Gå til innhold

Salg: postoppkrav eller forskudd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg selger ofte ting med løfte om fri frakt ved forhåndsbetaling. Ved personlig oppmøte lar jeg også kjøper ofte få med seg varen før jeg har fått pengene, siden jeg helst ikke vil ha cash men heller penger på konto.

 

På det meste har det tatt ca en måned før pengene kom, men da de endelig kom hadde jeg glemt hele greie, og fikk meg en hyggelig overraskelse. Det er også så galt det noensinne har gått. Man ser sine folk an, naturligvis, men det har aldri gått galt.

 

Den eneste gangen jeg noensinne har blitt lurt mht brukt kjøp/salg over nett, var da jeg kjøpte min første Hasselblad. Objektivet trengte en rens, og selger hadde innhentet kostnadsvurdering på det, og den var på ca 500 kr. Vi avtalte at han skulle levere objektivet inn for meg, og reparatøren sende det til meg sammen med regning når det var ferdig. Regningen som kom i posten var på godt over 3000 kroner, pluss mva. Selger nektet å heve kjøpet eller betale deler av reparasjonsregningen, og alt jeg fikk tilbud om i kompensasjon var et slitt polaroidbakstykke som det ikke lenger lages film til.

Lenke til kommentar

Det bør du kanskje spørre kjøperen om. Selv hadde jeg nok ikke akseptert hverken forskudd eller oppkrav. Kjøper kun ved personlig fremmøte og kontakt betaling.

Selger du gjennom Finn.no, så har de en "Sikker betaling" funksjonalitet. Selv om den ikke er 100% sikker, er det et bedre alternativ for kjøper.

Endret av eriknor
Lenke til kommentar

Oppkrav øker fortjenesten til Posten, og er et alternativ til å bruke rekommandert brevsending for å få kvittering ved mottak.

Sender man gjenstanden som pakke får man uansett sporing og kvittering for mottak.

 

Som selger risikerer man å tape frakten og være uten gjenstanden noen uker hvis kjøper ikke henter ut oppkravssendingen.

Som kjøper vet man ikke hva man får før man har betalt og pakket opp uansett hvilke av disse måtene man betaler på. For å få sporet selger hvis man blir lurt er man avhengig av informasjon fra banken eller Posten uansett.

 

Jeg betaler forskudd og ønsker forskudd, men har av enkelte til og med opplevd å få varen i posten før jeg har fått kontonummer til betaling. For å sende i forskudd ville jeg krevd forskuddsbetaling av porto.

 

Savner PayPal og lokal eBay i Norge. QXL er i ferd med å dø ut, og Finn gidder ikke (våger ikke?) innføre karakterer på selgere og kjøpere.

Endret av Frobe
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Planlegger å selge et at objektivene mine. Lenge siden sist jeg gjorde det, så da lurer jeg: Skal jeg forlange forskuddsbetaling eller sende med oppkrav?

 

Og bør jeg sende det med sporing?

 

Jeg har solgt mange objektiver og kameraer , og jeg legger valget opp til kjøper.

Svært mange velger faktisk og forskuddsbetale til meg , mulig fordi man kan se hvor mange annonser jeg har hatt på foto.no , tror det er et trygt sted der kjøper kan få litt info om selgeren.

Selv har jeg gjort dette engang når jeg kjøpte en brukt extender , det gikk fint selv om jeg var litt nervøs.

Et slikt oppgjør er jo det rimeligste da.

Er du villig til og legge ut for oppkravsgebyret er det jo greit.

Jeg mener du bør spørre hva kjøper ønsker , ja om ikke du har mange kjøpere som higer etter å gjøre hva som helst for objektivet da.

Det blir jo fort noen kroner både med frakt og oppkravsgebyr.

 

Sporing er jo kjekt og det får du jo med Norgespakke eller ved oppkrav uansett. Jeg mener det da også er en slags forsikring med under forsendelsen.

Endret av helge.bringeland
Lenke til kommentar

Jeg forlanger forskuddsbetaling, men har et par ganger sendt i oppkrav men da forlanger jeg et depositum på forhånd som dekke eventuelle utgifter jeg har hatt ved oppkravet. betaler også forskudd hvis jeg kjøper brukt sålenge jeg ikke har mulighet til personlig oppmøte.

 

Men det viktigeste er at man stoler på kjøper/selger, tar bestandig som minimum et googlesøk og er jeg litt usikker så blir det ingen salg/kjøp.

Lenke til kommentar

Jeg krever som regel forskuddsbetaling. Bruker for det meste foto.no og der har jeg mange gode tilbakemeldinger. Jeg sendte et objektiv i oppkrav forrige uke til en her på forumet og det gikk bra. Oppkrav er noe dritt, du sender pakken til kjøper i oppkrav og kjøper henter ikke pakken. Det tar noen dager å sende, pakken sitter i 2 uker på postkontoret i byen til kjøperen, det tar noen dager så er pakken tilbake på postkontoret ditt, nå har det tatt ca. 3 uker og du har tapt frakt + oppkrav (170kr. + 74kr.).

 

Hvorfor vil folk ha oppkrav?

1. De har en del "svartpeng" som de vil bli kvitt e.l.

2. De trur det er sikrere.

 

Oppkrav er ikke noe sikrere enn forskuddsbetaling. Du får ikke åpnet pakken før den er betalt uansett. Forskudd er bedre og billigere.

 

Paypal har jeg aldri brukt til kjøp/salg i Norge, kun ved kjøp av produkter på ebay og utenlandske nettsider. Brukte Paypal til å betale NAPP medlemeskapet, Kelbytraining, Nik Software og OnOnesoftware. Foretrekker Paypal til all utenlandsbetaling, da blir beløpet trekt i norske kroner istedet for dollar/euro.

 

Angående porto: Jeg kan dele porto 50/50, la kjøper betale porto eller inkludere porto i salgsummen. Ved sistnevnte kan jeg finne på å sende billigst mulig avhengig av salgssummen.

Endret av kelux78
Lenke til kommentar

Savner PayPal

 

Uff, nei. PayPal stoler jeg overhodet ikke på, og er det eneste måte å betale på står jeg heller over.

 

Dette blir kanskje litt på siden - men, hvorfor ikke ?

 

Jeg har en del handler på den store verdensveven, og har alltid brukt PayPal. Ingen problem, blitt lurt en gang - PayPal ordnet opp. Hadde ett uhell og fikk hacket kontoen min for noen år tilbake - fikk melding fra PayPal om rar aktivitet på kontoen min før jeg oppdaget deg selv, 7000 kroner forsvant. PayPal ordnet opp.. No Problem - derfor lurer jeg litt på hva dine poeng mot dem er ? Har jeg gått glipp av noe ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...