Gå til innhold

Hvilke blits er best for makro fotografering?(canon)


Anbefalte innlegg

hei, er ute etter en blits og diffuser som egner seg bra for makro fotografering og potretter. Veldig uerfaren når det kommer til ekstern blits fotografering, så alle råd og anbefallinger vill bli tatt i mot med stor takknemlighet. Blitsen skal også brukes til litt større motiver, som dyr og reptiler, så vet ikke helt om en ren makroblits er best da?

 

Er ute etter å kunne ta makro bilder tilsvarende dette;

 

 

http://melvynyeo.dev...rt.com/gallery/

 

http://bullter.deviantart.com/gallery/

Endret av dan83
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med en ringblits som denne? Ikke prøvd noe tilsvarende selv, men det er mange gode fotografer som sverger til dem, mens det er andre som igjen ikke kan fordra dem. Fungerer også fint til portretter, men har også bakdelen med at hele ansiktet blir jevnt belyst, så det blir umulig* å skape skygger med blitsen.

 

* Ser at blitsen som er lenke til her, kan variere styrken på sidene, men blir vel fortsatt ikke det samme som å ha en standard ekstern blits plassert til siden for motivet.

 

Ser at "bullter" som du lenker til bruker en SB-800 blits, altså en standard Nikon ekstern blits med en form for diffusor. Dette er også noe som fungerer ganske greit, en softbox på 20x20 cm eller deromkring gir et pent lys på så små motiver. Det er dog litt krevende å holde kamera i en hånd og blits med softbox i en annen hånd dersom du jobber på frihånd.

Lenke til kommentar

Hva med en ringblits som denne? Ikke prøvd noe tilsvarende selv, men det er mange gode fotografer som sverger til dem, mens det er andre som igjen ikke kan fordra dem. Fungerer også fint til portretter, men har også bakdelen med at hele ansiktet blir jevnt belyst, så det blir umulig* å skape skygger med blitsen.

 

* Ser at blitsen som er lenke til her, kan variere styrken på sidene, men blir vel fortsatt ikke det samme som å ha en standard ekstern blits plassert til siden for motivet.

 

Ser at "bullter" som du lenker til bruker en SB-800 blits, altså en standard Nikon ekstern blits med en form for diffusor. Dette er også noe som fungerer ganske greit, en softbox på 20x20 cm eller deromkring gir et pent lys på så små motiver. Det er dog litt krevende å holde kamera i en hånd og blits med softbox i en annen hånd dersom du jobber på frihånd.

 

Ok, takk for svaret, men det går vell ann å kjøpe slike softbokser som man limer foran blitsen? Vill disse gi bra resultat? Hadde vell tenkt mere på en normal ekstern blits, for en slik avansert ringblits blir litt i dyreste laget =)

Lenke til kommentar

Jeg bruker en (eller to) vanlige blitser, hvor jeg monterer på en Aurora softboks på 15x20 cm. Jeg styrer mine trådløst, men kablet utløsing av blitsene fungerer selvsagt like bra

Blitsene monterer jeg oftest på en skinne (fåes på eBay) - softboksene har ihvertfall noen av de norske aktørene innen foto

 

Skal se om jeg ikke kan finne ett bilde som viser oppsettet..

 

edit :

 

post-102966-0-35969100-1342265973_thumb.jpg

 

post-102966-0-15264200-1342266001_thumb.jpg

 

Oppsettet funker like bra med macro som ved fotografering av større reptiler

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar

Cilleron - slike løsninger gir elendig lys - du har ingen justeringsmuligheter osv

 

Shirmah :

 

Den som er montert på bildene er en slik :

 

http://www.ebay.com/itm/C-shaped-Bracket-Adjustable-Flash-Hotshoes-for-Video-Light-DSLR-Camera-Camcorder-/260985125798?pt=Camera_Flash_Accessories&hash=item3cc3ecfba6

 

Den er solid nok, men sliter litt med å stramme skruene skikkelig av og til - slik at den vrir seg litt. Men, det er ett lite problem.. Det finnes også en modell som gir deg mulighet til 2 blitser

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oppsett fra Thomas Shahan:

 

http://www.flickr.com/photos/opoterser/2545298333/

 

OBS, merk at Thomas skriver at dette oppsettet er ikke realistisk og han har brukt det bare 1-2 ganger. Hovedsakelig på grunn av vekt, men med er nok også sannsynligvis pga fokus og så liten DOF man kan få.

 

Thomas bruker stort sett 50mm eller 28-30mm gamle lysterke objektiver med manuell blender ring og deretter dette montert bakfrem ved hjelp av reverserings ringer. Men derimot er blitsen hans en eldre blits montert på en eller to braketter for å stille den korrekt.

 

Så 30-50mm lysterkt f/2.8, men helst lavere og reverserings ring. Samt en god blits med softboks eller diffuser.

Lenke til kommentar

Oppsett fra Thomas Shahan:

 

http://www.flickr.com/photos/opoterser/2545298333/

 

OBS, merk at Thomas skriver at dette oppsettet er ikke realistisk og han har brukt det bare 1-2 ganger. Hovedsakelig på grunn av vekt, men med er nok også sannsynligvis pga fokus og så liten DOF man kan få.

 

Thomas bruker stort sett 50mm eller 28-30mm gamle lysterke objektiver med manuell blender ring og deretter dette montert bakfrem ved hjelp av reverserings ringer. Men derimot er blitsen hans en eldre blits montert på en eller to braketter for å stille den korrekt.

 

Så 30-50mm lysterkt f/2.8, men helst lavere og reverserings ring. Samt en god blits med softboks eller diffuser.

 

Jeg svarte vel indirekte på spørsmålet til trådstarter. Kunne vel vært mer presis :) Han bruker en gammel blits med et hjemmelaget softboksopplegg.

"The flash is an old Vivitar "Zoom Thyristor 3500" connected to the body by a cheap off-brand off camera flash cord. The flash is mounted on a bizarre old "PETRI" flash bracket with a ball head mount. The flash is diffused by a diffuser I made out of a Goldfish box, duct tape, paper towel, and clear plastic."

 

For bildeeksempler se http://thomasshahan.com/photos

Lenke til kommentar

Dere som bruker 7D (eller tilsvarende) med innebygd blitz som kan trigge den eksterne off-kamera-blitzen: Trigger dere den eksterne blitzen med den innebygde blitzen, eller bruker dere kabel mellom kameraet og den eksterne? Hvis dere bruker den innebygde til å trigge den eksterne: Vil ikke lyset den innebygde avgir for å trigge den eksterne påvirke motivet som ved makrofotografering er veldig nære?

 

Har nettopp kjøpt en Aurora softbox, og Ebay-bracketen over er på vei i posten, men jeg lurer på om jeg kanskje trenger en kabel også?

Lenke til kommentar

Thanks! Jeg har den riktig innstilt, men jeg trodde den avga et ørlite flash som kunne påvirke på veldig nært hold (hvis den i det hele tatt ville nådd over objektivet og ned på motivet, noe som kanskje er tvilsomt). Men nå ser jeg at den sender signalet før selve eksponeringa, så da er det greit. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...