Gå til innhold

Hvor tjukt bør plexi glasset på en tank være?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Anbefaler deg å bruke minst 6mm, helst 8.

Årsaken er rett og slett at det da blir lettere å få sammenføyningene tette. Du får større endeflater med tykkere materiale og dermed også bedre sammenbinding.

Silikon er dessverre lite egnet som lim mot plexi, men i kombinasjon med gjenging og skruing fungerer det bra!

Det beste du kan bruke er spesiallim for plexi, men dette krever at du har tilpasset flatene så nøye som mulig.

Mener ikke å skremme deg nå, men bruk både tålmodighet og tid på prosjektet, da slipper du lekkasjer.

Lenke til kommentar

Sikaflex fungerer sikkert helt greit, og tett blir det nok også. Og så lenge man håndterer tanken med en viss forsiktighet, så er en slik løsning god nok.

Men vær oppmerksom på at plexi og lexan er to forskjellige materialer. Det kan godt hende at bindingen / limingen fungerer bedre mot lexan.

 

Grunnen til at jeg foreslo 8mm og skruer, er at man ved en slik løsning får en "bullet-proof" tank, som tåler "alt"!

Lenke til kommentar
Unnskyld meg men glemmt å skrive at jeg også bruker skruer..... 4 på hver side.

Og sikaflex i fungene, det er pottetett.

 

"Welcome to the club"! :D

 

Mener ikke å være sarkastisk med den uttalelsen, men det er jo greit at du nevner det med skruene da! For det er jo de som egentlig gjør jobben. Og all den tid og stund tanken er skrudd sammen, kan man "nesten" bruke tyggegummi i skjøtene!

Men silikon eller sikaflex er naturligvis å foretrekke.

Lenke til kommentar
så jeg bør gå for plexi glass på 6mm, og sikaflex?

 

ang. det med skruer: er det noe spesilet jeg bør gjøre før jeg skrur de inn? eller skal jeg bare skru?

og er det noen spesiell type skruer dere anbefaler?

 

Takk for all hjelpen folkens!

 

Helst 8mm glass, det koster ikke voldsomt mye mere enn 6mm. Gjerne i kombinasjon med 3mm maskinskruer. Disse krever imidlertid at det bores og gjenges i plexiglasset, og dermed må du gå til innkjøp av en 3mm gjengetapp, svingjern, og et 2,5mm bor. Om du ikke har slikt fra før da?

Alternativt kan du bruke parkerskruer / karrosseriskruer, med du må allikevel bore hull for disse. Og der er det viktig å tenke på at hullene ikke må bores for trange! Må du "ta i" for mye når du monterer skruene, så er det stor fare for at plexiglasset sprekker.

 

Btw; Om du er interessert, kan jeg sende deg et bilde eller to av hvordan du bør gå frem. Send meg i så fall en PM.

Lenke til kommentar
BAre for å ha noe sagt så heter det ikke Plexi. Plexi var en gammel tysk fabrikk som started med å lage det dere kaller Plexi..Altså Polykarbonat

 

:roll:

 

Det er sikkert riktig. Men langt de fleste kjenner nok til betegnelsen plexiglass fremfor polykarbonat, så da er vel det å foretrekke?

 

Jeg for min del synes det generelt sett er greit å bruke folkelige og kjente begreper når man omtaler "saker og ting", da når man forhåpentligvis frem til fler?

Eksempelvis kan man selvsagt se på en diskusjon som denne som triviell? Men uten å undervurdere noen skynder jeg meg å si kjedelig i stedet. Jeg tror flere kjenner til, og forstår sistnevnte uttrykk bedre.

Muligens et litt dårlig eksempel, men jeg antar at du tar poenget?

 

Uten dermed å si at det er galt å bringe den faglige betegnelsen til torgs, det kan nok helt sikkert være lærerikt.

Men i første omgang var det vel spørsmål om tykkelsen på plexiglasset i tanken, ikke den korrekte betegnelsen på materialet?

Lenke til kommentar

Dårlig unskyldning Skrue. Det finnes mange tilbydere av gratis webplass. www.home.no er en av de mest populære norske.

 

Ser også av emailen din at du er kunde hos sensewave/freewave og de gir deg fatisk 25MB webplass ;) Bare å gå til freewave.com og logge inn.

 

Om du fortsatt sliter så kan man alltids sende mail med bilder du ønsker å publisere til en av de mange forumbrukerne (som f.eks meg) som har webplass så legger den vennlige sjelen ut bildene for deg ;)

 

En ting til, du er medarbeider i overklokking.no, da burde det vel strengt tatt være mulig å få publisert bildene dine på overklokking.no sin server?

Lenke til kommentar

LOL!

Joda, du har vel saktens rett i det, Anders. Burde vel for lengst ha benyttet meg av de mulighetene du nevner, bl.a hos Sense. Og dermed er jeg vel avslørt som en n00b mht. hjemmesidesnekring og slikt.

Hadde jeg brukt like lang tid på slikt som på hardwaren her i huset, så hadde jeg kanskje klart å fylle opp de 25Mb hos Sense!

 

Hyggelig av deg å tilby "utlegg" av bilder! Kan godt hende jeg slenger over noe i løpet av kvelden, får se hva jeg har liggende her. Takker for tilbudet! :smile:

 

Etterhvert kan dette sikkert ordnes gjennom Ok.no også. Men pur fersk medarbeider som jeg er, får jeg nok i første rekke konse på jobben jeg har påtatt meg, som du vet går jeg jo svanger med en liten guide..

Lenke til kommentar
men bør jeg ha en nippel på der vatnet som returnerer til tanken kommer inn?

f.eks. en slik en?http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=TS319660606

 

Det kan være en god løsning ja. Men "problemet" blir vel å gjenge opp til passende dimensjon i plexiglasset, medmindre du kjenner en rørlegger da?

En annen og atskillig enklere metode, er å bruke en bit silikonslange i kombinasjon med en glatt nippel, altså en nippel uten gjenger. Da borer man bare et passe stort hull i tankveggen, slik at silikonslangen passer godt i hullet. Deretter "trues" nippelen inn i slangen, og dermed har du en potte tett gjennomføring!

Har sendt noen bilder av mine løsninger til Anders l, men han har nok ikke hatt tid til å legge ut bildene her....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...