Gå til innhold

Under 18år, ta ut penger fra sparekonto


Pius

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Er i en knipe akkurat nå, er uvelkommen hos mor og har da ingen steder å bo for tiden. Bor hos en venn, men det kan jo ikke forsette. Problemet er at jeg ikke får stipend før i september/oktober.

 

Så tengte at jeg skulle ta ut pengene fra sparekontoen og greie meg til da, men moren min som disponerer sparekontoen selv om den står på mitt navn siden jeg er under 18. Kan jeg da gå med far og ta ut pengene?

 

- Pius

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter vergemålsloven så vil personer over 15 år kunne råde over middler som dei sjølve har tjent, men berre med tillatelse frå vergen.

 

Vanligvis er det foreldre eller vergen som råder over kontoen. Det enklaste er at du tar kontakt med banken for å høyre kven som kan ta ut frå kontoen. Eg kan ikkje finne noke i farta som seier at begge foreldrene må samtykke for uttak, så dersom du har med din far så burde dette gå greit.

Lenke til kommentar

Ringte banken og fant ut at jeg hadde 1100kr igjen på sparekontoen og over 20 000kr har forsvunnet fra kontoen min..

 

Dessuten var det bare hun som kunne styre kontoen.

 

Kan hun gjøre dette? Er det INGENTING jeg kan gjøre for å få disse pengene tilbake?

Endret av Pius
Lenke til kommentar

Når du har fylt 15 år:

Rår du selv over midler du har tjent ved eget arbeid, eller som foreldrene din eller andre har latt deg få til egen rådighet, for eksempel gaver.

Bor du for deg selv, kan du selv foreta slike disposisjoner som er vanlig i daglig hushold, for eksempel betale husleie, strøm, kjøpe inn dagligvarer osv.

Husk: Du kan likevel ikke på egen hånd inngå husleiekontrakt så lenge du er under 18 år. Da kreves samtykke fra foreldre eller verge. Bruker den unge midlene på annen måte enn til daglig hushold, kan foreldrene eller vergen ta fra den unge retten til å disponere på egen hånd (§ 33 b).

Husk:

Foreldrene eller vergen kan ta rådigheten fra den unge hvis midlene brukes på en skadelig måte, for eksempel til alkohol eller narkotika. Til dette kreves samtykke fra overformynderiet, dersom den unge over 15 år forsørger seg selv (§33).

 

Før foreldrene eller vergen avgjør saker om dine økonomiske forhold, har du rett til å uttale deg hvis du har fylt 14 år. Du kan klage til overformynderiet dersom du er misfornøyd med avgjørelsen (§ 40). Velger du å klage, må vi forutsette at det dreier seg om litt større verdier, og ikke for eksempel om du skal få 50 kroner mer i uka i lommepenger eller ikke.

 

[kilde]

Lenke til kommentar

søkte litt rundt og kom over noen andre som spurte om det samme:

 

Foreldre er juridisk og økonomisk ansvarlig for sine barn fram til de er 18. Dette betyr i prinsipp at foreldrene i utgangspunktet kan råde over midler som tilhører barnet, såfremt pengene blir brukt slik at de kommer den mindreårige til gode.

 

En mindreårig råder likevel selv over midler som vedkommende har tjent ved egen virksomhet , eller som foreldrene eller noen annen har latt vedkommende få til egen rådighet etter at den mindreårige fylte 15 år. Dette står i vergemålsloven § 33.

 

Foreldre kan overstyre barnas ønsker dersom de frykter at barna skal bruke sine midler uhensiktsmessig eller til skadelig formål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke om reglene ble endret etter dette?

Det der er jo bare sykt, men igjen kan jo være noen tullinger som innvilget det så foreldrene burde klage sånn at saken kommer for retten der de ser logisk på det, hvorfor skal foreldrene betale slike summer når de kan og har mulighet for å bo hjemme gratis og franko?

Men igjen ungen ville fått det artig om klagen kommer igjennom og må betale tilbake de 150.000 kronene, blir neppe noe kjære mor etter den behandlingen de fikk.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Er i en knipe akkurat nå, er uvelkommen hos mor og har da ingen steder å bo for tiden. Bor hos en venn, men det kan jo ikke forsette. Problemet er at jeg ikke får stipend før i september/oktober.

 

Så tengte at jeg skulle ta ut pengene fra sparekontoen og greie meg til da, men moren min som disponerer sparekontoen selv om den står på mitt navn siden jeg er under 18. Kan jeg da gå med far og ta ut pengene?

 

- Pius

 

ville tatt kontakt med barnevernet om du ike kan bo hos din far

Lenke til kommentar

Har tatt kontakt med barnevernet ang. den saken, men tar opp saken om misbruk av makt(?) separat.

 

Du kan klage til overformynderiet dersom du er misfornøyd med avgjørelsen (§ 40). Velger du å klage, må vi forutsette at det dreier seg om litt større verdier, og ikke for eksempel om du skal få 50 kroner mer i uka i lommepenger eller ikke.

 

Jeg får vel vise det til advokaten min, for jeg er ganske misfornøyd at jeg er kastet ut og at hun tar alle pengene mine.

 

Edit #1

 

Pengene skulle brukes til å betale leie frem til jeg fikk ordnet meg hjelp fra BVT eller lånekassa, det kan vel ikke defineres som "skadelige formål".

Endret av Pius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...