Gå til innhold

Formatere PC - har cd-key men ingen CD!


Anbefalte innlegg

Ønsker å formatere min HP Laptop som har Windows 7 Home Premium.

Jeg har min CD-key til Windows (`står under laptopen), men har ingen cd. Noen forslag til hvordan jeg skal løse dette? Både Microsoft og HP sin support har fortalt meg at jeg ikke kan få utlevert CD.

Når jeg har forsøkt å gå inn på Kontrollpanel -> System og Sikkerhet -> Sikkerhetskopiering og gjenopretting, ender jeg med å få en "intern feil - Feil parameter. (0x80070057)".

 

Håper noen kan hjelpe. Skal prøve å være rask med tilbakemeldinger også.

 

 

På forhånd takk:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HP og de fleste andre produsenter har en Recovery Partition.

Recovering your computer without recovery discs

 

Du kan også ta en titt på Performing an HP System Recovery (Windows 7)

Denne support siden fra HP viser hvordan du utfører recovery med både bilder og video.

 

Denne support siden fra HP viser deg hvordan du selv lager en Recovery CD

Creating Recovery Discs or Saving a Recovery Image to a USB Flash Drive (Windows 7)

 

Siste du kan forsøke, men som kan innebære en viss risiko er å låne en Recovery CD fra en bekjent eller laste ned fra eksempelvis piratbukta. Du må da sørge for at du får rett Recovery CD til din laptop.

 

Og til slutt: Overview of Recovering the OS or Reinstalling the Operating System

Lenke til kommentar

Ett alternativ til å sette maskinen tilbake til fabrikkinnstillinger er å legge inn en ren Win 7 installasjon.

Da slipper du alle tilleggsprogrammer og prøveversjoner av alle slag og får en rask og fin maskin.

 

I såfall kan du laste ned Win 7 herfra: http://www.heidoc.ne...-download-links

Last ned og installer http://download.cnet...4-10972600.html

 

Finn frem en minne penn på 4 Gb el mer. Bruk Windows usb/dvd tool og lag minnepennen oppstartbar med win 7.

Etter det så vil du se at det på minnepennen er ei mappe som heter "sources". I den mappen igjen ligger det masse filer, og en av de heter "ei.cfg". Slett den!

"ei.cfg" er en konfig-fil som bestemmer hvilken versjon av Win 7 som skal installeres. Ved å slette den så vil du under installasjonen selv kunne velge hvilken versjon du vil installere.

Start opp maskinen med minnepennen og velg "Home Premium", eller den versjonen som hører til nøkkelen din Tast etterhvert inn aktiveringsnøkkelen som står på klistremerket under på maskinen.

Det kan hende at du etter endt installasjon må aktivere win 7 manuelt. Tast da bare inn nøkkelen på nytt og prøv igjen.

Går alt etter planen har du en ren Win 7 installasjon aktivert med egen nøkkel, fri for alt unødvendig skrammel fra maskinprodusenten.

 

Lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du sjekka om du kan få tak i recovery media her ?

 

http://h10025.www1.h...ocname=bph07143

 

EVT kanskje denne kan være noe ? Gir forbehold med brukelighet av denne linken da jeg ikke har testa sjøl..

 

Men HP linket ihvertfall til den.

 

https://www.best2ser...age/rcd_landing

 

Avhenger kanskje av hvor gammel laptopen er.

 

Ville forøvrig frarådet Windows fra PiratBukta.. Vet aldri hva du får med på kjøpet.

 

I verste fall kan du kjøpe en Windows upgrade når Windows 8 kommer ! :-D

 

Eller en upgrade til Windows 7 Ultimate .. (Hva nå det enn skal være godt for :-D

Endret av Fjodorgrim
Lenke til kommentar

Prøver meg på Trainman sitt forslag. Ved å bruke HP sin fremgangsmåte vil de ha betalt for det:S

Forøvrig, hvordan finner jeg ut eksakt versjon av min Windows, slik at jeg laster ned riktig (til Trainman , evt. andre som kan svare på dette)

Lenke til kommentar

Du skal laste ned Windows 7 Professional N x64 SP1 U (media refresh) (X17-59383.iso)

 

Gjør som jeg beskriver i posten!

 

Alle versjoner ligger i .iso fila. Det er nøkkelen din som avgjør hvilke funksjoner som skal brukes ut i fra hvilken versjon du har kjøpt. Det er en liten konfigurasjonsfil (ei.cfg) som bestemmer at denne versjonen du laster ned er Win 7 "Proffesional". Men ved å slette "ei.cfg" fra .iso fila kan du selv velge hvilken versjon du vil installere. I ditt tilfelle "Home Premium."

Lenke til kommentar

Du er sikker på at du la inn "Home Premium?

 

Da skal det være kurant å aktivere med nøkkelen som står på undersiden av maskinen.

 

Høyreklikk på "Datamaskin" og velg egenskaper. nederst på siden du kommer til står det at windows ikke er aktivert og at den vil prøve igjen om noen dager.

Trykk på "Aktiver windows nå" el no'. og deretter velger du at du vil taste inn en annen nøkkel.

Tast inn den nøkkelen du som står på undersiden av maskinen.

 

Dette virker altså bare hvis du har installert "Home Premium".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...