Gå til innhold

[Løst] Familiepress, utdanning til gode penger!


Anbefalte innlegg

Jus er en sikker vinner. Det er veldig få studieplasser og behovet er stort, og blir neppe mindre. Du kan regne med ca 4-5 millioner i året etter tilsvarende år med arbeidserfaring forutsatt gode karakterer og god progresjon i firmaet.

 

Partnere tjener 4-5 ganger mer enn dette.

 

Når det er sagt tror jeg ikke du vil holde lenge uten en annen motivasjon enn penger. Er du heldig liker du det du begynner å studere/jobbe med.

 

Ifølge advokatforeningen sine statistikker har bare ~10% av partnere 5 millioner eller mer i inntekt. Det er flere som tjener mellom 500k og en million, enn som tjener 5+ millioner. Dessuten er det bare et lite fåtall av dem som begynner på jusstudier som når så langt. Jobb i staten er det som venter de fleste :)

 

Når jeg begynner på noe sikter jeg høyt og gjør alt jeg kan for å fullføre, så jobb i staten blir uaktuelt uansett. :) Takker for svar alle sammen, setter stor pris på det!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jus er en sikker vinner. Det er veldig få studieplasser og behovet er stort, og blir neppe mindre. Du kan regne med ca 4-5 millioner i året etter tilsvarende år med arbeidserfaring forutsatt gode karakterer og god progresjon i firmaet.

 

Partnere tjener 4-5 ganger mer enn dette.

 

Når det er sagt tror jeg ikke du vil holde lenge uten en annen motivasjon enn penger. Er du heldig liker du det du begynner å studere/jobbe med.

 

Ifølge advokatforeningen sine statistikker har bare ~10% av partnere 5 millioner eller mer i inntekt. Det er flere som tjener mellom 500k og en million, enn som tjener 5+ millioner. Dessuten er det bare et lite fåtall av dem som begynner på jusstudier som når så langt. Jobb i staten er det som venter de fleste :)

 

Når jeg begynner på noe sikter jeg høyt og gjør alt jeg kan for å fullføre, så jobb i staten blir uaktuelt uansett. :) Takker for svar alle sammen, setter stor pris på det!

 

Tror du må jekke deg et par hakk ned. Vent til du kommer ut i arbeidslivet, evt. videre studier. Du får ikke stillingen til Bill Gates etter et år med studier.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Allmenn Lege tjener opp til 1-2 millioner etter endt utdanning. Du kan jobbe som fastlege og være din egen sjef. Bare leie eller kjøp et lokale etter utdanningen din og bli en fastlege med deg selv som sjef. Du kan også ansette andre leger hvis du vil.

 

Tannleger tjener opptil 1-2 millioner etter endt utdanning. Skaff deg et eget lokale etter utdanningen.

 

Psykologer tjener opptil 700000 - 1 mill i året. Bare skaff deg et lokale etter utdanningen din.

 

Farmasøyter med mastergrad tjener 1-2 millioner i året. For å åpne et eget apotek må du ha Mastergraden. Har du bachelorgrad kan du ikke åpne ditt eget apotek.

 

fysioterapeut bare åpne ditt eget lokale etter utdanning din.

 

Alternativt kan du åpne ditt eget gatekjøkken. Sørg for at det smaker godt da.

Lenke til kommentar

Allmenn Lege tjener opp til 1-2 millioner etter endt utdanning. Du kan jobbe som fastlege og være din egen sjef. Bare leie eller kjøp et lokale etter utdanningen din og bli en fastlege med deg selv som sjef. Du kan også ansette andre leger hvis du vil.

 

Tannleger tjener opptil 1-2 millioner etter endt utdanning. Skaff deg et eget lokale etter utdanningen.

 

Psykologer tjener opptil 700000 - 1 mill i året. Bare skaff deg et lokale etter utdanningen din.

 

Farmasøyter med mastergrad tjener 1-2 millioner i året. For å åpne et eget apotek må du ha Mastergraden. Har du bachelorgrad kan du ikke åpne ditt eget apotek.

 

fysioterapeut bare åpne ditt eget lokale etter utdanning din.

 

Alternativt kan du åpne ditt eget gatekjøkken. Sørg for at det smaker godt da.

Han kan ikke jobbe i gatekjøkken, da blir han skitten på fingrene!

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jus er en sikker vinner. Det er veldig få studieplasser og behovet er stort, og blir neppe mindre. Du kan regne med ca 4-5 millioner i året etter tilsvarende år med arbeidserfaring forutsatt gode karakterer og god progresjon i firmaet.

 

Partnere tjener 4-5 ganger mer enn dette.

 

Når det er sagt tror jeg ikke du vil holde lenge uten en annen motivasjon enn penger. Er du heldig liker du det du begynner å studere/jobbe med.

 

Ifølge advokatforeningen sine statistikker har bare ~10% av partnere 5 millioner eller mer i inntekt. Det er flere som tjener mellom 500k og en million, enn som tjener 5+ millioner. Dessuten er det bare et lite fåtall av dem som begynner på jusstudier som når så langt. Jobb i staten er det som venter de fleste :)

 

Når jeg begynner på noe sikter jeg høyt og gjør alt jeg kan for å fullføre, så jobb i staten blir uaktuelt uansett. :) Takker for svar alle sammen, setter stor pris på det!

 

Tror du må jekke deg et par hakk ned. Vent til du kommer ut i arbeidslivet, evt. videre studier. Du får ikke stillingen til Bill Gates etter et år med studier.

 

Selvfølgelig, jeg er faktisk meget realistisk. Jeg går forresten IB-linje og gjør det godt selv uten lønn, lol. Penger blir min en god motivasjon.

 

Jeg vet jeg virker litt krass og naiv...

http://en.wikipedia.org/wiki/Online_disinhibition_effect

http://upit.no/bilder/7SaJV.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fy faen for en holdning familien din har...

 

Det høres litt dramatisk ut i teksten min, men jeg er oppvokst i en meget velstående familie og jeg klarer ikke å se meg selv leve i en leilighet og kjøre Opel Corsa resten av livet og spise McDonalds.

Broren min som tjener mye mindre enn de andre blir ikke direkte mobbet, men jeg klarer likevel ikke å få pengeobsession ut av hodet...

 

Jeg vet jeg er en idiot som kommer til å jobbe meg ihjel, men det er drømmen min.

 

Hvilken utdanning har faren din da? Du kan jo velge det samme som han.. siden har tjener så mye?

Lenke til kommentar

Allmenn Lege tjener opp til 1-2 millioner etter endt utdanning. Du kan jobbe som fastlege og være din egen sjef. Bare leie eller kjøp et lokale etter utdanningen din og bli en fastlege med deg selv som sjef. Du kan også ansette andre leger hvis du vil.

 

Tannleger tjener opptil 1-2 millioner etter endt utdanning. Skaff deg et eget lokale etter utdanningen.

 

Psykologer tjener opptil 700000 - 1 mill i året. Bare skaff deg et lokale etter utdanningen din.

 

Farmasøyter med mastergrad tjener 1-2 millioner i året. For å åpne et eget apotek må du ha Mastergraden. Har du bachelorgrad kan du ikke åpne ditt eget apotek.

 

fysioterapeut bare åpne ditt eget lokale etter utdanning din.

 

Alternativt kan du åpne ditt eget gatekjøkken. Sørg for at det smaker godt da.

Han kan ikke jobbe i gatekjøkken, da blir han skitten på fingrene!

morsom du

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei,

 

Er dette feilplassert så flytt gjerne eller send meg melding før dere sletter tråden.

 

Jeg er en gutt som skal gå siste året på VGS i år. Problemet mitt er at jeg ikke vet noen ting om utdanningen og studieretningen jeg skal velge. Det jeg vil er KUN å tjene penger, gjerne jobbe meg "ihjel", slik som resten av familien min gjør (pappa 8 mill/året, broren min 3 mill/året osv...). Arv kan jeg nesten glemme da de alle er unge.

 

Jeg trenger deres hjelp! Drømmen min er å kjøpe et fint hus, cayenne og 911 samt en 50 fots seilbåt. Det er et stort familiepress da alle enten jobber i finans, er kirurger eller ingeniører som har gått igjennom lange studier.

 

Den andre broren min (de er i 30 årene) har en drittjobb og jeg kan ikke tenke meg å leve som han gjør med en halv mill i året, han blir sett litt "ned på" av familien.

 

Jeg vet dette høres veldig idiotisk ut og jeg er klar over det, men jeg føler at man har failet livet hvis man ikke har mange mill på konto til overs når man går av med pensjon samt kjører fin bil og har et stort hjem.

 

Jeg har gode karakterer på skolen og kan komme inn hvor jeg vil (har tenkt NHH eller NTNU). Alle sier at jeg må velge det jeg liker, problemet der er at jeg ikke er interessert i noen ting men har kompetansen til å utføre det meste, så hovedmotivasjonen min blir helt klart penger.

 

Dette ble litt langt og personlig, men jeg håper noen av dere har noe tips! Hva skal jeg gjøre?

 

Tusen takk på forhånd for all hjelp og tips, setter veldig stor pris på det!

 

Mvh,

Frustrert skolegutt

Her er en viktig faktor: du skal jobbe 40!!!!! ÅR!!!! i hvaenn du velger. Velg noe du brenner for. Elsker du å male så bli rik som kunstner. Elsker du å hjelpe folk er medisin et bra sted. Er du bare 100% gira på gambling er aksjemegler alltid en god idé.

 

Å ta en utdannelse for å ta en utdannelse pga pengene du vil tjene er bare tåpelig for du blir ikke tretti før du er utmattet, og kalrer ikke lengre å prestere 110% slik du må for å nå målene dine.

 

Faktisk så er den sikreste måten til å bli millionær er et håndtverkeryrke, da en selvstendig byggmester tjener ikke langt fra det en CIV-ING gjør.

 

veld noe du VIL jobbe med og ikke gå for det mest lukrative. Men skal du bli rik fort er juss, eller revisor gode veier å gå, spesielt hvis du vil jobbe hardt!

 

-frank

Lenke til kommentar

Fy faen for en holdning familien din har...

 

Det høres litt dramatisk ut i teksten min, men jeg er oppvokst i en meget velstående familie og jeg klarer ikke å se meg selv leve i en leilighet og kjøre Opel Corsa resten av livet og spise McDonalds.

Broren min som tjener mye mindre enn de andre blir ikke direkte mobbet, men jeg klarer likevel ikke å få pengeobsession ut av hodet...

 

Jeg vet jeg er en idiot som kommer til å jobbe meg ihjel, men det er drømmen min.

 

Hvilken utdanning har faren din da? Du kan jo velge det samme som han.. siden har tjener så mye?

 

Pappa eier et selskap og har ingen utdanning...

Lenke til kommentar

Hei,

 

Er dette feilplassert så flytt gjerne eller send meg melding før dere sletter tråden.

 

Jeg er en gutt som skal gå siste året på VGS i år. Problemet mitt er at jeg ikke vet noen ting om utdanningen og studieretningen jeg skal velge. Det jeg vil er KUN å tjene penger, gjerne jobbe meg "ihjel", slik som resten av familien min gjør (pappa 8 mill/året, broren min 3 mill/året osv...). Arv kan jeg nesten glemme da de alle er unge.

 

Jeg trenger deres hjelp! Drømmen min er å kjøpe et fint hus, cayenne og 911 samt en 50 fots seilbåt. Det er et stort familiepress da alle enten jobber i finans, er kirurger eller ingeniører som har gått igjennom lange studier.

 

Den andre broren min (de er i 30 årene) har en drittjobb og jeg kan ikke tenke meg å leve som han gjør med en halv mill i året, han blir sett litt "ned på" av familien.

 

Jeg vet dette høres veldig idiotisk ut og jeg er klar over det, men jeg føler at man har failet livet hvis man ikke har mange mill på konto til overs når man går av med pensjon samt kjører fin bil og har et stort hjem.

 

Jeg har gode karakterer på skolen og kan komme inn hvor jeg vil (har tenkt NHH eller NTNU). Alle sier at jeg må velge det jeg liker, problemet der er at jeg ikke er interessert i noen ting men har kompetansen til å utføre det meste, så hovedmotivasjonen min blir helt klart penger.

 

Dette ble litt langt og personlig, men jeg håper noen av dere har noe tips! Hva skal jeg gjøre?

 

Tusen takk på forhånd for all hjelp og tips, setter veldig stor pris på det!

 

Mvh,

Frustrert skolegutt

Her er en viktig faktor: du skal jobbe 40!!!!! ÅR!!!! i hvaenn du velger. Velg noe du brenner for. Elsker du å male så bli rik som kunstner. Elsker du å hjelpe folk er medisin et bra sted. Er du bare 100% gira på gambling er aksjemegler alltid en god idé.

 

Å ta en utdannelse for å ta en utdannelse pga pengene du vil tjene er bare tåpelig for du blir ikke tretti før du er utmattet, og kalrer ikke lengre å prestere 110% slik du må for å nå målene dine.

 

Faktisk så er den sikreste måten til å bli millionær er et håndtverkeryrke, da en selvstendig byggmester tjener ikke langt fra det en CIV-ING gjør.

 

veld noe du VIL jobbe med og ikke gå for det mest lukrative. Men skal du bli rik fort er juss, eller revisor gode veier å gå, spesielt hvis du vil jobbe hardt!

 

-frank

 

Hvordan kan jeg brenne for noe jeg aldri har vært i kontakt med? Jus, økonomi og finans, ingeniør... det er helt fjernt for meg, alt jeg vet om det er det jeg har lest på nettet.

Takk til diskusjon som har lært meg mye også, har lurket rundt i et par år uten å registrere meg... :)

Lenke til kommentar

Fy faen for en holdning familien din har...

 

Det høres litt dramatisk ut i teksten min, men jeg er oppvokst i en meget velstående familie og jeg klarer ikke å se meg selv leve i en leilighet og kjøre Opel Corsa resten av livet og spise McDonalds.

Broren min som tjener mye mindre enn de andre blir ikke direkte mobbet, men jeg klarer likevel ikke å få pengeobsession ut av hodet...

 

Jeg vet jeg er en idiot som kommer til å jobbe meg ihjel, men det er drømmen min.

 

Hvilken utdanning har faren din da? Du kan jo velge det samme som han.. siden har tjener så mye?

 

Pappa eier et selskap og har ingen utdanning...

 

Da følger du i pappa sine fotspor! Sitt på rævva til du blir rundt 30, så søker du deg inn i et selskap som trenger hjelp. Da følger du jo i familien sitt fotspor? eller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fy faen for en holdning familien din har...

 

Det høres litt dramatisk ut i teksten min, men jeg er oppvokst i en meget velstående familie og jeg klarer ikke å se meg selv leve i en leilighet og kjøre Opel Corsa resten av livet og spise McDonalds.

Broren min som tjener mye mindre enn de andre blir ikke direkte mobbet, men jeg klarer likevel ikke å få pengeobsession ut av hodet...

 

Jeg vet jeg er en idiot som kommer til å jobbe meg ihjel, men det er drømmen min.

 

Hvilken utdanning har faren din da? Du kan jo velge det samme som han.. siden har tjener så mye?

 

Pappa eier et selskap og har ingen utdanning...

 

Da følger du i pappa sine fotspor! Sitt på rævva til du blir rundt 30, så søker du deg inn i et selskap som trenger hjelp. Da følger du jo i familien sitt fotspor? eller?

 

Han er gründer og har vært heldig, ikke noe jeg kan sette som mål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, da skjønner jeg. Det beste er uansett å velge noe DU tror du vil trives med. Du er sikkert ikke interessert i å høre dette, men det er som frank sier, enten du vil det eller ikke så blir du lei hvis du ikke liker og/eller har interesse for det du gjør. Så mitt råd er å velge utifra interesse, lang utdanning gir som regel god lønn og hvis du i tillegg er veldig filnk til det du gjør, så kommer du nok til å tjene godt.

 

Et annet forslag, pilot? Hvis du liker å fly :)

Lenke til kommentar

Jus er en sikker vinner. Det er veldig få studieplasser og behovet er stort, og blir neppe mindre. Du kan regne med ca 4-5 millioner i året etter tilsvarende år med arbeidserfaring forutsatt gode karakterer og god progresjon i firmaet.

 

Partnere tjener 4-5 ganger mer enn dette.

 

Når det er sagt tror jeg ikke du vil holde lenge uten en annen motivasjon enn penger. Er du heldig liker du det du begynner å studere/jobbe med.

 

Ifølge advokatforeningen sine statistikker har bare ~10% av partnere 5 millioner eller mer i inntekt. Det er flere som tjener mellom 500k og en million, enn som tjener 5+ millioner. Dessuten er det bare et lite fåtall av dem som begynner på jusstudier som når så langt. Jobb i staten er det som venter de fleste :)

 

Nå snakker jeg ikke generelt om alle advokatfirmaer i Norge, jeg snakker om de ca 5 største og det faktum at du må gjøre det bra på studiet og på jobb for å nå opp. Der trenger du ikke være partner for å tjene rundt 5 millioner, hvis det er målet.

Lenke til kommentar

Mye lettere å få jobb som sivilingeniør enn som jurist eller økonom nå til dags.

Ta en mastergrad/siv.ing på NTNU, få deg en jobb i oljevirksomheten så er du på god vei. Automatikere og elkrafteknikere er ettersporte. I tillegg hvis du kommer inn på Subsea-ingeniør, så er du 200% sikret en god jobb før du er ferdig utdannet.

Uenig. Siviløkonom er feks. noen av de mest ettertrakta arbeidsgruppene, og etterspørselen blir bare større medra. Siv.øk. Er både godt lønnet, grunnlønn i det offentlige på cirka 450.000, man har uffatelige mye muligheter.

Lenke til kommentar

Du sier at faren din er grunder og ikke har noen form for utdanning. Her mitt råd. Ta et mastergrad i den studien du har lyst til å studere. Etter endt studie så start et privat selskap og bli grunder.

 

Jobber du for det offentlige eller et annet privat selskap så kommer du til aldri til å bli rik. Så start ditt eget selskap etter mastergraden.

 

Farmasøyt er jo et greit yrke å bli grunder i. Den farmasøyten jeg jobber for har masse fritid. Sjefen min kommer bare på jobb 1-7 dager i måneden. Sjefen min har 3 apoteker og jeg har jobbet på alle 3. Reseptar farmasøytene og apoteknikerne gjør det meste av jobben.

 

Fordi vi er så heldig og bor i Norge så sjekket jeg skattelistene til sjefen min online. Han har betalt 1,5 millioner i skatt og har 4 millioner kroner i formue. Sjefen min har 600000 kr i inntekt. Sjefen min har masse fritid + masse penger + flinke ansatte!

 

Fordi taushetsplikten gjelder alltid til enhver tid kan jeg ikke oppgi navn eller hvilket apotek jeg jobber på for å holde sjefens identitet skjult.

 

Eller så kan du alltid åpne ditt eget gatekjøkken. Sjefen for bislett Kebab heter Tariq Aziz

http://www.nrk.no/skattelister2009/tariq_aziz~713107/

 

Det står han har 389.542 kr i inntekt men han har mye mer penger i bedrifts kontoen. Jeg tror han bare tar ut penger som han har bruk for.

Endret av eXalpha
Lenke til kommentar

Ikke hør så mye på de som sier at du "brenne" for det du jobber med. Dette er en luksus vi læres opp til å forvente her til lands, men det er fullt mulig å leve med en jobb man ikke synes er så fryktelig festlig, og mange lever et fullgodt liv uten noensinne å "brenne" for noen verdens ting. Penger er en helt streit motivasjon som de aller, aller fleste klarer seg helt fint med. De færreste jobber for moro skyld. Men - hvis planen er å drite penger, er det best å finne noe man trives skikkelig med. Uten flaks kommer man nok ikke lenger enn midt på treet hvis man ikke orker å legge inn en ekstraordinær innsats.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...