Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er jeg spillavhengig, eller er jeg spillentusiast?


ZealD

Anbefalte innlegg

hva gjør det om man er avhengig, så lenge det ikke ødelegger andre deler av livet?

 

Hva så om man er spillavhengig dersom man fremdeles kan holde på en jobb og venner utenfor spillet?

 

For den saks skyld, hva så om man er rusavhengig dersom man fremdeles kan holde på en jobb og venner utenfor rusmiljøet? Og bruker et rusmiddel som ikke har mange alvorlige langtidsvirkninger.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For den saks skyld, hva så om man er rusavhengig dersom man fremdeles kan holde på en jobb og venner utenfor rusmiljøet? Og bruker et rusmiddel som ikke har mange alvorlige langtidsvirkninger.

 

Flere på min jobb (eller i søsterfirmaer i alle fall) som drikker tett når de er hjemme men møter på jobb hver dag allikevel. Stort sett virker de å være ute av rusen mens de er på jobb. Tror jeg foretrekker min egen avhengighet.

Lenke til kommentar

Jeg tror det er sammenheng med en grå hverdag og spillavhengighet. Det ville sikkert vært mer morsomt å levd som en slags utelivskonge på stureplan eller lignende i 3 dimensjoner enn å sitte å være avhengig av dataspill inni en slags virtuell verden i 2 dimensjoner, der du lekte at du var utelivskonge eller hva folk leker at de er. Og jeg tror det er samme trekket som står bak. Jeg tipper også det skulle være mulig å bryte en avhengighet med å erstatte det med en sterkere stimuli. Hvis en ikke greide å rydde, lage mat, eller lignende fordi en var avhengig av dataspill ville en sannsynligvis greie det hvis en tok en ADHD medisin (tror jeg, fordi suget etter dopamin da ble mettet, slik at en slapp å jage det, gjennom å velge den høyest stimulerende aktiviteten og ignorere alle lavere aktiviteter). Hvis det ble et dataspill som simulerte en tur i skog og mark i relativt høy detail ville sikkert mange bli hektet, men det ville nok fortsatt ikke slå virkeligheten. En flysimulator entusiast ville sikkert ha det bedre som pilot.

Endret av festen
Lenke til kommentar

For all del, spill i vei om man elsker det. Dataspill kan være en utrolig kilde til underholdning, folk som ikke har prøvd noen ordentlige spill vet ikke hva de går glipp av er min mening.

 

Vanskelig å sammenligne spill med fotball, men hva med film og bøker? Det er noe de fleste driver med fra tid til annen. Jeg vil si at jeg har spilt noen spill som har en fantastisk historie/plot som overgår den mest fantastiske filmen eller boka. Og et spill er noe man deltar i selv, og ofte med andre mennesker, det gjør man ikke når man ser den nye Batman filmen, selvom det er et kunstverk av en film på flere nivåer.

 

Mitt problem med dataspill har i perioder vært at det nettopp går utover mitt daglige liv med de forpliktelsene det har. Jeg kan bli litt besatt i perioder og det kan være vanskelig å rive seg vekk i fra skjermen. Det er vel det jeg pleier å se på meg selv, og vil da si jeg er avhengig.. Blitt flinkere til og ta pauser da og heller gjøre litt andre nødvendige plikter.

 

Venner har jeg, men blitt mindre tid der med alderen. Det er uansett som regel bare fyll og fanteri blant folk flest her jeg bor.

Lenke til kommentar

Jeg er ps3/dataspillentusiast. Spiller gjerne en hel natt, eller helg i strekk hvis jeg har tid og energi. Men, jeg er f.eks. også i stand til å gå ei uke uten spilling uten at det gjør meg noenting...

 

Jeg vil si dette er ganske gode kriterier for når man kan regnes som avhengig: (Har fritt tilpasset listen til denne typen avhengighet.)

* Hvis man tenker svært ofte på at man ønsker å spille når man ikke har mulighet til det

* Hvis spillingen ofte går utover sosialt liv, familieliv, jobb og/eller studier

* Hvis man føler svært sterkt ubehag når man ikke har mulighet til å spille

* Hvis spillingen hyppig går utover søvn, hygiene og matinntak

 

Hvis du bytter ut ordet "spill" mot ordet "sex", betyr det at alle 15-20 år gamle menn er avhengige?

Åja, det er du som prater på vegne av alle menn? Ja, da så! :grin:

Klart vi alle er opptatte av sex, men jeg tror du trekker det for langt. Sjekk gjerne DSM og ICD dersom du ikke kjenner til vanlige definisjoner av avhengighet...

Å ligge våken en stund og tenke på sex, å "zone" ut innimellom under skoletimer, ønske og fantasere om å ha mer sex osv., er ikke synonymt med disse.

Endret av Cerasus
Lenke til kommentar

Jeg er også en stor fan av spill og irriterer meg utrolig når andre kaller meg spilleavhengig. Jeg vil si at det å være spilleavhengig er når det går utover din egen helse eller går utover hverdagen din, hvis dere skjønner? Vet om flere som skulker skolen kun for å sitte å spille inne. Det mener jeg er spilleavhengighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spilleavhengighet er når du prioriterer dataspill fremfor andre viktige aktiviteter/gjøremål. Hvis venner spør om du vil finne på noe, men du svarer nei for å bare heller være hjemme å spille er du avhengig. Skulker du skole/jobb for å spille er du avhengig.

 

Den beste testen for å finne ut om du er avhengig er: Tror du at du klarer en uke eller to UTEN å spille noe som helst??

Endret av gallsman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...