Gå til innhold

extern skjerm til laptop ubuntu, detekteres men ingen display...


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en ekstern skjerm koblet til via HDMI-HDMI til min bærbar som kjører Ubuntu. Skjermen vises i Display programmet, og har også forsøkt programmet Disper, problemet er at bilde vil ikke bli overført til den eksterne skjermen... synes dette er ekstremt rart når skjermen detekteres! Har prøvd mirror screen og mange andre muligheter men den eksterne skjermen bare nekter å vise noe som helst. Popper opp en melding av og til på den eksterne skjermen "cable not connected" noe som er ren vås. Som sagt, HDMI-HDMI forbindelse, og egen strømforsyning... så eg ser ikke problemet. Vennligst hjelp, har googlet og spurt på Ubuntu forums og prøvd div løsninger. Jeg har Asus Zenbook UX32VD med integrert Intel 4000 grafikk og dedikert Nvidia Geforce GT620M. Har prøvd å installere Nvidia driveren uten hell, så nå vil jeg prøve uten. Jeg antar det skal gå an å koble til ekstern skjerm uten den Nvidia drivern? Nvidia driver er vel ikke påbudt for eksternt display ;)? Håper på hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-4vxCixkw

Det finnes iallefall en gruppe som jobber med nvidia drivere og dets optimus teknologi (for bruken av discrete og integrated gpu om en annen i ubuntu)

Nvidia vil ikke selv hjelpe til, så det utgis 2 typer drivere da, ene fra nvidia og en fra den gjengen som driver med Bumblebee.. (http://bumblebee-pro....org/index.html)

 

Om du vil teste og se at det ikke er kabelen eller noen av kontaktene som er fubar, så kan du tvinge laptopen din til å bruke discrete card only, dvs. at den ikke tar i bruk intel sin gpu.

Du vil da mest sannsynlig få tatt i bruk hdmi koblingen. (for min del var det slik at om jeg hadde på switchable mode så funket ikke lyden, ikke før jeg tvang den til å bruke nvidia på heltid)

 

Dette må gjøres via BIOS (det vil si før linux booter) noen laptopper har 'Del' som knappen for bios, andre F2 .. du får lese deg frem

Endret av Slettet-4vxCixkw
Lenke til kommentar

Kanskje du trenger denne da: http://acpi4asus.sourceforge.net/

(for å få spesialtastene til å virke)

Takker for svar, skal absolutt teste dette! Kanskje jeg en gang for alle kan få av backlight på tastaturet og!

 

Det finnes iallefall en gruppe som jobber med nvidia drivere og dets optimus teknologi (for bruken av discrete og integrated gpu om en annen i ubuntu)

Nvidia vil ikke selv hjelpe til, så det utgis 2 typer drivere da, ene fra nvidia og en fra den gjengen som driver med Bumblebee.. (http://bumblebee-pro....org/index.html)

 

Om du vil teste og se at det ikke er kabelen eller noen av kontaktene som er fubar, så kan du tvinge laptopen din til å bruke discrete card only, dvs. at den ikke tar i bruk intel sin gpu.

Du vil da mest sannsynlig få tatt i bruk hdmi koblingen. (for min del var det slik at om jeg hadde på switchable mode så funket ikke lyden, ikke før jeg tvang den til å bruke nvidia på heltid)

 

Dette må gjøres via BIOS (det vil si før linux booter) noen laptopper har 'Del' som knappen for bios, andre F2 .. du får lese deg frem

Tusen takk for ditt svar. Håper du kan være behjelpelig med en ting til, siden jeg (som nevnt) har UX32VD med integrert Intel 4000 grafikk og dedikert Nvidia Geforce GT620M, hvilken driver skal jeg da bruke? Har nettopp tatt ned http://www.geforce.c...s/results/47323 (har prøvd denne tidligere men da funket det ikke)

Dette er driveren til Geforce GT 620M, men siden jeg har "mixed graphic", altså Intel 4000 grafikk også, så tror jeg dette kan være grunnen til at jeg opplever problemer. Har hørt om Bumblebee, men jeg trodde ikke at de jobba med egne drivere (isåfall hvor finner jeg akkurat den jeg trenger? - har 64-bit Ubuntu). Trodde Bumblebee var et prosjekt og supplement som skal legges til Nvidia driveren, ikke at de laget "egne drivere"?

 

Hvilken bærbar har du? Har du og discrete og integrated gpu om en annen? Bruker du fremdeles Nvidia på heltid, og hvis ja, hvilken driver skal du ha med Nvidia på heltid, Bumblebee sin eller Nvidia?

Endret av cortec
Lenke til kommentar

Jeg er i BIOS nå og har høvla igjennom alt... finner ikke hvor jeg kan skifte til "discrete card only". Hadde du orket spesifikt å si hvor jeg endrer dette? Skal jeg "disable" "Intel Virtualization Technology" (som er "enable" ved default)... eller er jeg på villspor no :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...