekter.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Ok. Ja jeg vet det er et prosjekt, men lurer på om jeg har muligheter for fast ansettelse i Scuritas senere. Tenker da fulltids. Om det er kjedelig disse ukene/månedene dette prosjektet pågår, er ikke så viktig. Men jeg har ikke så mye arbeidserfaring heller, så det kan kanskje være lurt å begynne der for å kanskje ha større sjanse for senere kurs og ansettelse som vekter.

 

 

Jeg begynte slik og havnet etterhvert på andre objekter, så muligheten er der muligens...om du skal satse på at det kommer til å skje ? nei.

Lenke til kommentar

Ok. Ja jeg vet det er et prosjekt, men lurer på om jeg har muligheter for fast ansettelse i Scuritas senere. Tenker da fulltids. Om det er kjedelig disse ukene/månedene dette prosjektet pågår, er ikke så viktig. Men jeg har ikke så mye arbeidserfaring heller, så det kan kanskje være lurt å begynne der for å kanskje ha større sjanse for senere kurs og ansettelse som vekter.

 

Det kommer helt ann på hvor mange de ansetter til dette prosjektet, og eventuelt hvor mange av de ansatte som ønsker det samme som deg når prosjektet er over. De med alle vekterkursene vil nok bli prioritert først, da dette sparer firmaet for fremtidige kostnader når det kommer til lovpålagt opplæring. Det sier seg selv at det ikke ligger en masse fulltidsstillinger og lurer til de som vil ha det.

Lenke til kommentar

Hva er vanligvis timeslønna, jeg hørte den lå på 180 kr per time etter siste streiken? Og hva er tilleggene for skift, hvis det er mye skiftarbeid?

 

Det kommer helt ann. De som er organisert i Parat har 158,57 kr i startlønn etter streiken (162 timer i måneden), så det er langt unna 180 kr. De som er organisert i NAF har noen kroner under dette, ettersom regjeringen ennå ikke har bestemt seg for resultatet av streiken. Jeg tipper det havner rundt det samme. Så er det er flyplasstillegg på rundt 10 kr ekstra for de som jobber der.

 

Nattillegget er på 25 kr i timen, og helgetillegget er på 45 kr. Om man satser på en jobb innen offentlig sektor som vekter vil både grunnlønn og skifttillegg være på langt mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...