Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?


Anbefalte innlegg

Har ikke fått printet så mye i den siste uken. Sliter virkelig å finne ut av årsaken til at jeg ikke får rette vegger på mine prints :-/ Eller mer riktig: Ikke noe å problem å printe rette vertikale vegger, men alt som er på skrå ender opp med å bli ugjevnt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke fått printet så mye i den siste uken. Sliter virkelig å finne ut av årsaken til at jeg ikke får rette vegger på mine prints :-/ Eller mer riktig: Ikke noe å problem å printe rette vertikale vegger, men alt som er på skrå ender opp med å bli ugjevnt

 

Hos meg er det ofte med temperatur å gjøre - at plastikken bøyer seg opp over under print. Så jeg hadde kanskje forsøkt med forskjelig temperaturer

Lenke til kommentar

Huff, hadde egentlig slått fra meg tanken om kjøp av 3D-printer foreløpig, så måtte jeg selvfølgelig finne denne tråden. :p

 

Har siklet på en 3D-printer en god stund nå, men synes en får litt for lite igjen for pengene ennå. Solidoodle er kanskje et unntak, men finner ingen norske forhandlere som selger dem. Har ikke lyst til å kjøpe så dyrt utstyr uten norske sikkerheter og garantier.

 

Sikler voldsomt på DENNE printeren. Problemet er jo selvfølgelig prisen til nesten 30k. Går den ned til halvparten så blir det nok kjøp.

 

 

Edit: http://www.kickstart...urce-3d-printer

 

Denne ser da utrolig spennende ut. Oppløsning på 100 mikron, og kan skrive med en størrelse på 25x28x30 cm. Helt klart det beste jeg har sett for den prisen!

post-22020-0-17305100-1365721408_thumb.jpg

Endret av Splitter
Lenke til kommentar

Huff, hadde egentlig slått fra meg tanken om kjøp av 3D-printer foreløpig, så måtte jeg selvfølgelig finne denne tråden. :p

 

Har siklet på en 3D-printer en god stund nå, men synes en får litt for lite igjen for pengene ennå. Solidoodle er kanskje et unntak, men finner ingen norske forhandlere som selger dem. Har ikke lyst til å kjøpe så dyrt utstyr uten norske sikkerheter og garantier.

 

Sikler selv på Mendelmax 1.5 [KIT]; http://tinyurl.com/cwxh6ue

Evt har du jo mendelmax 2.0 som enda er i beta. - dobbelt så dyr da..

Begge med forholdsvis stort byggevolum.

 

Fant også denne oversikten for litt siden.

 

Selv kommer jeg nok til å kjøpe inn deler separat, for deretter å sette sammen. Det vil bli en stor utfordring, men mye morsommere enn kit! -selv om det kan ta litt tid!

 

Men aller først må jeg ikke glemme å få tak i noen testprints. Jeg må finne ut om det i det hele tatt vil la seg gjøre å printe vinger/flykropp og om delene lett kan limes sammen. Se litt på styrker/svakheter. Hvor mange grader overheng det lar seg gjøre å printe osv..

 

Feks. Kan man printe en ball? eller må man dele den inn i to halve baller for deretter å lime halvdelene sammen? Kommer dette an på størrelse?

Lenke til kommentar

...

 

Jeg vil si at dette med 2 hoder er overflødig og er egentlig ikke særlig brukenes i praksis da du må ha så utrolig vel kalibrert printer for å kunne printe med 2 hoder i 100 mikron at det er så å si ikke mulig i det daglig bruk.

 

Også 100 mikron i seg selv er ganske oppskryt - ofte blir stabilitet til modeller med kompleks geometri lavere ved print på 0.1-0.15 - skal man f.eks. lage broer (plastikk over ett område uten støtte) er det større toleranser når det er litt tykkere lag med plastikk som legger seg.

 

Så er det dette med programvare som er kraftig undervurdert. f.eks. Cura til Ultimaker er helt rå på å produsere god gcode som er skånsom mot printeren (midre unødvendig bevegelser) - mens Makerware fra Makerbot er ganske ræva og produserer rottete og dårlig gcode som igjen gir dårligere prints.

 

Så ikke se på mikrons eller hva printere laget av - undersøk heller gcode muligheter og størrelse på bygge platformen. Men husk at å printe 20x20x20cm tar veldig mange timer og det er ikke for alle.

Lenke til kommentar

Med mindre man skal printe Warhammer figurer og andre høydetaljerte miniatyr modeller, så er det både alt for tidskrevende og "oppskrytt" å printe 100 mikrons synes jeg da. Vil man ha en helt smooth printet modell, ville jeg heller sett på måter å etterbehandle en 3D print på, alt fra basic pussing med sandpapir, til acetone bad, osv. En riktig kalibrert printer er selvsagt en forutsetning. Men til syvende og sist, alt ettersom hva man printer og til hvilket bruk.

 

Jeg må finne ut om det i det hele tatt vil la seg gjøre å printe vinger/flykropp og om delene lett kan limes sammen. Se litt på styrker/svakheter. Hvor mange grader overheng det lar seg gjøre å printe osv.. Feks. Kan man printe en ball? eller må man dele den inn i to halve baller for deretter å lime halvdelene sammen? Kommer dette an på størrelse?

 

En fyr printet flydeler her: https://groups.google.com/forum/?fromgroups=#!topic/makergear/HnydDRCiW_E

Ja man kan printe figurer som en ball, der overhenget overskrider mer enn 45 grader. Men da må man printe med support (støtteobjekter som blir automatisk generert) som "holder" oppe de delene av objektet som er mer enn 45 grader.

Lenke til kommentar
Sikler voldsomt på DENNE printeren. Problemet er jo selvfølgelig prisen til nesten 30k. Går den ned til halvparten så blir det nok kjøp. Edit: http://www.kickstart...urce-3d-printer Denne ser da utrolig spennende ut. Oppløsning på 100 mikron, og kan skrive med en størrelse på 25x28x30 cm. Helt klart det beste jeg har sett for den prisen!

 

Ville ikke gått for 3DTouch og den BFB printeren der. Den er gått ut av produksjon: http://cubify.com/legacy/

Lenke til kommentar

Selv kommer jeg nok til å kjøpe inn deler separat, for deretter å sette sammen. Det vil bli en stor utfordring, men mye morsommere enn kit! -selv om det kan ta litt tid!

Alt etter hva du er ute etter egentlig. Om du har mye tid og vil eksperimentere litt, så er nok bygge en printer selv lurt, men det tar fort en 2-3 måneder før den er 'ferdig'.

Kalibrere slike er noe herk :p

 

Du kan i utgangspunktet printe det aller meste, når det blir overheng så genererer programvaren 'falske' vegger den bygger opp på, som du lett kan fjerne etterpå (da de er knapt festet til selve objektet du printer).

 

Dette var en slags ball jeg printet som henger i luften:

 

krkdag.jpg

iyypyd.jpg

 

Printet uten problemer.

 

Er også veldig mye forskjellig lim du kan bruke, vanlig plastikk lim fungerer greit, kan også bruke Acetone slik at skøyten 'forsvinner', da det blir en fin overgang mellom objektene du setter i sammen.

 

Selv er jeg glad for at jeg kjøpte en ferdigbygd printer, da jeg kjenner en del som har bygget fra starten som har rivd jeg noe i håret.. men man lærer jo en del av det om man har litt tid til overs :)

Lenke til kommentar

Tekst...

 

Ahaa, men den kloden der er liten, tenkte kanskje problemene ble større når man printet noe større?

 

2-3 måneder går helt fint for meg. Tålmodigheten kan nok få noe å bryne seg på når det kommer til kalibrering. Jeg må i så fall lage en plan...

Lenke til kommentar

Solidoodle kan også printe på 100 mikron uten problemer. :) Har dog noe mindre byggvolum.

 

Hadde nok blitt en solidoodle på meg om jeg bare hadde funnet en norsk forhandler som solgte den til fornuftig pris.

 

Selv kommer jeg nok til å kjøpe inn deler separat, for deretter å sette sammen. Det vil bli en stor utfordring, men mye morsommere enn kit! -selv om det kan ta litt tid!

 

Har faktisk lekt med tanken selv. Helt klart et veldig spennende og lærerikt prosjekt. Dessverre har jeg ikke noe sted til å drive med slikt. Kjøkkenbordet blir nok ikke det helt optimale. :laugh:

 

Jeg vil si at dette med 2 hoder er overflødig og er egentlig ikke særlig brukenes i praksis da du må ha så utrolig vel kalibrert printer for å kunne printe med 2 hoder i 100 mikron at det er så å si ikke mulig i det daglig bruk.

 

Også 100 mikron i seg selv er ganske oppskryt - ofte blir stabilitet til modeller med kompleks geometri lavere ved print på 0.1-0.15 - skal man f.eks. lage broer (plastikk over ett område uten støtte) er det større toleranser når det er litt tykkere lag med plastikk som legger seg.

 

Så er det dette med programvare som er kraftig undervurdert. f.eks. Cura til Ultimaker er helt rå på å produsere god gcode som er skånsom mot printeren (midre unødvendig bevegelser) - mens Makerware fra Makerbot er ganske ræva og produserer rottete og dårlig gcode som igjen gir dårligere prints.

 

Så ikke se på mikrons eller hva printere laget av - undersøk heller gcode muligheter og størrelse på bygge platformen. Men husk at å printe 20x20x20cm tar veldig mange timer og det er ikke for alle.

 

Mange gode poenger her. Problemet for meg er selvfølgelig at jeg aldri har sett en slik printer i bruk og derfor ikke vet hva jeg egentlig trenger. Blir veldig lett å se seg blind på spesifikasjoner i slike tilfeller. Det viktigst for meg er at skriveren er bra nok til brukes til noe fornuftig. Betaler heller 15000 for en god printer, enn 1000 for en som er ubrukelig.

 

Ville ikke gått for 3DTouch og den BFB printeren der. Den er gått ut av produksjon: http://cubify.com/legacy/

 

Da er den uaktuell. Takk for informasjonen.

Lenke til kommentar

Hva er best hvis man skal for eksempel printe en matboks? Evt en gaffel? Jeg tenker APL, men jeg finner folk som sier ABS og andre som sier APL.

 

Merkelig at ingen har sagt at man ikke bør blande mat (og drikke for den slags skyld) med noe som er printet, ganske enkelt fordi det er uhygenisk og vanskelig å vaske bort matrester som setter seg mellom printelagene, aka bakterie himmel etter bruk. Men dersom man på liv og død må bruke noe som er printet i matsammenheng, ville jeg valgt PLA, men ville fortsatt ikke brukt noen av delene pga av muligens giftstoffer.

Lenke til kommentar

Merkelig at ingen har sagt at man ikke bør blande mat (og drikke for den slags skyld) med noe som er printet, ganske enkelt fordi det er uhygenisk og vanskelig å vaske bort matrester som setter seg mellom printelagene, aka bakterie himmel etter bruk. Men dersom man på liv og død må bruke noe som er printet i matsammenheng, ville jeg valgt PLA, men ville fortsatt ikke brukt noen av delene pga av muligens giftstoffer.

Acetone fjerner jo printlagene, slik at det blir en smooth \ glatt overflate :p

 

trhjwm.jpg

Lenke til kommentar

Den i midten som er behandlet med acetone?

Den til høyre er printet med 0.3mm (vanlig) oppløsning (altså 0.3mm per lag), den i midten er printet med 0.1mm og den til venstre er printet med 0.3mm med acetone påført etterpå.

 

Endret av Merko.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...