Gå til innhold

Kjøpshjelp, PC for Flight Simulator og bildebehandling


Anbefalte innlegg

Hei dere,

Jeg er på vei til å trykke på knappen for kjøp av PC for bruk til Microsoft Flightsimulator X (FSX) med tunge addons (bl.a. PMDG 737), men også ganske mye bilderedigering med Adobe Lightroom.

 

Jeg ser for meg følgende handleliste på Komplett:

 

ASUS P8Z77-V DELUXE, Socket-1155 ATX, Z77, DDR3, 2xG3+1xG2-PCIe-x16,SLI/CFX,HDMI,DP, Dual band-WiFi, BT,DLNA,UEFI

 

Corsair H80 Hydro Series CPU Kjøler Socket 775/1155/1156/1366/2011, AM2/AM2+/AM3, 2600 RPM, 46~92 CFM, 22~39 dBA

 

Corsair Obsidian 650D Midi Tower Sort Vifter: 1x 200mm Front, 1x 200mm Topp, 1x Bak 120mm, ATX, mATX, 2x USB 2.0/3.0

 

Corsair SSD Force Series 3, 240GB 2.5" SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 550MB/520MB/s read/write, SandForce® SF-2281, w/bracket

 

Corsair SSD Force Series GT 120GB 2.5" SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 555MB/515MB/s read/write, 85k IOPS(4k aligned), w/bracket

 

Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 Kit w/4x 4GB, CL9-9-9-24, 1.5V, Vengeance Blue Heatspreader, 240 pin

 

Intel® Core i7-2700K Processor Socket-LGA1155, Quad Core, 3.5Ghz, 8MB, 95W, Boxed w/fan

 

Microsoft Windows 7 Home Premium Norsk, Full, DVD

 

Fra før av har jeg

 

Corsair Powersupply 750W Black, ATX/EPS,

140mm Fan, 8xSATA, SLI

 

MSI GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX

PCI-Express 2.0,"Twin Frozr II", GDDR5, 2xDVI, nat

 

***********************

 

Jeg tenker altså å kjøre 120GB SSD på Flight simulator, og 240 GB SSD på OS.

Ser for meg moderat overklokking fra starten av, men mulig utvidelse etter hvert. Tenker å klokke opp og skru av HT for bruk med FSX, og kjøre roligere og med HT på for bruk til bilderedigering (forslag - ikke spikret).

 

Noen som har innspill til oppsettet?

Vet at mange sverger til i5-2500K for Flight simulator, siden HT ikke er brukbart for et så gammelt program. Men jeg synes det er dumt å droppe HT når jeg driver med så mye bilderedigering - samt med tanke på fremtiden.

 

Innspill mottas med stor takk!!

 

Mvh,

Eirik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann.

 

For det første, ikke handle fra komplett.no pga pris ;)

 

Dustin.no anbefales på det sterkeste.

 

 

Forandringer:

SSD; bytt til Crucial, Intel eller Samsung pga stabilitet og de yter like godt som de andre.

Link: http://www.dustinhome.no/product/5010619757/samsung-830-series-256gb-ssd-sata-600-mlc/

 

CPU kjøler: den bråker, bytt til luft, feks:

http://www.dustinhome.no/product/5010617482/phanteks-ph-tc14pe-cpu-cooler-am3-1155-1366-2011-white/#intcmp=searchProvider_dacsa

 

http://www.dustinhome.no/product/5010615634/nzxt-havik-140-cpu-cooler-s-1366-1155-1156-775-am3/#intcmp=searchProvider_dacsa

 

http://www.dustinhome.no/product/5010372694/noctua-nh-d14-s-1155-1156-1366-am3/#intcmp=searchProvider_dacsa

 

 

CPU, du har valgt 2nd generasjon cpu og 3rd genrasjon hovedkort, bytt til en av disse to:

http://www.dustinhome.no/product/5010622176/intel-core-i5-3570k-3-4ghz-6mb-s-1155-ivy/#intcmp=searchProvider_dacsa

 

http://www.dustinhome.no/product/5010622178/intel-core-i7-3770k-3-5ghz-8mb-s-1155-ivy/#intcmp=searchProvider_dacsa

 

Hovedkortet: Dette velger du såklart etter hvor mange tilkoblingsmuligheter du trenger. Viss du ikke trenger alle som er på det kortet, kan du gå ned til Pro versjonen.

Lenke til kommentar

Heisann,

Tusen takk for innspill.

 

Når det gjelder Dustin. Sjekket handlekurven, og det er 480,- å spare ift Komplett. Imidlertid har de ikke kabinettet på lager, og de klarer heller ikke hoste opp en fraktpris på checkout. Da blir sluttsummen høyst usikker, og jeg går for det jeg kjenner fra før. Men skal dobbeltsjekke mot Dustin ved senere kjøp. Godt tips. Lett å velge av gammel vane.

 

SSD: Jeg har hørt om Snadforce-problemene, men fått inntrykk av at det er løst med firmware. Uansett helt greit å se på alternativer. Kikker på det.

 

Kjøler: Har sett på kundetilbakemeldinger at noen av H80 bråker, men visstnok ikke alle. Hvor godt kjøler luft-alternativene? Hvis klokkingen går fint, så tenkte jeg å teste godt oppe på firetallet. Er da redd for at luft blir litt spinkelt?

 

Kikker nærmere på prosessor og hovedkort. Grunnen til at jeg valgte 2gen, er at Flight simulator er utrolig prosessorhungrig. Programmet er imidlertid gammelt, og er ikke designet for flerkjerner eller hyperthreading. Dermed er det ren GHz som teller, og ikke nødvendigvis det aller nyeste som er best. Er avhengig av varmeutvikling ved overklokk. Skal undersøke dette litt nærmere på det som er gjort av tester, Selvfølgelig teit å legge seg på 2gen hvis det er mulig å kjøre 3gen uten for mye varme.

 

Takk igjen!

 

Mvh

Eirik

Lenke til kommentar

Heisann.

Frakten er 99kr anyways ;)

 

Ang cpu kjøler.

De jeg linker til der: yter bedre en H80 på alt. Flere ligger på 4.5-4.7GHz med disse luftkjølerene.

 

Prosessor:

Siste gen prosessor yter ca 200MHz mer pr GHz :)

 

 

Beklager, ingen linker til å backe up det jeg skriver(kom nett hjem fra "noen" øl )

Lenke til kommentar

Ok, det er jo ganske rimelig frakt, som øker differansen ytterligere. Kanskje jeg bare skal kjøre kabinettet på Komplett og resten på Dustin.

 

Ser at det trolig blir heatsink-problemer på de luftkjølerne ift Corsair Vengeance. Har du et hett tips på RAM med lavere profil? Skal lete også. Går for luftkjølt etter å ha sett ditt tips og lest noen tilbakemeldinger. Ble litt overrasket. Tok for gitt at vann var mer effektivt... :)

 

Edit: Ser for meg at denne kan funke, selv om det ikke er ekte Low Profile?

Eller denne fra Dustin?

Ser at kravet fra Noctua er >44mm, og da skal dette gå veldig bra.

 

Ellers ser det ut til at jeg ender på en i7-3770K. Kikker nærmere på hva slags SSD.

 

Mvh

Eirik

Endret av Eirik2
Lenke til kommentar

Ang rammen, så synes jeg det var dyrt når du kan kjøpe 2 av disse til en billigere peng og er egentlig de samme brikkene:

http://www.dustinhom...hProvider_dacsa

 

 

Skjermkortet beholder du en stund til, da det fortsatt er mye kraft i det :)'

Så lenge du ikke er noen grafikk hore og skal spille alt på absolutt max/ultra og lignende så holder det.

Så kjøper du deg heller noe nytt neste år :)

 

Ang SSD, så spør i SSD delen her på forumet. Alle anbefaler: crucial, samsung eller Intel pga stabilitet, de yter like raskt som de andre også.

Viss du bestemmer deg for å gå for en av disse 3, så velg etter pris da de yter så og si like godt :)

Dusitn har et godt tilbud på Samsung 128GB nå til rett over 800kr. Har den selv også og er stor fornøyd, har også en Crucial 64GB i laptopten, de er supre SSDer :)

 

 

SSDer:

 

http://www.dustinhom...hProvider_dacsa

 

http://www.dustinhom...hProvider_dacsa

 

http://www.dustinhom...hProvider_dacsa

 

http://www.dustinhom...hProvider_dacsa

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Sveibuen,

Takk for hett tips der. Men da er det CL9, ikke CL8 som i den jeg lenket til. Har ingen aning om forskjell i praksis. Trolig ikke noe jeg vil merke annet enn på benchmark, tenker jeg. :)

Det blir en av de SSD-produsentene du foreslår. Ser på Intel 520 akkurat nå. Mulig 2x240 eller 480.

Men skal også se på det du foreslår.

 

Eirik

Lenke til kommentar

Sprint: Da ser det ut som om jeg skal kunne få grei FPS. Er dette med PMDG 737?

 

Oppdatert handleliste, ser det bedre ut?

 

MOBO: ASUS P8Z77-V PRO Z77 S-1155 ATX IVY

RAM: CORSAIR 16GB DDR3 VENGEANCE LP QUAD 1600MHZ CL8

CAB: CORSAIR MIDITOWER OBSIDIAN 650D ATX BLACK

HD: 2X INTEL 330 SERIES 2.5" 240GB SSD SATA/600 MLC ...

CPU: INTEL CORE I7 3770K 3.5GHZ 8MB S-1155 IVY

OS: MICROSOFT WINDOWS 7 HOME PREM NOR DVD #NO

Cooler: NOCTUA NH-D14 S-1155/1156

 

Eirik

Lenke til kommentar

Vel, jeg er ingen ekspert på dette. Men jeg tenker jo at raskere er bedre, så lenge det ikke går veldig ut over pris eller stabilitet. Å være "early adaptor" og kjøpe det helt nye innen teknologi er jo ikke alltid lurt, siden man da ufrivillig fort kan bli en del av et testteam for bugs. :)

Hvis det er tilfellet her, så styrer jeg unna.

 

Når det gjelder hvor mye/lite raskere denne er så lurer jeg på om følgende regnestykke blir riktig:

 

1600 MHz (command rate 800 MHz) CL 9 gir 9/0,8 = 11,25 ns

1600 MHz (command rate 800 MHz) CL 8 gir 8/0,8 = 10 ns

 

2133 MHZ (1066) CL 11 gir 11/1,066 = 10,3 ns

2400 MHz (1200) CL 11 gir 11/1,2 = 9,2 ns

 

Blir det i så fall slik å fortså at 1600 MHz CL8 faktisk slår 2133 MHz CL11 på hastighet, og jeg må opp på 2400 for å få noe som faktisk er raskere (dog bare 8-9 %)?

 

Og er da 2400 så tidlig teknologi at jeg risikerer bugs?

I så fall går jeg helt klart for eldre typer.

 

Edit: Kanskje 2000 MHz CL9 rett og slett er tryggest og raskest?

 

Mvh

Eirik

Endret av Eirik2
Lenke til kommentar

Vel, jeg er ingen ekspert på dette. Men jeg tenker jo at raskere er bedre, så lenge det ikke går veldig ut over pris eller stabilitet. Å være "early adaptor" og kjøpe det helt nye innen teknologi er jo ikke alltid lurt, siden man da ufrivillig fort kan bli en del av et testteam for bugs. :)

Hvis det er tilfellet her, så styrer jeg unna.

 

Når det gjelder hvor mye/lite raskere denne er så lurer jeg på om følgende regnestykke blir riktig:

 

1600 MHz (command rate 800 MHz) CL 9 gir 9/0,8 = 11,25 ns

1600 MHz (command rate 800 MHz) CL 8 gir 8/0,8 = 10 ns

 

2133 MHZ (1066) CL 11 gir 11/1,066 = 10,3 ns

2400 MHz (1200) CL 11 gir 11/1,2 = 9,2 ns

 

Blir det i så fall slik å fortså at 1600 MHz CL8 faktisk slår 2133 MHz CL11 på hastighet, og jeg må opp på 2400 for å få noe som faktisk er raskere (dog bare 8-9 %)?

 

Og er da 2400 så tidlig teknologi at jeg risikerer bugs?

I så fall går jeg helt klart for eldre typer.

 

Edit: Kanskje 2000 MHz CL9 rett og slett er tryggest og raskest?

 

Mvh

Eirik

Prosessorens minnekontroller-Cache legger på langt mer latency enn dette, en overføring fra RAM til Cache kan ta så mye som 800 ns, tror du virkelig at du vil merke forskjell på 800 ns og 801 ns? Båndbredde har dog litt større påvirkning, men for en firekjerner er 2x 1600MHz DDR-kanaler mer enn nok så lenge minnekontrolleren faktisk klarer å utnytte båndbredden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hør på Arni90, han er blandt dem klokeste på hardware her på forumet :)

Hei,

Ja, jeg har ikke planer om annet. Var bare ikke klar over hvor flaskehalsen var. Åpenbart ikke i CL, i hvert fall blir det flisespikkeri å se på et par nanosekund i forskjell :)

Takk for hjelpen!

 

Mvh,

Eirik

Lenke til kommentar

Etter litt snusing rundt, tips herfra, og litt leveringsproblemer (HD-SSD og kabinett), blir nå valget som følger. Trykker på knappen i kveld, tenker jeg (hvis ingen skriker ut noen tips/advarsler i siste liten).

 

Nok en gang takk for hjelpen til alle!

 

Endringer i bold:

MOBO: ASUS P8Z77-V PRO Z77 S-1155 ATX IVY

RAM: CORSAIR 16GB DDR3 VENGEANCE LP QUAD 1600MHZ CL8

CAB: CORSAIR MIDITOWER CARBIDE 500R ATX BLACK

HD: 2X SAMSUNG 830 SERIES 256GB SSD SATA/600 MLC DES...

CPU: INTEL CORE I7 3770K 3.5GHZ 8MB S-1155 IVY

Cooler: NOCTUA NH-D14 S-1155/1156

 

Mvh

Eirik

Endret av Eirik2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...