Gå til innhold

[Løst] Familiepress, utdanning til gode penger!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt offtopic men jeg tar meg friheten! Denne tråden var jo fantastisk, man finner alt. "Pappa'n min er bedre enn din", janteloven, snobberi, lettfattet sinne siden man er på internett, naivitet, god lesing rett å slett ^^

 

Om din far tjener 300K eller 20M, same shit. Hvis han er en drittsekk og en idiot, så er du det uansett hvor mye man tjener. Noen finner lykken i en 50-fots båt, noen finner sorgen i en 50-fots båt. Min subjektive mening på denne saken hadde vært noe mer langs linjene "her kommer nok en person, med en rik familie, som tror han / hun er guds gave til verden. Bevis det. Pratet om hva dine slektninger har gjort sier ingenting om hvem du er."

 

Velg det du vil, ut ifra det, wait for it... det du vil ;) Men siden du har en velstående familie, benytt deg av muligheten. Du har grunnlaget for å ha en fantastisk økonomi, men en familie som kan støtte deg i ettableringsfasen, og også komme med mange tips og råd når det kommer til valg å ta her i livet (alt fra økonomisk, til å gi deg kontakter innenfor atraktive arbeidsplasser). Ingen vits å overse at man har en velstående familie, du bare trenger ikke gi det i ansiktet til folk rundt deg, når majoriteten i landet kun kan drømme om slike inntekter. Ydmykhet.

 

P.s. når noen nevnte IB. Det er videregående, i motsettning til så mange andre land, har det ingenting å si i norge. Om du går på IB eller en nedslitt rønne på bygda =)

Endret av Valkyrex
Lenke til kommentar

Jus er en sikker vinner. Det er veldig få studieplasser og behovet er stort, og blir neppe mindre. Du kan regne med ca 4-5 millioner i året etter tilsvarende år med arbeidserfaring forutsatt gode karakterer og god progresjon i firmaet.

 

Partnere tjener 4-5 ganger mer enn dette.

 

Når det er sagt tror jeg ikke du vil holde lenge uten en annen motivasjon enn penger. Er du heldig liker du det du begynner å studere/jobbe med.

 

Unnskyld meg, men jeg vil gjerne se noen tall som støtter dette. De "flinkeste" advokatene i BA-HR, Wiersholm, Thommessen, WR mv. ser ut til å ha brukt 8-9 år fra nyutdannet til partner. Mer normalt ser ut til å være 10-11 år. Startlønn som partner er gjerne 4-5 millioner, mens noen heldige få tjener 20-30mil.

 

Som fast advokat/senioradvokat, stadiet før partner i de store firmaene, tjener man så absolutt ikke 4-5 millioner i året. Bare gå inn på http://www.bahr.no/våre-medarbeidere/stillingstittelsøk?title_query=86 (BA-HR er som regel de som topper lønnslistene), og slå så opp disse navnene på f.eks. skattelister.no. Den gjennomgående trenden ser ut til å være at lønnen ligger på ca. en mill før man blir partner.

 

Hvis du har tall som tilsier annet, må du gjerne komme med dem. Jeg vil gjerne tro at jeg har en sjanse til å tjene 4-5mill etter 4 år i arbeid. Men jeg finner ingenting som underbygger den påstanden.

 

Misforstå meg rett, advokater tjener godt. Er du virkelig god og får jobb hos en av de største firmaene, kan du tjene ekstremt godt. Men det er en veldig liten del av advokatstanden som tjener så godt.

Lenke til kommentar

Studer juss og bli partner i et stort advokatselskap. Problem solved

 

Er du utdannet advokat?

Mamma og flere andre i familien er. Jeg går fortsatt på vgs så litt tidlig for meg, men det er nok det jeg kommer til å studere selv.

 

Good for you! :thumbup:

 

This guy must be the only one :o

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale å komme deg bort fra familien din så fort som mulig. Det du skriver er ikke sunt. Du kommer til å ende opp som et menneske som kun lever for status og penger. Ja. Noen liker det, er det en som nevner over her. Men falsk lykke (Jo det er falsk. Ting og penger gir ikke ekte lykke, sier man noe annet er man blåst) er ikke noe man burde hige etter. Satse heller på å finne ut hva DU vil. Finn ut hva slags jobb som kan gi deg noe personlig, få deg til å vokse og kanskje t.o.m hjelpe andre. Ikke ende opp som en av de materialistiske idiotene som vi allerede deler oksygen med. Et menneske er skapt for noe mer verdifullt enn det!

Endret av Neptjune
  • Liker 4
Lenke til kommentar

EchoMaker: Hvilke andre yrker havner du over millionen før det er gått noen år? 10-11 år etter endt utdanning høres ganske lenge ut, det er nok i underkant av det du anslår. Men sånn er det da i alle bransjer. Er jo tilsvarende karrierestige i konsulent- og revisjonsselskapene også - om ikke enda lengre.

 

Ellers oppfordrer jeg folk til å gi f. i å prøve å "omvende" fyren. Om han har lyst til å slite seg ut i rotteracet, så må han jo nesten få lov til det. Vi trenger slike folk også, om du synes det høres ut som en dårlig livsplan, så er det bare å gjøre noe annet selv og holde kjeft. Spørsmålet er hvordan man, med gode karakterer fra vgs og "øvre middelklasse/nedre overklasse-bakgrunn" og et ønske om å jobbe seg i hjel kan tjene mye penger. Da er ikke "gjør heller noe annet, det høres kjedelig ut" et særlig relevant svar.

 

Trådstarter: Velg siv. øk., juss eller ind. øk. på NTNU. Sørg for å ha toppkarakterer, og når du er ferdigutdannet jobber du hardt og følger strømmen. Det er ikke verre enn det, egentlig. Lykke til!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og jeg oppfordrer til å si sin mening og gi råd som kommer fra hjertet. Er ikke snakk om å omvende noen som helst, men si noen ord som kanskje gjør at man ser saken fra et annet perspektiv.

"Om han har lyst" - Virker det på det som at dette er noe TS vil? Familiepress står det så fint i emnetittelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig at det et feil å skulle omvende TS. Han er bare en kapitalist som de fleste andre i den vestlige verden.

 

Når det gjelder utdanningen så er det selvfølgelig greit å ha en god utdanning i ryggen, men siden du bor i "håpløse" Norge og du ønsker store penger, så er det ikke utdanningen du bør satse på. Aksjemarkedet kan hjelpe deg et stykke, og da er det kanskje bedre å skaffe seg en utdannelse innen finans?

 

Må få spørre de som foreslår advokat her, om hvor store sjangsene er for å bli partner i et av de store firmaene her til lands. Hvor mange av de rundt 10000 +/- advokatene i Norge jobber som partner i et av de store firmaene? 50? 100?

Endret av ENY
Lenke til kommentar

Studer juss og bli partner i et stort advokatselskap. Problem solved

 

Er du utdannet advokat?

Mamma og flere andre i familien er. Jeg går fortsatt på vgs så litt tidlig for meg, men det er nok det jeg kommer til å studere selv.

 

Good for you! :thumbup:

 

This guy must be the only one :o

Skjønner ikke. Hva mener du?

 

Du skjønte ikke, nei. Forventet ikke det av deg uansett:). Du må forstå at innlegget ditt ikke hadde noe med spørsmålet til trådstarter å gjøre.

Lenke til kommentar

Jeg har dessverre ikke tall som støtter mine utsagn, men har jobbet med disse menneskene og de har selv fortalt hva de tjener.

 

Nå snakker jeg om de 5 største i Norge, som jeg regner som Wikborg Rein, Wiersholm, BA-HR, Thommessen og Schjødt.

 

Du må være blant de beste for å jobbe der, og enda bedre for å virkelig tjene pengene på topp.

 

Grunnen til at ikke alle i advokatstanden tjener så gode penger har flere grunner.

  1. De jobber med emner som familierett, strafferett og andre retninger som ikke har klienter som betaler i millionklassen.
  2. Mange starter i offentlig sektor. Både fordi det er tryggere, enklere. Men også fordi offentlig sektor har noen av de beste stillingene, om man ikke tenker penger, men status: eksempelvis statsadvokaten, regjeringsadvokaten, dommer o.l. hvor en også trenger toppkarakterer for å komme inn.
  3. Norge er ikke så stort, og det spisser seg på toppen. Det er en forutsetning for de fleste yrker at du gjør det bra for å tjene bra.

Bottom line: Gjør du det bra kan du velge hvor du vil jobbe og veien er mye kortere til de store pengene.

Lenke til kommentar

Enig at det et feil å skulle omvende TS. Han er bare en kapitalist som de fleste andre i den vestlige verden.

 

Når det gjelder utdanningen så er det selvfølgelig greit å ha en god utdanning i ryggen, men siden du bor i "håpløse" Norge og du ønsker store penger, så er det ikke utdanningen du bør satse på. Aksjemarkedet kan hjelpe deg et stykke, og da er det kanskje bedre å skaffe seg en utdannelse innen finans?

 

Må få spørre de som foreslår advokat her, om hvor store sjangsene er for å bli partner i et av de store firmaene her til lands. Hvor mange av de rundt 10000 +/- advokatene i Norge jobber som partner i et av de store firmaene? 50? 100?

Og hvor store er sjansene for å tjene de summene ts "krever" med noen annen utdanning?

Lenke til kommentar

Studer juss og bli partner i et stort advokatselskap. Problem solved

 

Er du utdannet advokat?

Mamma og flere andre i familien er. Jeg går fortsatt på vgs så litt tidlig for meg, men det er nok det jeg kommer til å studere selv.

 

Good for you! :thumbup:

 

This guy must be the only one :o

Skjønner ikke. Hva mener du?

 

Du skjønte ikke, nei. Forventet ikke det av deg uansett:). Du må forstå at innlegget ditt ikke hadde noe med spørsmålet til trådstarter å gjøre.

Og hva var spørsmålet til trådstarter som jeg ikke svarte på?:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...