Gå til innhold

sliter med å få en fin og ren bakgrunn på makro fotografering,noen tips?


Anbefalte innlegg

Hei, under makrofotografering av feks insekter, så sliter jeg veldig må å få en helt ren og støyfri bakgrunn. Syntes bokeh fra mitt canon 100mm makro ikke alltid er noe å rope hurrra for og hvis bakgrunen blitt litt mørk eller bilde blir litt undereksponert, så syntes dette skaper overraskende mye bakgrunnsstøy relativt raskt, noe som igjen fører til litt mindre "ren" og kornete bokeh.

 

Skyter i raw og hjelper selvsagt med litt støy reduksjon under ettberhandlingen, men det blir på en måte aldri en helt 100% ren bakgrunn, selv ved lav iso(100-400) Vet ikke om dette variere fra objektiv til objektiv, eller om dette er helt normalt, så lenge bakgrunnen(bokeh) har mye nyanser og er litt mørk?

 

Eller kanksje det bare er støy egenskapene til canon 450d som ikke lever opp til mine forventinger? Vill bare gjenta at dette er snakk om bilder som ikke er mye undereksponert, men generelt på bilder som ikke er perfekt eksponert eller som har litt mørk bakgrunn.

 

Dette henger litt sammen med en tråd jeg lagde tidligere, hvor jeg har fått inntrykk av at hver gang jeg bruker 100mm makro, så kommer støy veldig raskt, så lenge bilde er litt undereksponert. Men jeg vet jo at det er kamera sensoren som lager støy, så kanskje objektivet viser noen svake sider ved sensoren i 450d?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Støy kommer fra sensoren og er spesielt synlig i mørke områder med jevn farge. Normalt vil støy på lav iso ikke være synlig på et ferdig bilde i vanlig betraktningsavstand, men er godt synnlig i stor forstørrelse. Hvis det er plagsomt på de ferdige bildene kan du lage en maske og fjerne støy bare på bakgrunnen. 450D er en gammel modell, men det er ingen grunn til at støy skal være noe stort problem på lav Iso. Du kan også gjøre støyreduksjon på hele bildet, men da vil det forsvinne litt detaljer i hovedmotivet.

Lenke til kommentar

Ett av de beste midlene mot støy er å unngå undereksponering fra begynnelsen av. Det er lett å ha kontroll på om du bruker blenderproritet/Av - modus og overeksponerer en smule ved å stille EV på pluss-siden. Hvor mye du kan overeksponere kommer an på selve lyset og motivet, og de forskjellige kameratyper har forskjellig tålegrenser. Om du er vant med å bruke histogram til det stanger i høyre vegg eller blinkvarsel på skjermen så ikke brems der, Raw-fila har mer spillerom å gå på enn det histogram eller blinkvarsel viser. Lær deg hvor mye du kan overeksponere med ditt kamera og gjør bildet mørkere i etterbehandlingen, da elimineres veldig mye av støyen i stedet for å fremheve den slik det blir når et undereksponert bilde lysnes. Vil også nevne punktlysmåling, da settes eksponeringen etter det du faktisk tar bilde av i stedet for ett gjennomsnitt av hele eller større deler av bildeflaten, det siste kan gi deg både uønsket over- og undereksponering.

Lenke til kommentar

Dette er en ubehandlet cr-2 fil(raw), som jeg har croppet en del, så konvertert til jpg. Tatt ved iso 200 og som man kan se så er bakgrunnen litt mørk og derfor litt kornete. Vet ikke om dette er normalt med en modell som 450d ? Ville feks et nyere kamera med bedre støy egenskaper, gitt mindre støy på slike bilder?

post-142640-0-44143000-1341850765_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Er ingen problmer med støy på det bildet der som jeg kan se.

Tror du forventer for mye. Hadde de mørke områdene vært bedre belyst hadde du ikke sett den støyen du mener å finne. Eneste du vil tjene på ett bedre/nyere kamera er å gå opp i ISO før du må ty til ekstra lys, og skal jeg være ærlig så er det akkurat det som er problemet med bildet ditt: Lyset er ikke 'bra' nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig jeg forventer litt mye, men så raskt jeg bare øker eksponeringen litte granne og skarper opp det bilde jeg viser ovenfor, så syntes jeg den støyen i bakgrunnen blir litt for tydelig, selv når man ser på bilde i normal størrelse.

 

Men er som sagt mye mulig jeg forventer litt for mye ja, tror kanskje jeg har en tedens til det.

Lenke til kommentar

her har jeg en behandlet fil av samme motivet, og her har jeg oppskarpet og fjernet en del støy, Orginal fila var ikke undereksponert og tatt ved iso 200.Som dere kan se, så syntes jeg fortsatt bakgrunnen er litt "uren" og kornete. Sliter virkelig med å få en sikkelig ren og pen bakgrunn med canon 100mm makro, men det er vell kanskje noe av utfordringen med makro?

post-142640-0-83520100-1341856931_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Mulig jeg forventer litt mye, men så raskt jeg bare øker eksponeringen litte granne og skarper opp det bilde jeg viser ovenfor, så syntes jeg den støyen i bakgrunnen blir litt for tydelig, selv når man ser på bilde i normal størrelse

"There's your problem." Canonhus har ikke så mye å gå på i skyggene, men plenty i høylysene. Du eksponerer for mørkt - sørg for mer lys og heller overeksponer litt, så du kan trekke eksponeringen _ned_ i stedet for opp. Som jeg har nevnt for deg før - jeg har fullframehus med enda bedre sensor, og får også støy på lav ISO, særlig hvis jeg trekker ut mer detaljer i skyggene - dette er normalt.

 

Forøvrig har sånn støy med sensor og ikke med objektiv å gjøre, og dette har intet med bokeh å gjøre.

 

 

Hvis du trekker opp eksponeringen, så får du mer støy. Hvis du ikke vil ha støy - skyt på laveste kalibrerte ISO, og ikke trekk opp eksponeringen, I alle fall ikke i skyggene. Dette betyr typisk at du skal tilføre mer lys. Og/eller slakke på kravene.

Det er irrelevant om resten av bildet er over- eller undereksponert - trekker du opp detaljer i skyggene, så blir det støy der.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Mulig jeg forventer litt mye, men så raskt jeg bare øker eksponeringen litte granne og skarper opp det bilde jeg viser ovenfor, så syntes jeg den støyen i bakgrunnen blir litt for tydelig, selv når man ser på bilde i normal størrelse

"There's your problem." Canonhus har ikke så mye å gå på i skyggene, men plenty i høylysene. Du eksponerer for mørkt - sørg for mer lys og heller overeksponer litt, så du kan trekke eksponeringen _ned_ i stedet for opp. Som jeg har nevnt for deg før - jeg har fullframehus med enda bedre sensor, og får også støy på lav ISO, særlig hvis jeg trekker ut mer detaljer i skyggene - dette er normalt.

 

Forøvrig har sånn støy med sensor og ikke med objektiv å gjøre, og dette har intet med bokeh å gjøre.

 

 

Hvis du trekker opp eksponeringen, så får du mer støy. Hvis du ikke vil ha støy - skyt på laveste kalibrerte ISO, og ikke trekk opp eksponeringen, I alle fall ikke i skyggene. Dette betyr typisk at du skal tilføre mer lys. Og/eller slakke på kravene.

Det er irrelevant om resten av bildet er over- eller undereksponert - trekker du opp detaljer i skyggene, så blir det støy der.

 

joda, men hva er forklaringen på at jeg også opplever litt bakgrunnsstøy på bilder som er riktig eksponert, som feks på det bilde jeg postet sist? Som sagt, så raskt bakgrunnen er litt " utfordrende" eller bitte litt mørk, så vikrer det som dette skaper artefakter og støy relativt raskt og jeg må ofte tilføye en del støy reduksjon.

 

Er ikke alltid man kan over eksponere, siden dette kan føre til utbrente områder og krever også en lengere lukker tid(ikke bra ved makro). Hender jeg undereksponere bitte litt med vilje, men har nå forstått at det er historie fra nå av, i hvertfall med det kamerahuset jeg bruker nå.

Lenke til kommentar

"Du er for kresen, og bør slutte å pixelpeepe i 100% crop."

Har også fortalt deg dette opptil flere ganger tidligere - for eksempel her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1436329&view=findpost&p=19289741

 

Vil støy i noen bilder du har vist her i tråden være plagsom, distraherende eller være noe som synes på print av bilder? Nei, nei og nei.

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Du er for kresen, og bør slutte å pixelpeepe i 100% crop."

 

Enig med Trondster, og kommenterte det også i første innlegg i tråden. Ser du støy når du printer eller i annen vanlig bruk så kan du ha et reelt problem. Kan ikke se at du har kommentert/svart på det. Å se på bildene i 100% kan ha sin misjon for å vurdere enkelte egenskaper, men det sier fint lite om hvordan det ferdige bildet vil bli mht støy.

 

Som jeg også skrev i første innlegg kan du kjøre selektiv støyreduksjon på enkelte områder hvis du ikke er fornøyd, mne jeg hadde ikke giddet bruke tid på det før jeg hadde sett det ferdige bildet i den størreselsen du skal bruke det. Du må gjerne kjøpe nytt kamera for min del, men ikke forvent at det vil løse problemene, selv om et kamera med en av de nye Sony-sensorene sikkert vil gi litt mindre støy i mørke områder.

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat lastet inn en hel haug makrobilder fra siste fototur, og det ser ut som om bakgrunnsstøyen på siste bildet du postet ikke er ulikt det jeg har her når bildene ble litt undereksponerte, og jeg dro opp eksponeringa i etterkant i LR. (med D3 og ISO rundt 800-1600. Raw, selvsagt.) Nå driver jeg ikke og pixelpeeper så mye, så en slik mengde støy i bakgrunnen synes jeg ikke er noe problem, dog kan jeg skjønne at sensoren i en 450D nok blir litt marginal til håndholdt makrofoto uten blitz.

 

Nytt kamerahus med vesentlig bedre støyegenskaper eller en liten rigg med blitz og softboks, (gjerne også med blitz på en brakett med TTL-kabel, slik at du slipper å få den rett på motivet.) er to muligheter for å forbedre dette hvis du synes det er et problem. Sistnevnte er jo vesenlig rimeligere.

Lenke til kommentar

Dan83, syns støynivået ser ok ut. Bruker du highpass, unsharpen mask eller annen selektiv justering i oppskarpingen? Ingen grunn til å forsterke støy i diffuse partier med oppskarping. Bare siden du nevnte at bakgrunnspartiet ditt fikk mer støy etter oppskarpingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...