Gå til innhold

Har en leilighet med lån, kan jeg ta et lån til?


leafmaybe

Anbefalte innlegg

Har en leilighet som jeg tok et førstehjemslån for å kjøpe i 2005-2006 skiftet for 1.3 millioner i Lillestrøm. Nå er den verdt over to millioner. Jeg har ingen problem med å leie den ut med overskudd. Men da kan jeg ikke bo der selv, ei vil jeg heller bo i Lillestrøm da de fleste av de jeg kjenner bor i Oslo.

 

Så da har jeg tenkt å skaffe meg eiendom i Oslo, for det å leie føles stadig som penger ut av vinduet.

 

Da lurer jeg på, hvordan ligger jeg an i forhold til å snakke med banken om et lån til, til si 80% av kjøpesummen, kanskje jeg kan refinansiere førstehjemslånet mitt (har aldri gjort det før). Har 150k inntekt så langt i år, men er student og har ikke fast jobb.

 

Noen av dere som har lignende erfaring eller kan på en annen måte hjelpe med råd?

 

Vil helst ikke selge den leiligheten jeg har, da den betaler for seg for å si det sånt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det fyrste du må gjere er å få tatt ei verdivurdering av leiligheita du har, dersom det stemmer at verdien har nesten dobbla seg sidan du kjøpte den så vil du kunne låne meir penger frå banken med leiligheita som sikkerheit. Kor mykje meir du får låne på leiligheita må du nesten høyre med banken om.

 

 

 

PS, ikkje ta det for gitt at det er ulønnsomt å leige. Dersom vi får eit bolig krakk som enkelte spår så vil det være mykje meir lønnsomt å leige no for ei periode enn å betale overpris (med lån) for noke som du skal eige sjølv.

Lenke til kommentar

Dette er ting du burde diskutere med en ansatt i en bank :)

 

Det du kan gjøre er å lage et ferdig budsjett hvor du tar høyde for 8% rente (f.eks ved å bruke dnbs lånekalkulator) på begge lånene. Møt opp så godt forberedt som mullg.

 

Det er riktig, som Shruggie sier, at du må skatte av leieinntekten, i utgangspunktet 28%, men du får også 28% fradrag for det du betaler i rente på lån.

 

Om du kjøpte for 1,3' i 2005, så har du kanskje nedbetalt litt også?

 

Førstehjemslån tror jeg du kun får på den første boligen du kjøper, og BLU er det normal praksis at du kun får på leiligheten du bor i. Jeg tror det blir vanskelig å refinansiere slik at du før førstehjemslån/BLU for begge lånene (prøvde selv, men måtte 0,05% over på de andre to boliglånene).

 

Jeg tror at det er veldig sannsynlig at du vil se, om du setter opp budsjett, at det kan bli vanskelig å klare å få noe særlig mer lån med den inntekten, uten fast jobb, og med de boligprisene det har blitt i Oslo i dag. Husk, som nevnt tidligere, at du må ta høyde for 8% rente, og at leiligheter også har fellegjeld/husleie som kommer i tillegg.

 

Du kan jo såklart høre med banken om lånene kan være avdragsfrie f.eks. så lenge du studerer. Om du har kort tid igjen av studiene er jo dette også fint, gjerne om du kommer til å havne i en jobb med gode forutsetninger for høy lønn.

 

Uansett, det beste er å ta kontakt med banken og høre :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...