Gå til innhold

Ny antipirat-lov halverte filmnedlastingene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ifølge Federation Against Copyright Theft, en interesseorganisasjon for film- og TV-bransjen, har antallet nedlastinger av de 200 mest populære filmene i landet gått ned med over 50 prosent på én måned.

 

Les den der så mange ganger at man faktisk forstår hva som står der ..

"en interesseorganisasjon for film- og TV-bransjen"

 

Disse tallene kunne like greit vært dratt ut av ræven på noen

Lenke til kommentar

Resultatet var vel heller at de sluttet å bruke Piratebay, og startet med "sikre" sider som krever full kryptering.

Dette. Uten at jeg har noen statistikk på det så har jeg lest om lignende oppførsel spesielt i UK hvor mange nå i det siste året eller to har stormet til private trackers. Er mange som forteller at folk ikke lenger tør å bruke public trackers o.l. Ironisk nok bruker også mange seedboxes fra Frankrike, som også har en three-strikes lov.

Lenke til kommentar

jeg lurer nå på om det ikke finnes noen lov mot det hindre folk tilgang til Internett spesielt med tanke på hvor avhengig samfunnet gjør os av nettet ?

 

Kan sammenlignes med å sette noen av på en øde holdeplass og ta fra han telefonen

Har vært oppe til diskusjon som menneskerett syns eg å huske, men når fleste i verden ikkje har sett internett ein gang så blir det litt rart.

Lenke til kommentar

jeg lurer nå på om det ikke finnes noen lov mot det hindre folk tilgang til Internett spesielt med tanke på hvor avhengig samfunnet gjør os av nettet ?

 

Kan sammenlignes med å sette noen av på en øde holdeplass og ta fra han telefonen

Har vært oppe til diskusjon som menneskerett syns eg å huske, men når fleste i verden ikkje har sett internett ein gang så blir det litt rart.

Tenk på samfunnet ( her i Norge) er Internett og uten nettet så er man ute av samfunnet .

Det er også sagt man blir analfabet uten Internett.

 

Blir man straffet økonomisk med bøter i tillegg så er det ikke like enkelt å gjøre opp for seg uten intetnett.

( nemmere forklaring tar jeg hvis dere ønsker det )

Lenke til kommentar

Jeg forstår at musikkprodusenter ol. vil ha slutt på piratkopiering, selv om man kan diskutere om det egentlig gjør salget dårligere osv. I prinsippet har alle rett til å selv bestemme hva de vil gjøre med det de selv har produsert. Dette er ikke opp til fjortisser som sitter på promperommet sitt å avgjøre.Problemet her er at private gjør politiets jobb. Slik det burde vært er at ISP`en ringer politiet for å fortelle at de muligens står ovenfor et lovbrudd. Politiet etterforsker, og domstolene gir en PASSENDE straff, dvs. en som står i stil til hva som faktisk er gjort. At piratkopiering kan gi lange fengselsstraffer og gjøre en til gjeldsslave for livet er SYKT. Det viser bare så tydelig at det er pengemakta som rår!

 

Det å påstå at de "gjør politiets jobb" er på det beste en tullete spissformulering., Har de arrestert noen. Det er såvidt jeg vet ikke noe som tilsier at man ikke selv står fritt til å undersøke noe om man blir loppa.

 

At de selv må tak tak i ISP skyldes jo at myndighetene som EGENTLIG har dette ansvaret IKKE gjør jobben sin.Det har blitt bedre, men det har tatt 15 år og resultatet er en generasjon med kjøtthuer som synes musikk skal være gratis.

 

Hærverk kan også gi fengselstraff og gjøre deg til gjeldslave resten av livet.

Det finnes faktisk en hel haug mindre lovbrudd som gir fengselstraff og kan gjøre deg til gjldsslaveresten av livet.

Pffft...hva er vel litt fusk med momsen......strafferamme på 6 år tror jeg.

 

Har du forresten noen eksempler på alminnelig fildelere som har blitt kastet i fengsel? For vi snakker vel ikke om at TPB faller inn under denne kategorien.

 

Men ja det burde ikke være nødvendig at private må ivareta sin egen rettsikkerhet

 

 

Lenke til kommentar

Hvordan er muligheten for å etterforske andre kriminelle handlinger i privat regi? Tenker da biltyveri, voldtekter, innbrudd osv. Siden film/musikkbransjen får utlevert IP-adresser og kan henvende seg gjerningsmennene og saksøke/anmelde dem med heftige "bevis" som IP-adresse, hvordan er det da for private etterforskere å få utlevert DNA og fingeravtrykk for andre kriminelle handlinger..? Har alltid lurt på det.Burde være et ganske OK marked for salg av slike tjenester, tipper endel mennesker kunne vært interessert etter at politi henlegger saker. Men der kommer vel politikerne inn og sier at det er brudd på personvernloven eller noe sånt..

 

Wow for en genial ide....du kan kalle det: "Privatetterforsker"

 

 

Lenke til kommentar

Høres ut som propaganda..Tror ikke traffikken gikk ned i det hele tattog hvordan vet de egentlig hva du laster ned siden det ikke blir sendt noe info om hva du laster ned...Med mindre de bruker sånne utdaterte peer-to-peer eller noe..torrent magnet linker legger ikke spor

 

Hihi..naiviteten lengeleve.

 

Lenke til kommentar

Jeg bryr meg egentlig ikke om folk får advarsler og bøter, men for meg er det prinsippielt et brudd på frihet og spesielt ytringsfrihet å ta fra noen internett. Da synes jeg nesten det er mer greit om man bruker vanlige fengselsstraffer.

 

Når folk ikke kan oppføre seg i traffiken mister retten til å kjøre bil og bevege seg i denne trafiken.

Helt naturlig at det samme skjer på andre områder.

Om du blir fratatt nettet hjemm er det IKKE noe hinder for at du kan ytre deg akkurat hvor du vil.

Dette innebærer at den enkeltes rett til egen eiendom veier tyngre enn din rett til å bruke nettet til lovbrudd.

 

 

Lenke til kommentar

Jeg bryr meg egentlig ikke om folk får advarsler og bøter, men for meg er det prinsippielt et brudd på frihet og spesielt ytringsfrihet å ta fra noen internett. Da synes jeg nesten det er mer greit om man bruker vanlige fengselsstraffer.

 

Når folk ikke kan oppføre seg i traffiken mister retten til å kjøre bil og bevege seg i denne trafiken.

Helt naturlig at det samme skjer på andre områder.

Om du blir fratatt nettet hjemm er det IKKE noe hinder for at du kan ytre deg akkurat hvor du vil.

Dette innebærer at den enkeltes rett til egen eiendom veier tyngre enn din rett til å bruke nettet til lovbrudd.

 

Dette kan ikke samelignes med trafikkforseelser

 

Problemet er at staten legger opp til at man skal bruke nettet i stadig større omfang

Jeg lurer på hvordan du ville ha reagert hvis du ble fratatt tven fordi du så på ulovlige filmer.

ble nektet å lese aviser fordi du gjorde noe galt

eller enda være , du fikk ikke ha egen bankkonto fordi du drev med økonomisk svindel

 

Man får ikke egen frihet

poenget er at man kan ikke ta fra folk huset selv om de ødelegger naboens bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Når folk ikke kan oppføre seg i traffiken mister retten til å kjøre bil og bevege seg i denne trafiken.Helt naturlig at det samme skjer på andre områder.
Om du trur dette er ein relevant sammenligning bør du kanskje tenke deg om... :/

Veldig relevant.

 

 

Lenke til kommentar

Dette kan ikke samelignes med trafikkforseelser

 

joda. Lovbrudd av mindre alvorlig karakter. Konsekvensene har eksakt samme hensikt.

Reaksjonen er sammenliknbar den.

 

 

Du piper om at min sammenlikning ikke er holdbar og klarer å lire av deg dette??

"Jeg lurer på hvordan du ville ha reagert hvis du ble fratatt tven fordi du så på ulovlige filmer"

hvordan mener du denne sammenlikningen passer bedre.

 

"ble nektet å lese aviser fordi du gjorde noe galt"

 

jfr varetekt med brev og besøksforbud.

Innsatte nektes å lese aviser hver dag.

Det er vel heller ingen som tar fra det retten til å lese aviser eller se på TV. Du blir ikke engang avskåret fra internett så slutt å pip.

 

eller enda være , du fikk ikke ha egen bankkonto fordi du drev med økonomisk svindel

 

Det holder at Kemneren slår deg personlig konkurs. Hva skjer da.

Jepp du får ikke lenger ha din egen bankkonto.

 

"Man får ikke egen frihet"

 

poenget er at man kan ikke ta fra folk huset selv om de ødelegger naboens bil.

 

Du føler kanskje at denne var mer sammenlignbar enn et eksempel fra veitrafikkloven?

Kudos for den...

Endret av Sajber
Lenke til kommentar

Er umulig å måle halvering av ulovelig filmnedlastinger. Folk går heller på priivate nettverk og bruker proxyer. Helt uintreressant å se på slike tall uansett, fordi som mange har sagt tidligere, har det økt salget? Har ikke loven økt salget og loven helt klart skaper masse ekstra rot og irritasjon, så er ikke dette en god lov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...