Gå til innhold

Spørsmål om SSDer i raid0 på Intel kontrollere kontra Asmedia kontrollere


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Sitter foreløpig på et Asus Sabertooth Z77 hovedkort som har:

- 2x Intel 6gbps porter

- 4x Intel 3gbps porter

- 2x Asmedia 6gbps porter

 

Har nå 2x OCZ Vertex 4 128GB i hardware raid0 på de 2 Intel 6gbps portene, og 2x OCZ Agility 4 256GB i software raid på de 2 Asmedia portene.

 

Spørsmålet mitt er da om jeg går til innkjøp av 2 Agility 4 256GB SSDer til og kobler alle 4 til Intel 3gbps portene og kjører hardware raid av de, om jeg da vil få bedre ytelse ut av det arrayet, kontra et array på 2 stk på disse Asmedia 6gbps portene som kun "støtter" software raid.

 

Grunnen til at jeg vil dette er for å få mer ytelse + plass til spill.

Dersom 4stk på Intel 3gbps portene vil yte likt så går jeg også for det.

 

Og før noen forteller meg at dette vil være sløs av penger, så vil jeg til mitt forsvar si at jeg ikke bryr meg. :p

 

Håper noen kan hjelpe meg! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er vi alltid glad for å hjelpe pappagutter bemidlede personer som ikke forstår seg på ønsker å lese dokumentasjon. ;)

 

Hvis du spiller FPS eller MMORPG så vil ytelsesforskjellen være minimal. Det eneste stedet du vil kunne merke forskjell er ved oppstart av spillet og når du veksler mellom områder/brett. Bilderate og grafikk-kvalitet vil ikke være påvirket da alt dette ligger i arbeidsminne uansett.

 

Når det gjelder ytelse så ønsker du en bedre (kvalitet) eller høyere (hastighet) ytelse, ikke mer (mengde) av den.

 

Hvis prosessorkjernene dine går opp til 100% så vil du kunne merke en ytelsesforbedring ved å bytte til maskinvarematrise fremfor programvarematrise. Hvorvidt denne ytelsesforbedringen vil være nok til å kompensere for hastighetsbegrensingen til SATA2 er en akademisk øvelse som er best funnet ved å teste på målebenken fremfor å beregne teoretiske hastigheter. Det er nemlig andre komponenter som også spiller inn i linkningen her.

Lenke til kommentar

Du BlueEAGLE, du BlueEAGLE. :p

 

Jeg forstår jo at det jeg ønsker er bedre kvalitet og hastighet, ikke nødvendigvis MER av den, men nok om det. Det jeg bare lurer på er om 4 SSDer i raid0 på 3gbps kontrollere vil yte bedre/likt som 2 stk på 6gbps kontrollere som ikke støtter hardware raid.

 

Enkelt og greit. :)

Lenke til kommentar

Harddisker bruker du på bonus portene med 6 Gbps (ASMEDIA)

Mens Intel 6Gb portene skal du reservere for SSD'er mens 3Gbps portene bruker du til harddisker eller SSDer.

 

Årsaken er at disse ekstra kontrollerne som brukes har en høy intern latency og gjør dem ubrukelig til OS.

Intel kontrolleren er såpass overlegen at den eneste måten å få noe bedre på er å bruke 1000 til 3000 på en PCI-E RAID kontroller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...