Gå til innhold

Reklamasjon - fikk byttenehet?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Etter tre ganger samme feil på min HTC ChaCha fikk jeg tilbudet om reklamasjon fra Chess. Dette godtok jeg, og sa jeg ønsket å heve kjøpet. Dette ble tatt over telefon, så det kan jeg desverre ikke dokumentere.

 

4 uker senere fikk jeg pakke i posten uten å ha hørt et ord fra noen. Åpnet opp, og der lå det en HTC ChaCha innpakket i papir.

 

På det medfølgende dokumentet stod følgende: "Reklamasjon godkjent. Byttet i bytteenhet". Jeg visste ikke hva en bytteenhet var, og siden telefonen jeg mottok hadde bruksmerker, så var den ihvertfall ikke ny. Så jeg ringte Chess kundeservice, som så satt meg over til Moobi. De kunne bekrefte at det ikke var en ny telefon, men min gamle med ny innmat.

 

For meg høres dette ut som en reperasjon?

 

Som nevnt tidligere ønsket jeg å heve kjøpet - ikke å få tilbake min gamle med ny innmat.

 

Hvilke lover og regler gjelder her? Har de opptredt etter boka, eller har de behandlet saken feil?

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såfremt feilsymptomene har vært det samme hver gang (f.eks. at telefonen periodisk skrur seg av av seg selv), har du krav på heving av kjøp etter andre gangs avhjelpsforsøk - altså hvis feilen inntreffer igjen.

Det fordrer selvsagt at feilen bunner i en forbrukerrettslig mangel hver gang, jfr. forbrukerkjøpslovens §§ 15 til 16.

 

Kontakt dem igjen, si du ønsker å heve kjøpet uten å få noen vare i retur fra dem slik du også ga uttrykk for tidligere. Det har du isåfall krav på.

Endret av srbz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan være andre ting en telefonen som er årsak til avslag. Simkort og minnekort er også 2 syndere. Spesielt simkortet kan det være feil på. Har selv hatt flere defekte simkort fra flere leverandører (også Chess). I mitt arbeid har jeg flere ganger sett at det er simkortet som er defekt, selv om det bare er noen måneder gammelt. Ikke alltid like lett å forsøke å overbevise brukere om at det faktisk kan være feil på simkortet, når de i sitt hode har slått fast at det er telefonen som er defekt.

Lenke til kommentar

Hvis de har godkjent reklamasjoen og du erklærte heving denne gangen har du hevingsrett (forutsatt at mangelen ikke er uvesentlig) av to grunner:

De har ikke tilbudt avhjelp uten opphold (fkjl pgrf 29 tredje ledd)

De har allerede brukt to forsøk på å avhjelpe samme mangel (pgrf 30 annet ledd.)

 

Så du får opplyse om at du har fått en tlf i posten som du ikke har bedt om, og be dem komme og hente den samt få fortgang i hevingsoppgjøret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg la frem saken til en ny kundebehandler, og hun innså problemet. Hun skulle prøve å ordne opp i morgen (jeg ringte rett før stengetid) og ringe meg opp igjen i morgen. Hun spurte etter kontonummeret mitt, så håper det går greit :)

 

Må si Chess har vært meget behjelpelige gjennom hele prosessen - det er Moobi og HTC som gjør seg vrange.

Lenke til kommentar

HTC gjør seg nok ikke vrange, de har bare en bedre avtale med sine forhandlere(Moobi og Chess) enn hva forhandlerene har med de. Dvs, det er ikke en selvfølge at de har like gode vilkår rundt feil, mangler og reparasjon mot HTC som det du har mot Chess og Moobi. Derfor er det ikke uvanlig at forhandlerene legger denne byrden urettmessig over på sine kunder, noe som med rette fremstår som "vrange".

Lenke til kommentar

Fikk følgende svar fra dem via mail:

Hei.

 

Nå har jeg fått svar fra moobi ang reklamasjonssaken:

 

"Siste sak på kundens telefon var registrert som en reklamasjonssak med ønske om å heve kjøpet. Det ble reklamert til HTC' date=' som imidlertid kun godkjente en bytteenhet. De godkjente altså ikke at kunden fikk heve kjøpet. Dersom kunden har problemer med denne bytteenheten kan vi forsøke å reklamere på nytt. Men da må det altså være feil på den, og vi må ha en feilbeskrivelse for å få registrert saken."

 

Gi oss beskjed dersom du ønsker å registrere service på den nye telefonen.

Mvh Chess

[/quote']

 

Håper ikke det er uforsvarlig av meg å legge denne mailen ut på nett?

 

Jeg svarte:

Hei.

Telefonen ble innlevert for tredje gang for samme feil. Kundebehandleren ga meg valget om jeg ville heve kjøpet, noe jeg takket ja til. Telefonen ble returnert med et følgebrev der det sto følgende: "Godkjent reklamasjon. Byttet i bytteenhet".

 

I forhold til forbrukerkjøpsloven så finnes det ingen hjemmel for at samme telefon med ny innmat tilsvarer "ny telefon". Dette har jeg sendt mail til forbrukerrådet om, hvor jeg ber dem bekrefte dette. Ettersender dette. Moobi kunne bekrefte at den mobilen jeg fikk returnert er den samme jeg sendte inn.

 

Dere har allerede brukt to forsøk på retting av samme mangel (fkjl pgrf 30 annet ledd.) Jeg ber om å få hevet kjøpet, evt. få innbetalt sum i avslag på ny valgfri telefon hos dere.

 

Takk til Herr Brun for referanse til lovverket :)

 

Håper dette ordner seg... Er fornøyd med Chess, men får se hvordan dette utspiller seg.

Endret av Slurt-is
Lenke til kommentar

For det første: Som du korrekt har skrevet til dem er ikke bytte av innmat omlevering men retting i lovens forstand. Det er uansett ikke relevant, da du har et absolutt krav om heving i denne saken. At Chess sin underleverandør ikke godtar det er knekkende likegyldig, de du har kjøpt telefonen fra forholde seg til forbrukerkjøpsloven - mens de kan avtale hva de vil med sin underleverandør.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...