Gå til innhold

Refinans? Forbrukslån? Beste lånetype?


Rippler

Anbefalte innlegg

Dette blir nok litt "wall of text", men skal prøve å holde det til et minimum.

 

- Min ex samboer tok i 2011 opp et forbrukslån i bank norwegian for å gjøre meg gjeldfri (betalingsanmerkninger, inkasso osv). Beløpet var 90.000,- Dette står i hennes navn, men det er jeg som betaler det.

Nå har vi gått hvert til hvårt og jeg vil få lånet over på meg nå som jeg ikke har betalingsanmerkn osv lenger. Saldoen p.d.d. er på ca 96.000,- Jeg betaler 2.000,-kr/mnd på dette, et beløp jeg fint kan øke til det 3-dobblete om nødvendig.

- For noen måneder siden tok jeg selv opp et mindre lån i min faste bank på 45.000,-kr. Dette er nå nede i 41.500,-kr

- Nå står jeg i den posisjonen at ettersom vi hadde felles økonomi og inventar og slikt skal deles etter bruddet så blir det en del jeg mangler og må kjøpe selv. Denne summen på div. inventar i ny bolig (jeg blir å leie frem til jeg finner ut hvordan livet mitt blir som singel fremover) kommer på toppen av de 96.000,- for min ex sitt lån.

 

Selv tenkte jeg å søke om 150.000,-kr. Ikke for å nødvendigvis bruke alt, men det er utrolig kjekt å vite at penger ikke er det jeg må bekymre meg for når livet mitt nå tar en ny uventet vei. Ting er vanskelig nok som det er.

 

- Jeg tjener ca 520.000 brutto/år. Ny plass å bo koster meg 5000,-/mnd. I tillegg kommer de 2000/mnd til lånet i min faste bank og normale boutgifter på toppen.

 

Mitt spørsmål da er, hvilket lån er billigst å ta? Hva er god rente på et slikt type lån? Hva anbefaler dere meg å gjøre?

 

Trenges mer info er det bare til å spørre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første jeg vil anbefale deg å gjøre er å slutte å finansiere ting med forbrukslån. Nærmere 150 000 i usikret lån er, unnskyld at jeg sier det, helt på trynet.

 

Enig med deg her. Vi hadde våre grunner for å gjøre dette. Vi skulle kjøpe hus sammen, men banken vil ikke ta i en som sitter med betalingsanmerkninger. De måtte slettes. Meningen var at vi skulle slette all gjeld med den forventede profitten fra salget av leiligheten (hennes). Desverre gikk det ikke slik, men gjelden består. Nå må jeg bare gjøre det beste ut av det. Lånet var aldri ment å være noe mer en midlertidig inntil leiligheten ble solgt.

Lenke til kommentar

Ser du har ganske bra lønn. Siden du leier, kan du ikke innrede boligen litt på sikt, etter du får lønn? Er utrolig dyrt med slike forbrukslån.

 

Dette er planen ja. Akkurat nå er det de 96K jeg tenker mest på. Hadde det bare vert exen min som led av trang økonomi oppi dette hadde jeg ikke brydd meg like mye, men jeg vet at hun sliter mye mer enn meg med å sitte med de pengene, leiligheten, og en 4 år gammel jente (ikke min) oppi alt dette. Er mest for kidden sin del jeg vil at dette skal ordne seg. Eventuell overskytende lån ville jeg hatt som buffer ettersom jeg nå bor med min søster og skal etablere livet mitt på nytt for meg selv. Exen får beholde mye av møbler osv, som vi kjøpte, av 2 årsaker. Det går utover ungen både inndirekte og direkte om jeg henter TV, sofa og seng på en gang. Det andre er at det er så mangen ting å hente som er bare mitt (musikkutstyr, data etc) at jeg får ikke plass i leiligheten til alt, om jeg ville hatt det eller ikke.

 

Å vite at jeg har 20-30K disp på en konto er veldig greit å vite. Min buffer på høyrentekonto gikk i sluket nå som vi holdt på å pusse opp leiligheten for salg. Tapte penger, men sånn er det med felles økonomi. Synd,trist, leit. derav tanken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...