Gå til innhold

Får ikkje farge


Anbefalte innlegg

Har eit GF4 4200 64mb med mulighet for tilkobling av tv.

Har ein utgang for S-VHS (står S-OUT) og ein for AV (står AV-OUT).

Når eg bruker ein S-VHS kabel får eg ikkje farge på den tilkoblede tv-skjermen. Bruker ein boks du plugger i SCART på tv'en, der du kobler til lyd og bilde.

 

1. Kva kan eg gjere for å få farge gjennom S-VHS kabelen? :shrug:

2. Får nemmelig farge ved bruk av ein vanlig videokabel (AV-OUT), er det noko kvalitets tap i forhold til S-VHS?

 

Mvh

 

Espen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva har dette med "Lyd, lydkort, høyttalere, musikk" å gjøre? :roll:

 

 

Støtter din TV s-video (S-VHS)? I så fall må du velge å bruke s-video på scart (AV2S e.l. eller i menyen, kommer an på TV) for å få farger. Hvis TV ikke støtter s-video: bruk den gule AV-koblingen. Det er litt, men ikke mye, forskjell i kvalitet.

Lenke til kommentar

Har ein gammal TV då... sikkert 10 år. Korleis veit eg om Tv'n støtter S-VHS? Trudde sidan eg fekk bilde men ikkje farge at den støtter det. Hadde vel ikkje kommt noko bilde viss den ikkje hadde støtta det... :shrug: Kva du meiner med å velge S-VHS på tv'en? Har den SCART-utvidelseskortet på videoen og bruker video kanalen. Får bra bilde, men i svart-kvitt...

Lenke til kommentar
Har ein gammal TV då... sikkert 10 år.
Da støtter den sansynligvis ikke s-video på scart. Så gamle TV-er har vanligvis egen kontakt for s-video + lyd i tillegg til scart hvis det er litt påkostede modeller.

 

Korleis veit eg om Tv'n støtter S-VHS?
Står i bruksanvisningen hvis TV støtter s-video.

 

Trudde sidan eg fekk bilde men ikkje farge at den støtter det. Hadde vel ikkje kommt noko bilde viss den ikkje hadde støtta det... :shrug:
Opprinnelig støttet ikke scartstandaren s-video. Den hadde composite, RGB og lyd (både inn og ut på alle samtidig) + styresignaler. Når fabrikkene også ville ha s-video i samme pluggen, måtte det "omrokeres" litt. De to pinnene som brukes til composite blir brukt til luminanssignalet (sort/hvitt) og to av pinnene som egentlig var til noe av RGB-signalet brukes til crominanssignalet (farge). Derfor må TV-er som skal takle s-video på scart ha en eller annen form for valg om scarten skal gjengi composite + RGB eller bare s-video. Dette gjøres enten i menyer i TV eller valg på inngangsvelger (f.eks. AV2 + AV2S).

 

Kva du meiner med å velge S-VHS på tv'en?
Står i bruksanvisningen hvis TV støtter s-video + se svaret over.
Lenke til kommentar
Har eit GF4 4200 64mb med mulighet for tilkobling av tv.

Har ein utgang for S-VHS (står S-OUT) og ein for AV (står AV-OUT).

Når eg bruker ein S-VHS kabel får eg ikkje farge på den tilkoblede tv-skjermen. Bruker ein boks du plugger i SCART på tv'en, der du kobler til lyd og bilde.

1. Kva kan eg gjere for å få farge gjennom S-VHS kabelen? :shrug:

2. Får nemmelig farge ved bruk av ein vanlig videokabel (AV-OUT), er det noko kvalitets tap i forhold til S-VHS?

Mvh

Espen

 

 

På mitt gamle GF kort måtte jeg skifte format fra PAL-B til PAL-G på pc'n for å få farge.

Leste om dette en plass på nettet men husker ikke helt hvor....

Prøv å google litt på norske sider om å koble pc til tv så finner du det nok... :)

 

På mitt nye Radeon kort må jeg som nevnt over skifte til S-video på tv'n.

Men det trengte jeg ikke på GF kortet.

 

Så lenge du får bilde på tv'n så er det bare en innstilling som ikke er helt korrekt.

Og jeg tipper det er fordi du nå står på PAL-B og ikke G...

Lenke til kommentar
Så lenge du får bilde på tv'n så er det bare en innstilling som ikke er helt korrekt.

Det blir feil å si det slik. Les svaret til Mr D og lær.

 

Takk!

 

 

Theobald: Les første posten. Han får fargebilde med composite (AV-kabel) - ergo: skjermkortet står i PAL og funker som det skal.

Lenke til kommentar
Har ein gammal TV då... sikkert 10 år. Korleis veit eg om Tv'n støtter S-VHS? Trudde sidan eg fekk bilde men ikkje farge at den støtter det. Hadde vel ikkje kommt noko bilde viss den ikkje hadde støtta det... :shrug: Kva du meiner med å velge S-VHS på tv'en? Har den SCART-utvidelseskortet på videoen og bruker video kanalen. Får bra bilde, men i svart-kvitt...

 

Når du får bilde uten farger med S-VHS, er det et velkjent tegn på at TV'en 'ikke' støtter S-VHS. Det er andre ting som også forårsaker svart/hvit, som f.eks hvis du bruker NTSC signal på en TV som bare støtter PAL.

 

Men Composite Video er vanligvis ikke merkbart dårligere enn S-VHS. Signalkilden teller mye mer enn ledningsstandarden. Jeg har hørt at S-VHS kan være bedre enn Composite ved svært korte kabelstrekk, (< 1 meter), men at en god Composite kabel faktisk er bedre enn S-VHS ved lange kabelstrekk (>5 meter).

Lenke til kommentar
På mitt gamle GF kort måtte jeg skifte format fra PAL-B til PAL-G på pc'n for å få farge.
:shrug:

 

I Norge bruker vi både PAL-B og PAL-G!

I VHF-båndet bruker vi PAL-B og i UHF-båndet bruker vi PAL-G. Forskjellen er "avstanden" mellom kanalene. Dette har ingenting å si ved tilkobling mellom PC og TV.

Lenke til kommentar

Bøyer meg i støvet hvis jeg skrev noe feil!! :oops:

 

Tok det bare av egen erfaring med tilkobling via s-video kabel.

 

Vet at vi bruker både PAL-B og PAL-B.

Men som nevnt så fikk jeg kun sorthvitt når jeg kjørte på PAL-B.

Skiftet til PAL-G og alt funket glimmrende!

 

Og siden han får bilde men i sorthvitt (samme som jeg gjorde), så regner jeg med at å skifte mellom B & G vil løse problemet...

 

Men for all del...Det trenger ikke være rett fordi jeg sier det... :wink:

Lenke til kommentar

Det er ofte problemer med at kortet står i feil TV-norm, men som oftest står det i NTSC og da blir alt sort/hvitt. Men som jeg skrev, så sier han i første post at det funker med composite og da er fargenormen riktig.

 

 

Men jeg må få kommentere guiden til ITpro. Den er jo grei, men denne scartkontakten på bilde vil gi problemer.

scart-tv.jpg

Denne scarten støtter ikke s-video! :lol: :lol: :lol:

De forklarer hvordan man kobler sammen PC og TV med s-videokabel også viser de et bilde av en scart som bare støtter composite inn og ut, og RGB inn.

Lenke til kommentar
Men Composite Video er vanligvis ikke merkbart dårligere enn S-VHS. Signalkilden teller mye mer enn ledningsstandarden.

Jeg er ikke helt enig der. Med S-Video så er fargene et separat signal. Kompositt modulerer fargene inn i sort-hvitt signalet, og det er faktisk umulig å få de totalt separert igjen uten å degradere sort-hvitt signalet, selv med avanserte digitale kamfiltere.

Hvis signalet du ser på har vært innom kompositt en gang på veien (f.eks vanlig TV), så er skaden skjedd og du ser ingen forskjell. Men hvis det er et rent signal (som f.eks fra en PC) så bør det være mulig å se stor forskjell på S-Video og kompositt.

Skal du trekke en lang kabel så har kvaliteten på kabelen mye å si. Det kan da sikkert bli forskjell hvis man sammenligner en coax og tvista par.

Lenke til kommentar
Men Composite Video er vanligvis ikke merkbart dårligere enn S-VHS. Signalkilden teller mye mer enn ledningsstandarden.

Jeg er ikke helt enig der. Med S-Video så er fargene et separat signal. Kompositt modulerer fargene inn i sort-hvitt signalet, og det er faktisk umulig å få de totalt separert igjen uten å degradere sort-hvitt signalet, selv med avanserte digitale kamfiltere.

Hvis signalet du ser på har vært innom kompositt en gang på veien (f.eks vanlig TV), så er skaden skjedd og du ser ingen forskjell. Men hvis det er et rent signal (som f.eks fra en PC) så bør det være mulig å se stor forskjell på S-Video og kompositt.

Skal du trekke en lang kabel så har kvaliteten på kabelen mye å si. Det kan da sikkert bli forskjell hvis man sammenligner en coax og tvista par.

 

Jeg er enig i det du sier om fordelen med S-Video. I teorien er det mulig å få et bedre bilde enn med Composite. Men 'vanligvis' er det ett eller annet som gjør at S-Video ikke gir merkbar bedring i forhold til Composite.

 

Det ideelle tilfellet er muligens en høykvalitets DVD-spiller med >1 meter S-video kabel fram til TV. (og selvsagt at man spiller en skikkelig DVD og ikke VCD eller SVCD formater).

 

Det er flere ting som gjør PC til en dårligere signal-kilde. Ofte må du ha lang kabel fordi PC'en ikke står under eller oppå TV'en. I tillegg er den digitale signalbehandlingen i en soft-DVD avspiller forenklet i forhold til de beste DVD spillerne. Også har vi det faktum at mediet som avspilles fra PC'en gjerne er VCD, SVCD eller DIVX - ikke DVD. Samtidig er TV utgangen fra PC'en ofte mindre påkostet enn den er i DVD spillere. Små adapter-kabler og overganger er svært vanlig, noe som ikke er fordelaktig for å bevare signalkvaliteten.

 

Jeg mener derfor fortsatt at Composite mellom PC og TV vanligvis ikke er merkbart dårligere enn S-Video. Forutsatt at man bruker en Composite kabel av bra kvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...