Gå til innhold

Ta opp fag i militæret


Mysterio19

Anbefalte innlegg

Hei, leker med tanken om å forbedre karaktersnittet mens jeg nå er inne i førstegangstjenesten, og har således noen spørsmål jeg søker svar på.

 

1. På privatistweb må man skrive inn hvor man ønsker å avlegge eksamen. Da jeg ikke vet hvor jeg havner etter rekruttskolen, blir vel det litt vanskelig. Hva skal jeg gjøre her?

 

2. Må eksamenene betales selv av den enkelte, eller tar Forsvaret og betaler en del av avgiften?

 

3. Hvor lenge før eksamen må man melde i fra at man trenger fri til den aktuelle dagen, og får man noen dager fri i forkant av eksamen for å øve?

 

På forhånd takk for svar. Setter pris på om andre som har vært i denne situasjonen forteller om egne erfaringer rundt dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3. Hvor lenge før eksamen må man melde i fra at man trenger fri til den aktuelle dagen, og får man noen dager fri i forkant av eksamen for å øve?

Nå vet jeg ikke hvordan det er med eksterne studier. Men hos oss fikkalle som hadde tatt et av militær-fagene en dag fri før testen

Lenke til kommentar

Gå og prat med FOKUS (Forsvarets kompetanse og utdannings senter eller noe sånt), som holder til på de fleste leirer. På innrykket til rekruttskolen skal dere ha fått informasjon om dette. De hjelper med oppmelding til emner, refunderer 80% eller noe (aner ikke om det har endret seg da) av eksamens utgifter eller noe sånt, samt kan gi gratis opplæring. Bare ta kontakt, se hva de har å tilby. Selv tok jeg opp fysikk (måtte betale en andel av eksamensutgiften selv), og fikk vekterkurs + båtførerprøven gratis =)

Lenke til kommentar

Hei, leker med tanken om å forbedre karaktersnittet mens jeg nå er inne i førstegangstjenesten, og har således noen spørsmål jeg søker svar på.

 

1. På privatistweb må man skrive inn hvor man ønsker å avlegge eksamen. Da jeg ikke vet hvor jeg havner etter rekruttskolen, blir vel det litt vanskelig. Hva skal jeg gjøre her?

 

2. Må eksamenene betales selv av den enkelte, eller tar Forsvaret og betaler en del av avgiften?

 

3. Hvor lenge før eksamen må man melde i fra at man trenger fri til den aktuelle dagen, og får man noen dager fri i forkant av eksamen for å øve?

 

På forhånd takk for svar. Setter pris på om andre som har vært i denne situasjonen forteller om egne erfaringer rundt dette.

Forvaret legger tilrette for at man skal ta opp fag i førsteganstjenesten. Ta kontakt med FOKUS så fort som mulig. De hjelper deg med alt og har undervisning i mange fag samt de tilbyr kurs over nett, avhengig av hvordan fag du ønsker og ta. for å svare på spørsmålene dine:

 

1. Du melder deg opp mellom 1.sept og 15.sept. Det finnes et valt på privatistweb der du velger at du er i forsvaret. Så snart du vet hvor du skal putter du inn nærmeste vidregående skole.

 

2. Man betaler eksamensavgiften selv. Når du har stått på eksamen vil forsvaret betale deg tilbake 80% av utgiftene (jeg tok bare utskrift av karakteren og at jeg hadde møtt opp fra privatistweb).

 

3. Du melder ifra så tidlig som mulig til fokus. Du har da krav på 2 lesedager før eksamen + eksamensdagen, så fremst du ikke har langperm eller noen annen særskilt grunn. men forsvaret er meget fleksible på dette.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Så vidt meg bekjent er vel FOKUS kun åpent fra 0730 til 1500 eller noe, da jeg er i tjeneste, og således blir det vel vanskelig for meg å ta en prat med de? Får ellers bare ta en telefon å høre.

 

Forresten, finner ikke det valget om at man er i Forsvaret, gidder du hjelpe?

Lenke til kommentar

Gidder ikke åpne en ny tråd, så jeg spør her!

 

http://forsvaret.no/verneplikt/under-forstegangstjeneste/kurs-og-utdanning/kurs-og-studietilbud/Sider/studiepoeng-gsu.aspx

 

Her står det at man kan oppnå hele 15 studiepoeng hvis man avlegger eksamen i de tre nevnte fagene.

 

Betyr det da at hvis jeg får 4,5 i karaktersnitt på VGS, og deretter fullfører førstegangstjeneste hvor jeg avlegger eksamen i alle tre fagene, får jeg da 6,0 i endelig snitt? Altså, 45 + 15 studiepoeng?

Lenke til kommentar

Det et to forskjellige poeng. Studiepoenga kjem fyrst til nytte når du tar høgare utdanning, så disse poenga vil ikkje ha innvirkning på karakterane frå vgs.

 

Når det gjelder trådstarter sitt spørsmål så vil mykje være avhengig av kva tjeneste du søker/får. Det er ikkje alle tjenestane som lar seg kombinere med studier pga skiftordninger, utflukter, osv.

Lenke til kommentar

Det er 3 stk fag man kan ta i forsvaret som gir studiepoeng, totalt blir dette 15 studiepoeng, og det er nok de du prater om. Noe med jus & militærmakt, kropp bevegelse og energi, og et annet fag jeg ikke husker. Disse fagene gir STUDIEPOENG, altså poeng som brukes til å dokumentere kompetanse og "arbeidskrav" (hvis man kan forklare det slik xD) på høyere utdannelse. Høyere utdannelse er utdannelse som gies ved høgskoler / universiteter. Bachelor, Master, Årsstudium ved høgskoler/universiteter osv.

 

Studiepoeng har ingenting med karrakterene dine fra vgs å gjøre. Når du skal regne ut SKOLEPOENG (altså de poengne du søker deg inn på høyrere utdannelse med) så bruker du formenel gitt over (av m0ffe).

 

For å forbedre snittet ditt for videregående må du ta eksamen på nytt, i et / flere fag du tok på VGS, for å få en bedre karrakter. Eller noen andre muligheter hvis det går, som f.eks å ta et nytt fag eller lignende som f.eks fysikk / matte, hvis du mangler det for å starte på et studie du ønsker.

 

Studiepoeng får / og teller kun hos en institusjon for høyere utdannelse (Høgskolen i Gjøvik, Universitetet i Oslo, BI, NTNU, etc...). (pluss at forsvaret har muligheten til å gi opplæring i noe også da, som du nevner)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...