Gå til innhold

Budsjett under studier


Donnie Darko

Anbefalte innlegg

Her er et budsjett jeg satt opp i farten:

 

 

Mat/dagligvarer: 3000,-

Klær/sko: 300,-

Personlig pleie/linser: 550,-

Lek og fritid: 500,-

treningssenter: 265,-

Kollektivt/bensin: 250,-

Telefon: 100,-

Husleie: 2500,-

 

SUM: 7465,-

SUM lån/stipend: 9250,-

SUM spart: 1785,-

Det jeg lurer på er hva jeg burde gjøre med pengene jeg eventuelt sparer? Skal jeg sette de inn på en BSU konto, eller burde jeg sette de inn på en høyrentekonto?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du tjener nok i løpet av året til at du kan benytte deg av fullt skattefradrag på BSU-sparingen så ville jeg satt pengene der. Hvis ikke vil høyrentekonto være det smarteste.

 

Forøvrig vil vel noen kanskje mene at du har et budsjett som er en smule optimistisk.

Lenke til kommentar

Si meg, hvor bor du og hva gjør du? 250 kroner i transportutgifter og 2500 kroner i husleie er ekstremt billig.

 

Uansett, det der er ikke et realistisk budsjett i lengden. Du har ikke tatt høyde for noen uforutsette utgifter overhodet. 500 på lek og fritid er ikke lite, men det kommer til å være måneder hvor denne er høyere. Pensum er ikke tatt med. Du bør sette inn "overskuddet" hver måned på en konto med ok rente og ingen begrensninger på uttak. Dette bruker du på uforutsette utgifter. Når du har ca. 1-2 månedsbudsjetter på kontoen kan du sette det overskytende på en "ordentlig" sparekonto (BSU eller høyrentekonto med begrensninger).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...