Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg lurer på om noen har noen forslag til noen gode linser/objetiver til et Sony Alpha 390 kamera. Til nå har jeg bare standardlinsa 18-55 milimeteren, og ønsker gjerne et med bedre zoom, men fortsatt ikke sikker.

 

Jeg er en nybegynner, men liker godt å ta bilder, ikke blitt så dresen på mye manuelt men prøver meg ;)

 

Jeg har så vidt sett på 75-200 ? objetivet, noen som har noen erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tar bilder av det jeg føler for :p Bedere forklart mennesker rundt meg/hendelser med de jeg ønsker å huske, jeg liker også å ta bilder av naturen, blomster o.s.v og da bruker jeg en del makro. Jeg må si brennvidde har jeg ikke satt meg inn i (bevist vertfall) og må si jeg er litt usikker på den. Vis det er i forhold til manuelt er jeg ikke så flink ..

Lenke til kommentar

Hva savner du med 18-55'en i dag?

Savner du mer tele (at du vil zoome "trangere" enn 55mm?

Savner du mer vidvinkel (at du vil ha noe videre enn 18mm)?

Ønsker du mer lysstyrke (at du vil ha bakgrunnen mer ute av fokus)?

Synes du innebilder med blits får for lys forgrunn og for mørk bakgrunn?

 

 

I så fall vil jeg kunne anbefale en telezoom, en vidvinkelzoom, lyssterk fastoptikk og/eller ekstern blis, avhengig av hva du svarer. :)

 

Lenke til kommentar

Man kan ikke få i sekk og pose :p Men det å kunne zoomet mer og få litt mer uklar bakgrunn på noen bilder er vel kanskje det jeg savner mest akkurat nå. Vidvinkel er for meg ikke det som jeg bryr meg aller mest om enda og blizen er helt grei, samme med lysstyrka :)

 

Hva savner du med 18-55'en i dag?

Savner du mer tele (at du vil zoome "trangere" enn 55mm?

Savner du mer vidvinkel (at du vil ha noe videre enn 18mm)?

Ønsker du mer lysstyrke (at du vil ha bakgrunnen mer ute av fokus)?

Synes du innebilder med blits får for lys forgrunn og for mørk bakgrunn?

 

 

I så fall vil jeg kunne anbefale en telezoom, en vidvinkelzoom, lyssterk fastoptikk og/eller ekstern blis, avhengig av hva du svarer. :)

 

Man kan ikke få i sekk og pose :p Men det å kunne zoomet mer og få litt mer uklar bakgrunn på noen bilder er vel kanskje det jeg savner mest akkurat nå. Vidvinkel er for meg ikke det som jeg bryr meg aller mest om enda og blizen er helt grei, samme med lysstyrka :)

 

Jeg kan ikke anbefale noen objektiver til Sony Alpha 390, men jeg kan spørre før andre gjør det: Hva liker du å ta bilde av (er det noen spesielle brennvidder du ofte befinner deg på på ditt nåværende objektiv)?

 

Jeg tar bilder av det jeg føler for :p Bedere forklart mennesker rundt meg/hendelser med de jeg ønsker å huske, jeg liker også å ta bilder av naturen, blomster o.s.v og da bruker jeg en del makro. Jeg må si brennvidde har jeg ikke satt meg inn i (bevist vertfall) og må si jeg er litt usikker på den. Vis det er i forhold til manuelt er jeg ikke så flink ..

Lenke til kommentar

Sony har en 16-80/3.5-4.5 som hadde vært en fin oppgradering av normalzoomen din, og gitt mer vidvinkel, mer tele, og mer lysstyrke i teleenden. I tillegg har de en ganske ny 16-50/2.8 som ikke vil gi mer tele, men bedre lysstyrke, og derfor mulighet for mindre støy og dybdeskarphet. Begge disse er litt kostbare.

 

Av de med betraktelig mer zoom er nok den Tamronen som Nautica nevner ikke så dum. Det er en brukt en til salgs også har jeg sett. Pass på at du må ha versjonen som er tilpasset Sony-kameraer. Sony har selv et tilsvarende type objektiv: https://prisguiden.no/produkt/sony-sal-18250-dt-18-250-mm-f35-63-87901 og det er ikke så dumt.

 

Til sist har du en fin mellomting som har litt ekstra zoom, litt mer lysstyrke, litt mer makro: http://www.fotovideo.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=141670&WebSiteMapNodeID=1000001&ref=acdc5922

 

Her finnes det også en eldre variant uten stabilisering som kanskje kan finnes rimelig.

Lenke til kommentar

Takk for mange forslag :) Skal ta en kikk også ser jeg hva jeg ender opp med :) Men kan det til tider være enklere å besøke elkøp eller lignende (har de orgentlig peiling på sånne ting?

 

Kunnskapsnivået innen fotoutstyr hos den gjennomsnittlige Elkjøpansatte tror jeg ikke er så stor.

De er nok mere interessert i å selge.

 

En fotoforretning vil nok være lurere å oppsøke.

Lenke til kommentar

Takk for mange forslag :) Skal ta en kikk også ser jeg hva jeg ender opp med :) Men kan det til tider være enklere å besøke elkøp eller lignende (har de orgentlig peiling på sånne ting?

 

Helt greit og bruke en av elkjedene, men da burde du vite hva du skal handle eller spørre her om spesifikke anbefalte objektiv er ok før du handler, som alle andre kremmere vil også elkjedene selge produktene de har på lager og da er det veldig enkelt å påstå at varen de har i butikken er bra nok for ditt bruk.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Takk for mange forslag :) Skal ta en kikk også ser jeg hva jeg ender opp med :) Men kan det til tider være enklere å besøke elkøp eller lignende (har de orgentlig peiling på sånne ting?

 

Helt greit og bruke en av elkjedene, men da burde du vite hva du skal handle eller spørre her om spesifikke anbefalte objektiv er ok før du handler, som alle andre kremmere vil også elkjedene selge produktene de har på lager og da er det veldig enkelt å påstå at varen de har i butikken er bra nok for ditt bruk.

Takk for mange forslag :) Skal ta en kikk også ser jeg hva jeg ender opp med :) Men kan det til tider være enklere å besøke elkøp eller lignende (har de orgentlig peiling på sånne ting?

 

Kunnskapsnivået innen fotoutstyr hos den gjennomsnittlige Elkjøpansatte tror jeg ikke er så stor.

De er nok mere interessert i å selge.

 

En fotoforretning vil nok være lurere å oppsøke.

 

 

Var vel kanskje det jeg fant ut.. Skal nedover til Halden til uka en gang noen som vet om noe greie fotobutikker jeg kan oppsøke der? Helst i sentrum område? :)

Lenke til kommentar

Kjøp en Minolta Beercan 70-210 F4 brukt, sjekk etter det på Finn og foto.no

Gå på www.dyxum.com for å finne ut om objektiver til Sony

Har denne linsa god lysstyrke? Jeg mener å huske at en overraskende åpenhjertig selger i en fotobutikk ambefalte meg å kjøpe en brukt Minolta beercan på Ebay til mitt Sony SLT AX65. Og at han viste meg en konkret eksempel på sin PC-skjerm som hadde lysstyrke på 2.8 (står ikke det tallet for lysstyrke - jo lavere jo bedre - unnskyld at jeg er litt grønn her). Jeg trenger en linse som kan zoome inn på hesteryttere i en ridehall som er relativt mørk.

Men jeg finner nå ingen beercan-linse på Ebay med bare f2.8.

 

Har linsa du nevner også makro for nærbilder? (unnskyld igjen for å stille dumme spørsmål). Hadde vært greit å ha det, siden datteren min (som låner kamera mye til å ta bilder i ridehallen også liker å ta nærbilder av alt mulig rart) da slipper å bytte linser med risiko for uhell og skitt inn i kamerahuset.

Endret av Nextstep
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...