Gå til innhold

Hvorfor så få digitale forsterkere?


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Hvorfor det er så få digitale forsterkere på markedet?

 

Er det ikke slik at digitale forsterkere er framtiden? Hvorfor er det da så få på markedet selv om de kom for flere år siden? Ville det ikke vært naturlig at det stadig kom flere og bedre utgaver på markedet?

 

Jeg vurderer å kjøpe en ny stereoforsterker eventuelt surroundforsterker. I den priskategorien jeg vurderer finner jeg bare en aktuell, nemlig: Onkyo A-5VL

 

Noen som har erfaring med denne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er det som gjør den forsterkeren mer digital en andre forsterkere?

 

Signalene som går ut høyttalerkabelen er jo analog, så jeg vil vel annta at analoge forsterkere er å foretrekke(?)

Om NAD C390DD Integrert forsterker står det:

 

"C390DD er en digital stereoforsterker på 2 x 150 watt som kan dra maksimal kvalitet ut av alle digitale muikkmedier. Den 100% digitale signalveien bevarer signalet inntakt helt frem til høyttalerne, slik at du slipper all støy og forvrengning som ellers følger med selv de beste analoge konstruksjonene. Resultatet er en enestående ren og veloppløst stereolyd."

Endret av AMDBunny
Lenke til kommentar

Enkelt og greit handler det om konstruksjonen av utgangstrinnene som styres digitalt via PWM-signaler (Pulse width modulation). Det skjer således ingen da-konvertering før utgangstrinnene i forsterkeren. Det betyr videre at analoge innganger blir AD-konvertert før den digitale lydbehandlingen begynner.

 

Utover det finnes det digitale høyttalere. Jeg har selv digitale høyttalere. Riktignok betyr dette bare at det er digitale innganger på høyttalerne, innebygget DSP, flerkanals DA-konvertering og en amp per element. Ingenting unikt med dette (selv om det er stor forskjell på kvaliteten, riktignok).

 

Som Hårek sier så er Onkyo-forsterkeren basert på et klasse D-design. Her er det store forskjeller på kvaliteten på modulene, fra ICE som sliter litt med høye frekvenser til Hypex nCore som måler bedre enn det meste på markedet.

 

Jeg tolker trådstarter dit at han er på jakt etter en stereoforsterker med digitale innganger. Der har Cambridge noen varianter, Argon, Harman/Kardon, Hegel og antakeligvis en god del fler. Det vil også bare bli fler og fler som kommer med denne funksjonaliteten innebygget.

Lenke til kommentar

Om forsterkeren er digital (som 390DD) så vil det lønne seg å kvitte seg med DAC i forkant i signalveien fordi signalet må AD-konverteres før utgangstrinnene. Om du har digital inngang på en forsterker og analoge innganger og det er en analog forsterker med klasse D-teknologi ville jeg prøvd først. Da er det kvalitet på intern og ekstern DA-konvertering du sammenligner.

Lenke til kommentar

Utover det finnes det digitale høyttalere. Jeg har selv digitale høyttalere. Riktignok betyr dette bare at det er digitale innganger på høyttalerne, innebygget DSP, flerkanals DA-konvertering og en amp per element. Ingenting unikt med dette (selv om det er stor forskjell på kvaliteten, riktignok).

Hva slags høyttalere har du?

 

Det er altså best, ihvertfall i teorien, å beholde signalet digitalt så lenge som mulig, eller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Meridan DSP 7200.

 

7200-on-black1024.jpg

 

 

Digitale signaler er mer robust mot støy (etter min erfaring). Dess færre forringende analoge ledd du har dess bedre blir lyden. Det betyr også at jeg AD-konverterer signalet fra platespilleren. Skal eksperimentere med digital RIAA etterhvert. Jeg har litt troen på det, men jeg må finne en effektiv måte å gjøre det på som ikke koster altfor mye.

 

(Beklager stort bilde.. Mine er i hvit)

Lenke til kommentar

Jeg har riktig nok begrensende kunnskaper om Hi-Fi, men Meridan sine høyttalere virker på meg til å være en genial konstruksjon. Slik jeg forstår det er jo konstruksjonen helt optimal for å beholde signalet digitalt så lenge som overhode mulig.

 

Eneste negative for meg er nok at prisklassen blir for høy. Ut i fra det jeg har sett på nettet så koster et Meridan anlegg med gulvstående høyttalere fra ca 50 000 og oppover. Fins det noen konkurrenter som har tilsvarende høyttalere?

 

Til tore_v1: Bruker du også Meridian Audio Core 200?

Lenke til kommentar

Jeg har riktig nok begrensende kunnskaper om Hi-Fi, men Meridan sine høyttalere virker på meg til å være en genial konstruksjon. Slik jeg forstår det er jo konstruksjonen helt optimal for å beholde signalet digitalt så lenge som overhode mulig.

 

Eneste negative for meg er nok at prisklassen blir for høy. Ut i fra det jeg har sett på nettet så koster et Meridan anlegg med gulvstående høyttalere fra ca 50 000 og oppover. Fins det noen konkurrenter som har tilsvarende høyttalere?

 

Til tore_v1: Bruker du også Meridian Audio Core 200?

 

Jeg bruker surroundprosessoren G61 da jeg etterhvert skal ha bakhøyttalere og en senterkanal. AC200 ville vært svært aktuell til et stereooppsett, men samtidig har du "konkurrenter" som Sonos og SB (inntil Logitech drepte SB-linjen..). Meridian har sitt eget system også, som er noe av det mest responsive jeg har prøvd, men det koster...

 

Du får kjøpt brukte meridian-høyttalere til en helt streit pris, men det "koster å være kar". Konseptet er genialt. Hadde jeg brukt anlegget utelukkende til musikk hadde det holdt med en SB Touch digital inn på én høyttaler, så er det nettverkskabel mellom høyttalerne. Om du velger et par eldre fra 7000-serien, eller 5000-serien så kommer du rimeligere ut av det. Meridian er genialt om du vil ha virkelig god lydkvalitet og er lei av å bytte komponenter hele tiden. Jeg har vært gjennom nok bytter for en stund.

 

Jeg vet at Hifihuset har en del brukt Meridian inne, du kan jo høre med de om du er interessert.

Lenke til kommentar

Som nevnt litt tidligere her i tråden så tror mange at Klasse D forsterker er digital. Det er den ikke den er analog, men jobber på en annen måte enn A og B klassene, og utvikler mindre varme.

 

Det finnes heldigitale forsterkere også, men de er ekstremt sjeldene, nok med mye hvor dyrt det er å lage skikkelig.

 

Grunnen til at det ikke er så mye Klasse D forsterkere tilgjenglig er at det er relativt nytt, og det er ikke mange årene siden de låt skikkelig dårlig. Pioneer er en av forkjemperene og har dette på alle sine LX forsterker fra og med i år, billigste er under 10.000,-

 

Grunne til at de ikke er i billigere forserkere er rett og slett at de er fortsatt mye dyrere å lage enn Klasse B og AB som er mest normalt å bruke. Samt at de er vanskelig å få skikkelig lyd fra dem. Det er jo ikke slik at selskapene sammarbeider for mye heller, slik at det er opp til de forskjellige å lage sine versjoner. Pioneer brukte jo B&O sine ICE moduler i starten, og ble kjent med teknologien den veien, før de startet å produsere sine egne.

 

Sony hadde Klasse D i mange av sine, men gikk tilbake til AB teknologien igjen. Både Yamaha, Onkyo, Denon osv holder seg for det meste til den tradisjonelle AB enda, og ser nok fortsatt noen år unna å Klasse D. Mye henger nok sammen med hvor dårlig det låt i starten, og mange hifi friker dermed fortsatt er altfor negative til dette. Og det er den gruppen som kjøper de dyre forsterkerene hvor denne teknologien først blir lansert.

 

Har selv en Rotel effektforsterker som er Klasse D, og den låter fantastisk. Og Rotel som normalt er nokså trege på nye teknikker har i dag kun Klasse D så vidt jeg husker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...