Gå til innhold

2012 Vuelta a España + Vuelta-manager


Bark1Steinar

Anbefalte innlegg

Tenkte å opprette en tråd i håp om litt diskusjon rundt årets Vuelta - den kanskje "minste" av de tre grand tourene, men definitivt et spennende ritt med tanke på at en del mindre kjente ryttere får mulighet til å vise seg frem i form av både etappeseier og på sammenlagtlista.

 

Så hva tror folk om favorittene?

 

Vår alles Contador er jo tilbake, Froome stiller som kaptein for Sky, og Rodriguez stiller også til start. Dessuten har vi jo De Gendt som endte på 3. plass i årets Giro, Van den Broeck med 4. plass fra Touren, og ikke minst Cunego som har mye fint på merittlista si.

 

Du får sett rittet på TV2 Zebra, og i år stiller TV2 med Vuelta-manager for første gang, noe som sikkert vil hjelpe både på seertall og engasjement rundt rittet. Uansett, manageren finner du her, og det er også laget en mobilversjon av siden, slik at du kan endre laget fra mobilen (du må registrere deg via PC, though).

Privatliga er for øvrig opprettet. Bare søk på Diskusjon.no og bli med!

 

Løypeprofiler finner du her: http://www.lavuelta..../index.html?e=1

 

Mange lekre fjell ganske tidlig i rittet, så tror vi kan forvente en fin dose action. Blir spennenede!

Endret av janovi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra med egen tråd for Vueltaen, det rittet får som regel litt for lite fokus synes jeg.

 

Vanskeligere også å sette opp laget i Vueltaen enn i Touren. Mange bruker jo Vueltaen som VM -oppkjøring og vil stå av etterhvert. En mann som Gilbert vil jeg tro har ekstra fokus på VM, både fordi han har en laber sesong så langt og fordi jeg tror VM løypa vil passe ham. Euskadi laget har vel godt fokus på Vueltaen, så uheldige som de var i Touren og fordi Vueltaen er ekstra viktig for dem.

 

Hvilken sportssjef vil miste færrest ryttere tro. Kan Euskadi sportsjefen være smart, eller kanskje Bjarne er mannen å ha i den posisjonen denne gangen? Spennende med Sky, hvor Henao, Uran og Stannard alle er å finne i kategorien ungdomsryttere, som jo firedobler poeng. Holder Froome formen helt ut? Kjenner det begynner å krible av spenning mot årets Vuelta. Gjelder nok å tenke seg godt om i starten og ha mange bytter igjen mot slutten av rittet. Får sette meg ned å studere etappene snart, takk for linken til løypeprofilene. :)

Lenke til kommentar

untouch4ble, ja når du nevner Andy så lurer jeg også litt på hvor han er blitt av. Kneskaden sitter vel igjen enda da. Og laget hans i seg selv har jo ikke hatt en god sesong i år. De kjørte veldig merkelig på slutten av Touren i alle fall.

 

Roca, interessante tanker du kommer med! At Euskadi satser på Vueltaen vil jeg si meg enig i at er en god teori. Både pga den mildt sagt trøblete Touren og siden det tross alt er Spania vi snakker om.

 

Er selv veldig usikker på hvilken sportssjef jeg skal velge. Siden Cav ikke er med i år, blir ikke Sky-sjefen bankers, slik han normalt sett er. På den andre siden nevner du flere som kan (og mest sannsynlig vil) ta etappeseire for Sky, så er mulig jeg heller mot det valget.

 

Et annet lag som kan være interessant er Movistar. De hadde heller ikke en suveren Tour, men de stiller relativt mannsterke her. Som untouch4ble nevner har de Cobo, og dessuten Rojas (og Ventoso) som nok vil være veldig synlig i spurtene. Og med Kiryienka og Lastras som gjerne blir med i et brudd eller to, har jeg en god følelse på at Movistar kan sanke litt poeng her og der.

 

Gøy har jeg uansett trua på at det blir!

Lenke til kommentar

Et annet lag som kan være interessant er Movistar. De hadde heller ikke en suveren Tour, men de stiller relativt mannsterke her. Som untouch4ble nevner har de Cobo, og dessuten Rojas (og Ventoso) som nok vil være veldig synlig i spurtene. Og med Kiryienka og Lastras som gjerne blir med i et brudd eller to, har jeg en god følelse på at Movistar kan sanke litt poeng her og der.

 

Gøy har jeg uansett trua på at det blir!

Absolutt, føler Vueltaen i år blir spennende, ikke minst med tanke på at Alberto er tilbake.

Apropo interessante Movistar ryttere. Så har de to meget spennende ryttere i ungdomskategorien: Castroviejo og Quintana. Jeg hadde også Sky sjef i Touren, men til mer jeg tenker over det til mer forlokkende er det å velge Movistarsjef nå. :hmm:

 

Ps: slang meg med i ligaen her, så foreløpig er vi to. :-)

Endret av Roca
Lenke til kommentar

På rytteroversikten over bruttotroppene på lavuelta.com så står Thor Hushovd oppført, men det er vel å håpe på for mye at vi ser han i vueltan? Noen som har hørt ståa angående hans form?

Har dessverre ikke hørt noe, men jeg tror nok helt sikkert at vi ikke får se han i Vueltaen. De satte han vel bare opp i bruttotroppen i tilfelle en mirakuløs formstigning. Han er ihvertfall ikke satt opp på Vuelta-manager spillet til TV2.

 

Han sto jo over Showrittene i Norge nå nylig, også det i Grimstad og da er han nok helt sikkert ikke vueltaklar. Om jeg skal tippe, vil jeg tro han satser alt mot å kunne stille i VM og driver treningsarbeid mot det målet. Men jeg frykter vel at det tidligste vi får se han er i Tour Down Under utpå nyåret.

Lenke til kommentar

Nå har jeg sett kjapt over løypeprofilene. Er ikke kødd det du sa om syke topp-finisher, untouch4ble! Blir ikke dette et spennende ritt, så vet jeg ikke hva jeg gjør. En som jeg tror kan bli ganske kul mot slutten er etappe 12. Dersom hovedfeltet kommer samlet inn mot mål, vil det nok bli en svært interessant spurt!

 

Blir for øvrig veldig, veldig overrasket om Hushovd stiller til start. Tror ikke han er i stand til å gjennomføre en 3-ukers tour på en god stund enda!

 

Kjenner jeg lurer litt på hvordan Contador kommer til å gjøre det. Og hvorfor fikk han bare 6 mnd utestengelse, mens de fleste andre får 2 år? Noen som har fulgt med på saken?

 

Er veldig spent på Froome også: Den innsatsen han har gjort både i Touren i OL er idrett på et helt sinnssykt nivå. Å ha krutt igjen etter alt det skulle ikke vært mulig.

Lenke til kommentar

Kjenner jeg lurer litt på hvordan Contador kommer til å gjøre det. Og hvorfor fikk han bare 6 mnd utestengelse, mens de fleste andre får 2 år? Noen som har fulgt med på saken?

Skal ikke påberope meg å ha fulgt veldig godt med, men slik jeg forstår dette, så fikk han først ett års utestengelse, ble så frikjent, for så tilslutt å bli ilagt to års utestengelse. Han mistet dermed både TdF seieren i 2010 og Giro-seieren året etter. Altså en tilbakevirkende kraft, som gjorde at han bare hadde ett halvt år igjen av straffen.

 

http://www.tv2.no/sport/sykkel/alberto-contador-utestenges-i-to-aar-etter-dopingdom-3701637.html

Lenke til kommentar

Hva tror vi om formen hans?

Mener å huske han endte på 7 plass på tempoen nå i Eneco tour, så den er nok ganske bra.

 

Edit: Sjekket det opp og ja han kom på 7.plass 22 sekunder bak vinneren Tuft. Han ligger forøvrig på 10 plass sammenlagt. Sitter og ser på innspurten på den siste ettappen nå. Ballan tok den ja, Contador på 8'ende i dag . Det ble tilslutt 5. totalt på Contador i Eneco tour.

 

Forøvrig en interessant artikkel angående Sky og Vueltaen her:

 

http://www.feltet.dk...ordre_contador/

Endret av Roca
Lenke til kommentar

Ikke verst det, men det kan vel tenkes at formen vil toppes underveis i Vueltaen? Han har hatt en litt annen sesong-oppkjøring enn vanlig kan man vel si.

 

Ganske enig i budskapet i artikkelen. Selv om Sky virkelig tok ut A-laget til TdF, blir det urettferdig å kalle dette et B-lag. Enormt mye kjørestyrke i rytterne der, og de aller fleste er førsteklasses utøvere.

Lenke til kommentar

Selv om Sky virkelig tok ut A-laget til TdF, blir det urettferdig å kalle dette et B-lag. Enormt mye kjørestyrke i rytterne der, og de aller fleste er førsteklasses utøvere.

Ja de har et utrolig godt lag. Det som gjør meg litt usikker, er at de kanskje ikke er like samkjørte som laget Wiggins var kaptein for. Sky siktet jo hele veien mot TdF i år og alt annet var underordnet. Måten de kjørte på i Critérium du Dauphiné var jo av en annen verden. På den annen side er jo dette deres sjanse (bortsett fra froome) til å overbevise om at akkurat de er gode nok for A-laget. Litt Off topic : Tror virkelig LP gjorde et klokt valg nå med lagbyttet. Skal virkelig mye til å hevde seg innad i Sky.

 

Og som du også har vært inne på, klarer Froome å holde formen gjennom en lang Vuelta? Det er jo nesten smått sensasjonelt om han klarer der. For meg står det mellom sportssjef fra Sky og fra Movistar akkurat nå. Viktig å få sportssjefen på plass, for han kan jo ikke byttes i løpet av spillet.

Lenke til kommentar

Laget begynner å sette seg snart, selv om jeg vakler litt på enkelte plasser ennå. Blir et kostnadsspørsmål også og får ikke råd til alt jeg peker på. :D Her er en fin side for de som ønsker å undersøke litt om ryttere, form, plasseringer etc.:

 

http://www.cqranking.com/men/asp/gen/start.asp

 

Har vinglet fælt med tanke på sportssjef og nok en gang landet på Sky. Ellers er det tre kapteiner det står mellom og det ser ut som om Contador ikke får plass på laget mitt nå. Jeg velger nok Froome og Rodriguez ser det ut som. Tror også jeg har fått på plass temporytter, og sprintere, samt ungdomsrytterne.

 

Kjenner spenningen tiltar. Godt jeg har Canal digital parabol og ikke kabel, for da hadde jeg ikke hatt Zebra. Men Eurosport med Vacchi er alltid et godt alternativ.

Lenke til kommentar

Da var laget mitt satt, om det ikke kommer forfall nå, så blir det slik til å begynne med:

 

Temporytter: L. Boom (Rabobank)

Ungdom: J. Castroviejo (Movistar) og A.Talansky (Garmin)

Klatrere. P. Tiralongo (Astana) og D. Moncoutié (Cofidis)

Vann: A. Ballan (BMC), G. Rasch (FDJ) og L. Duque (Cofidis)

Sprintere: B. Swift (Sky) og Z. Stybar (Omega Quick step)

Kapteiner: C. Froome (Sky) og J. Rodriguez (Katusha)

Sportssjef: Sky

 

Synes det er lite påmeldte lag foreløpig i Vueltamanager. Kun 2500 så langt og nå starter det om bare 2 dager. Tourmanager hadde jo 30 000 lag etterhvert. Blir kanskje lettere å få topplasser nå da? Eller kanskje ikke, for det er vel den mer interesserte sykkelekspertisen som spiller nå. Bare to lag foreløpig i ligaen vår, håper det blir fler, et så stort forum og så få i den private Vueltaligaen vår. Oppfordring går herved til alle forumets moderatorer, administratorer og brukere om å melde på lag, vi må da ihvertfall slå VGD forumet om ikke annet?

 

Sjekket programmet på søndag og Zebra sender 2. etappe kun som sammendrag på kvelden. Adeccoligafotball er tydeligvis viktigere enn sykkel, smått utrolig og usigelig trist. Eurosport er tydeligvis stedet å få med seg "live" sykkel og på søndagen sender de først reprise av lørdagens Vuelta, før de sender Vattenfall Cyclassics Hamburg (Hvor Edvald er med på Sky laget) og så direkte fra 2. etappe i Vueltaen.

Lenke til kommentar

Har fortsatt ikke rota meg til å sette opp laget mitt enda, får prøve å gjøre det i morgen kveld. Vær gang jeg er med på "tourmanager" så driterjeg meg på valg av sportsjef. Nå sist i tdf valgte jeg Orica greenedge sin, det ga jo ikke akkurat suksess :p Skikkelig sykkeldag på søndag da :-)

Jeg har bare vært med i ett tourmanager-spill tidligere, det i sommer. Jeg var rimelig fornøyd med å velge Sky sjef da, selv om Liquigas kanskje var et bedre valg, husker ikke helt. Jeg endte på 470 plass, ikke så mye å skryte av, men jeg gjorde en generaltabbe og gikk nesten tom for bytter mot slutten. Som deg bommet jeg på Orica, de rytterne forsvant også etterhvert :D , det har tydeligvis ikke blitt et ordentlig GT lag ennå, men de er jo ferske da.

 

Mitt personlige tips, basert på bare min ringe erfaring fra spillet, er å satse mest penger på å finne riktige vannbærere og ungdomsryttere, de firedobler poengene sine og det er i de kategoriene det er mulig å grave gull. Spurtere og kapteiner bare dobler. Så på mitt lag valgte jeg å nedprioritere spurtere ( kunne f.eks gjerne tenkt meg å ha Brechel og Gilbert der, men uff så dyre da...) og derfor fokuserte jeg på å skaffe meg akkurat de ungdomsrytterne jeg ville ha. Kapteiner bare dobler poengene de også, men samtidig så er jo de viktige og de drar jo inn endel poeng jevnt og trutt.

Lenke til kommentar

untouch4ble, ja når du nevner Andy så lurer jeg også litt på hvor han er blitt av. Kneskaden sitter vel igjen enda da. Og laget hans i seg selv har jo ikke hatt en god sesong i år. De kjørte veldig merkelig på slutten av Touren i alle fall.

Dere har vel sett denne artikkelen om Andy nå: http://www.procyclin...icle3453993.ece men jeg legger den inn her likevel. Skulle likt å se Andy og også Lars Petter, for ikke å snakke om Thor i denne Vuelta'n , men vi får håpe de tre nevnte gleder oss stort til året.

 

Jeg syntes forresten også at RadioShack kjørte merkverdig i Touren. Har styrt unna dem foreløpig. Tror det henger sammen med at det er en splittelse innad i laget mellom den gamle Armstrong-gjengen og Leopardgjengen til Schlecks og Cancellara. Jeg er heller ikke overentusiastisk til Sjefen Bruyneel.

 

Ellers kjenner jeg at det kribler i kroppen slik det gjorde på lille julaften da jeg var liten. Er ekstra spent på Gabriel nå, ikke bare fordi han er eneste nordmann i rittet, men fordi han hevder å være i kanonform. Det tegnet også godt i Oslo showrittet og jeg er sikker på vi får se Gabba i brudd i løpet av Touren. Han går jo til det nystartede laget IAM Cycling til året. Regner med en bra Vuelta innsats sikrer Gabba siste plassen i VM troppen også.

Appropo det det blir spennende å se hvor Stake Laengen havner til neste år og om vi kanskje får enda fler proffer, spennende høst. men det var off topic, tilbake til Vueltamanager spillet.

 

Her er en god artikkel fra Feltet.dk om ungdomsrytterne, de er jo viktige i dette spillet:

http://www.feltet.dk...e_unge_ryttere/

 

Edit: Trykkleif

Endret av Roca
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...