Gå til innhold

Hvor kan man kjøpe LERRETSBILDER av New York, Natur, verdensrommet osv ?


Anbefalte innlegg

Hvor an man kjøpe flotte store lerretsbilder med motiv av new York, natur osv?

Syns det er så dårlig utvalg i Norge!

 

Har noen erfaring med gode nettbutikker, eller noen som kan gi en link til gode butikker i Norge eller utland med stort utvalg?

 

Jeg kan f.eks nevne www.greatbigcanvas.com

 

Del gjerne erfaringer i forhold til frakt og pris osv..

 

http://fineartamerica.com/

 

Her er enda en link

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 måneder senere...

trudde det var her megapixler kom inn og ikke filstørrelse? kommer også an på hvilken dpi man ønsker også tenker jeg ?

Det er mange som drar inn filstørrelse - helt håpløst. Det man må finne ut er størrelsen på bildet, og hvilken DPI man ønsker. Så skalerer man bildet til det, og lagrer i en JPEG kvalitet på 80-90%.

 

Et bilde på 1.22m bør nok ha en dpi på 100-150 uten at det blir stygt - dvs et sted mellom 4800 og 7200 piksler på langsiden.

Lenke til kommentar

Det er mange som drar inn filstørrelse - helt håpløst. Det man må finne ut er størrelsen på bildet, og hvilken DPI man ønsker. Så skalerer man bildet til det, og lagrer i en JPEG kvalitet på 80-90%.

 

Et bilde på 1.22m bør nok ha en dpi på 100-150 uten at det blir stygt - dvs et sted mellom 4800 og 7200 piksler på langsiden.

 

Hvorfor skal bildet lagres i jpg kvalitet på 80-90%? Kontra 100% tenker jeg... og så lurer jeg på om det er "best" med 300 dpi/ppi?

Lenke til kommentar

Hvorfor skal bildet lagres i jpg kvalitet på 80-90%? Kontra 100% tenker jeg... og så lurer jeg på om det er "best" med 300 dpi/ppi?

En JPEG komprimering på 80-90% gir normalt ikke synlige artifakter, og i og med dette er en fil som er bestemt for print, og ikke editering (der det kan bli kvalitetstap etter gjentatte lagre runder), så kan det være en fordel med en reduslt filstørrelse slik opplastning går fortere. For store filer og treg linje, og det er en risiko for timeout, slik at det aldri blir noen print ...

 

Hvilken oppløsning printet trenger, avhenger av størrelsen. Det er fordi betrakningsavstandane øker med størrelsen. 300dpi kan være for lite for et 10x15cm, passe for A4, og bortkastet på en A2 utskrift.

 

Når størrelsen blir stor nok, så vil utksriften kreve flere piksler enn det du har for å få til f.eks. 300dpi. Da må bildet skaleres opp, med de bi-effektene det gir.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du mener piksler, så forkorter du det med PPI. Mener du dots, så skriver du DPI.

PPI for skjerm, DPI for Print.

Nå er du bare vanskelig ;) Den diskusjonen kan du ta opp med Adobe og gjengen.

 

Når vi sitter i f.eks. Photoshop og ber den skalere bildet til 300dpi og 10x15cm så får du et bilde på 1181 x 1771 piksler. Legg merke til at det er Photoshop som snakker om DPI.

 

Det er også derfor jeg sier DPI.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...