Gå til innhold

Hvor god lånetelefon kan jeg kreve?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Lider av det velkjente WiFi-problemet på min HTC One X og har bestemt meg for å sende den inn til reperasjon. Hvor god lånetelefon vil Elkjøp gi meg? Evt. hvis det er en gammel Nokia av ett eller annet slag, kan jeg da kreve en bedre?

 

Takk for hjelp!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lånetelefonen skal være ein tilsvarende gjenstand til den som du hadde. Altså at den hovedsaklig skal ha dei samme basisfunksjonane som din telefon.

 

Før kunne det være godt nok med ein telefon som var i stand til å ringe og sende meldninger, men i dag skal det være ein smarttelefon med tilsvarande bruksområder.

 

Som eit minimum så må du kreve ein lånetelefon som har wifi støtte. Når du leverer inn ein telefon til reperasjon pga defekt wifi så er dette eit klart signal på at du aktivt brukte smarttelefonen din til datatrafikk.

 

Ein kan kanskje sleppe unna med å gi deg ein lånetelefon utan f.eks gps dersom dette er ein funksjon du ikkje bruker, men eigentleg er det kun du som veit om gps er ein funksjon som du bruker eller ikkje.

Lenke til kommentar

Forhandler kan uansett argumentere med at dersom det medfører betydelig merkostnad for butikken kan kravet om tilsvarende låneobjekt som innlevert objekt frafalle. En kjapp googling på "låneobjekt" og "forbrukerkjøpsloven" vil nok vise dere dette svart på hvitt om det er nødvendig.

Lenke til kommentar

Har du kilder for dette?Jeg får alltid den kjipeste Nokiatelefonen når jeg har min på rep.

 

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

 

Når du kjøper ein smarttelefon så kjøper du ei lita datamaskin, i dette tilfellet er ikkje ein gammal mobiltelefon ein erstatningsgjenstand sidan den då ikkje erstatter dei funksjonane som forburkeren mister ved å sende telefonen på reperasjon.

Ein betaler ikkje mange tusen kroner ekstra for ein smarttelefon dersom du kun har tenkt å sende tekstmeldinger. Ein legg ut ekstra for ein smarttelefon for å kunne surfe på nettet, spele spel, bruke navigasjonsdelen, osv.

 

I dette tilfellet er det heller ikkje ein urimelig kostnad at selgaren må erstatte alle dei funksjonane som forbukeren mister.

 

Alternativet er sjølvsagt at forbrukeren får ein gammel nokia telefon, pluss ein GPS, pluss ein mp3 spelar, pluss ein PDA, osv i staden for ein nyare telefon som har alt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er jeg enig i. En gammel Nokia kan ikke regnes som en erstatningsgjenstand da denne ikke i nærheten har samme bruksområde som en moderne smarttelefon. Ringing, meldinger og navnet "mobil" er de eneste fellestrekkene for forbrukeren.

Endret av martin9
Lenke til kommentar

Mye feil her ser jeg. En lånetlf skal erstatte de elementære funksjonene du må ha. Altså sms og ringing. M en lånegjenstqnd trenger ikke å ha støtte for facebook fordi du liker å bruke det. Derimot om du kan dokumentere at du ikke kan leve uten en viss funksjonalitet kan du ha krav på en enhet som støtter eet. Men å sitte på face og spotify går ikke under en nødvendighet. En butikk kan ikke sitte med 50 låne mobiler til 3000 kr stket. Sier seg selv at det er en urimelig kostnad for butikken som loven sier.

 

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

. Altså om du kun vil ha mobil som kan surfe går ikke dette under behov Endret av Christoffero89
Lenke til kommentar

Det er ikkje ein urimelig kostnad for selgeren å tilby ein lånegjenstand som er verdt meir enn det aller billegaste alternativet.

 

Det er klart at kravet skal være rimelig utifrå forbrukeren sitt behov, men det er ikkje urimelig at ein smarttelefon skal erstattast med ein telefon som har omtrent dei samme funksjonane. Det er ingen som har sagt at det treng å være siste modell av ein smarttelefon, men det må være rimelig at lånetelefonen ikkje er heilt utdatert.

 

Det finnes mange smarttelefoner som koster under 1000 kroner som vil kunne være gode alternativ utat at det er urimelig dyrt for selgaren.

 

Dersom du må levere frå deg PCen til reperasjon så er det ikkje papir og blyant som er en erstatningsgjenstand for PCen sjølv om dette er den aller billegaste løysninga for selger.

Lenke til kommentar

50 000 kroner er småpenger for eit firma som må ha 50 lånetelefoner tilgjengelig for å dekke opp for kunder som ikkje får reparert telefonen sin på ei veke.

 

Dersom brukerane øydelegg eller roter vekk lånetelefonane så må dei sjølvsagt betale for det, selger får ikkje ekstra utgifter på grunn av dette. Lånegjenstanden skal sjølvsagt leverast tilbake i samme stand.

 

Ein mobiltelefon med kun ringe og sms funksjon er ikkje i nærheita av å kunne erstatte ein smarttelefon. Dersom selger meiner at alle ekstrafunksjonane i ein smarttelefon er unødvendige så burde selger ha opplyst kunden om dette og heller anbefalt at kunden sparer pengene sine ved å kjøpe ein vanlig mobiltelefon.

 

Lånegjenstanden skal sjølvagt ikkje være ein urimelig kostnad eller ulempe for selgaren, men det betyr heller ikkje at lånegjenstanden skal være gratis eller med svært liten kostnad for selger.

 

Kjøperens krav på erstatningsgjenstand in

nebærer at han har krav på en gjenstand som

for ham fyller det samme eller tilnærmet det

samme formål som salgsgjenstanden. Kjøperen

kan ikke kreve at erstatningsgjenstanden på

alle måter skal være identisk med den har

kjøpt. F.eks. kan ikke kjøperen motsette seg en

blå bil som erstatning for en rød. Normalt må

han også akseptere at erstatningsbilen er min

dre eller større enn den bilen han har kjøpt,

med mindre han har et særlig behov for en bil

som fullt ut svarer til den han har kjøpt.

 

NOU 1993: 27

 

Forbrukeren kan ikkje kreve at erstatningsgjenstanden på alle måter skal være identisk og minst like god, men ein kan kreve ein lånegjenstand som for kunden fyller omtrent dei samme formåla som salgsgjenstanden.

Ein smarttelefon har svært mange fleire formål enn kun å være ein telefon som ein bruker til å ringe med.

 

Kunden kan sjølvsagt ikkje kreve at lånetelefonen er av samme modell eller produsent, ein kan heller ikkje kreve at skjermen er like stor, at kameraet har like god oppløysning, osv men ein kan kreve at lånetelefonen har desse funksjonane.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...