Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Har objektivet noen innvirkning på sluttresultatet på bilde hva gjelder eksopnering, eller er dette kun snakk om kamerahuset. Saken er at jeg "føler" jeg får mer undereksponerte bilder på et Tamron objektiv enn det jeg får med et orginalt Nikon.

Ka dokk tru? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar:-)

 

Tenker på når dette står innstilt likt med et kjappt skifte av objektiv slik at lys er det samme. Eller om jeg kjører på auto slik at kameraet selv justerer dette.

Dette er snakk om bilder i "vanlig" opplyst rom på dagtid slik at det ikke er spesielt magel på lys

Lenke til kommentar

Ok, det kan jeg gjøre. :)

 

Men om du lar kameraet gå på "helauto" i samme belysning(god belysning), skal det da bli slik at det ene feks er mer undereksponert enn det andre, eller pleier kameraet og eventuelt ta høyde for dette i automatikken?

Lenke til kommentar

Jeg syns det hele virker merkelig. Blender skulle være det eneste som burde påvirke resultatet i dette tilfellet, og blenderåpningen er en absolutt verdi.

 

Edit: Forutsatt manuelle innstillinger. Vet ikke om automatikken påvirkes av type objektiv.

Endret av eriknor
Lenke til kommentar

Har original-objektivet som største blender f/3.5 og til f/5.6 og tamron-objektivet kanskje f/4.5 til f/6.3 så vil du få forskjellig eksponering i forholdt til brennvidde, siden kameraet velger største blender hele tiden i auto.

 

Må nesten se noen bilder for og kunne fortelle hva problemet er.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Ok, skjønner.

forklarte meg litt dårlig. Testet litt i går, men har ikke de bildene her nå. I benderforvalg: eksakt samme brennvidde, blender, lukkertid og iso. Vet ikke om det blir riktig å si at dette da er samme eksponering....? Men uannsett så virket "tamron bildet" noe mørkere når jeg fysisk så på det enn det jeg fikk inntrykk av fra "nikon bildet". Er det flere ting som kan spille inn feks antall glass lyset skal gjennom, lengden på objektivet etc...?

Lenke til kommentar

f-nummer tar ikke hensyn til hvor mye lys som "spises opp" av lineselementer etc, som T-nummer gjør, men det skal ikke ha så store utslag at det blir veldig merkbart.

Tja, det er vel T-nummer lysmåleren forholder seg til da den måler etter lyset har passert alle linseelementene. Naturligvis vil man på auto få forskjell i lukkertid eller ISO om begge bruker samme F-verdi).

Lenke til kommentar

Kan det være at kameraet kompenserer automatisk med originalobjektiv, men ikke objektiv fra en tredjepartsprodusent? Slik mener jeg det er på Canon 1100d og 60d som jeg er kjent med. Periferiebelysningskorreksjon heter menypunktet.

Endret av Rowdy Yates
Lenke til kommentar

T-nummer er irrelevant i TTL-måling som med speilrefleks. Lysmåleren måler mengden lys som kommer inn på maks blender, og finner så trivielt ut hvordan det blir om man blender ned. Man kan putte på et tre-stops ND8-filter, som øker T-tallet med tre blendertrinn, og det betyr intet for automatikken.

T-tall er bare viktige dersom man bruker ekstern lysmåler eller annet som ikke måler lys som allerede kommer gjennom objektivet.

 

Det kan derimot ha noe å si ved bruk av blits.

 

 

 

Kan det eventuelt være vignettering trådstarter tenker på, som ikke blir korrigert av huset?

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Det framstår litt uklart for meg hvordan testingen gjennomføres i dette tilfellet, men på generell basis kan jeg tenke meg følgende årsaker til forskjellig lyshet på bildene, forutsatt at belysningen av motivet er uendret.

 

I automatisk modus (A, S, P, og generelt alt annet enn M):

- Det er et ganske vanlig fenomen at enkelte objektiver, spesielt tredjepartsobjektiver, kan få automatikken i kameraet til å eksponere annerledes. For eksempel gir Voigtländer 20mm-objektivet mitt et utslag som er 1/2EV høyere enn Nikon-objektivene, mens Sigma 30mm-objektivet er inkonsekvent inntil 1/3EV lysere.

 

I manuell modus:

- Som diskutert over tar ikke f-tallet hensyn til transmisjonen i objektivets linseelementer, så enkelte objektiver kan slippe inn mindre lys enn andre på samme brennvidde og blenderåpning. Dette kan ha med saken å gjøre; i helt manuell modus skal det jo egentlig være sånn at kameraet overhodet ikke blander seg inn i innstillingene, dermed skal det ikke kunne kompensere for forskjellig transmisjon mellom to objektiver. Imidlertid har jeg hørt påstander om at Nikon-kameraer øker ISO-verdien litt bak kulissene uten at brukeren kan merke det når man bruker for eksempel Nikkor 200-400mm f/4, som er nærmere T/5. Jeg har ikke testet selv, men det ville vært ganske logisk. Det kan hende at slikt ikke fungerer med tredjepartsobjektiver, og at ISO-verdien i realiteten er litt høyere med det ene objektivet. Dog tror jeg at det skal være snakk om rimelig spesielle objektiver for at noe sånt skal kunne gi et merkbart utslag, og jeg aner ikke hvilke kombinasjoner av kamera og objektiv det kan tenkes å affisere.

 

- Når kameraet blender ned objektivet i eksponeringsøyeblikket, og dette styres av kameraet og ikke en mekanisk blenderring på objektivet (hvilket gjelder alle moderne speilreflekser) kan det bli små variasjoner i den faktiske størrelsen på blenderåpningen. Folk som har lagd timelapse-film med SLR kjenner nok til dette fenomenet, som kan tilkjennegi seg som flimring i filmen. Med mindre det er en slags defekt på ferde kan jeg nesten ikke forestille meg at dette skal gi et utlsag som er merkbart ved vanlig bruk. Det kan være et slags mystisk kompabilitetsproblem som gjør at chippen i objektivet gir kameraet feil instruks om hva det skal gjøre for å blende ned til riktig åpning?

 

Annet:

- Er hele bildet mørkere, eller bare kantene? Noen objektiver vignetterer mye mer enn andre, spesielt på store blenderåpninger. Det kan også være snakk om noe så banalt som en motlysblender som sitter feil eller har feil dimensjoner.

 

- Gjelder det spesielt skyggepartier? Noen objektiver gir høyere kontast enn andre, hvilket skulle bety tettere skygger, noe som kan gi noen bilder et mørkere preg. Dette kan bli spesielt synlig i motlys.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...