Gå til innhold

Oppgradere til spill-pc og mediesenter


Anbefalte innlegg

Jeg må oppgradere min stasjonære PC. Jeg skal bruke den som mediesenter og til spilling.

 

For øyeblikket har jeg:

System:

- Operativsystem: Windows Vista Home Premium

- Systemprodusent: Micro-Star

- Systemmodell: MS-7302

- Prosessor: AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 5000+ (2 CPUs) 2,6GHz

- Minne: 3326MB RAM

- DirectX 11

Skjerm:

- ATI Radeon HD 4300/4500 Series

- DAC-type: Internal DAC (400MHz)

- Cirka totalt minne: 2425 MB

- Skjermmodus: 1360 x 768 (32 bit) (60Hz)

- Skjerm: Generisk ikke-PnP-skjerm

Harddisker:

- 2 stk: en på 250 gb (ikke flash), og en harddisk på 1tb som opprinnelig var en ekstern harddisk.

 

Jeg tror ikke jeg har eget lydkort. Det trenger jeg kanskje?

 

Spør hvis du må vite mer.

 

Etter oppgraderingen må den kunne spille av Blu-Ray (1920 x 1080p VC1) og kunne kjøre Starcraft 2 ol. på max. Jeg har også tenkt å bytte ut PC-skjermen, men det blir vel et kapittel for seg selv.

 

Kanskje det beste ville vært å kjøpe ny, ferdig montert?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags budsjett snakker vi om?

 

EDIT: Dagens hovedkort har lydkort innebygd, og disse duger i de aller fleste tilfeller med mindre du er audiofil og MÅ ha det beste. Det stjeler også bittelitt prosessorkraft, men min erfaring er at det neppe er merkbart med mindre du kjører skikkelige tungvektsoppgaver eller skal sette rekord i overklokking :p

Endret av Raven_Heart
Lenke til kommentar

Usikker på det totale budsjettet da jeg ikke vet hva jeg trenger å bytte. Men tenker i utangspunktet ca. mellomsjiktet hva gjelder pris.

 

Er ikke audifil nei, men tenkte kanskje det kunne vært lurt med eget lydkort siden høgtalerne er bra, pc-en skal brukes som mediesenter og har tenkt til å produsere musikk.

 

Kan ingen ting overhodet om overklokking, så ikke tenk noe på det ;)

Lenke til kommentar

Ja, man kan bygge PC hos Komplett. Dvs., man kan ikke bygge fra scratch, men man kan velge mellom flere ulike grunnoppsett og evt. tilpasse til en viss grad slik man ønsker.

 

Spørsmål: maskinen du har fra før, er det en ferdigmaskin fra MSI? Er du sikker på at det funker å bytte hovedkort til ATX/m-ATX? Hva slags strømforsyning står i maskinen?

 

edit: At maskinen du linker til kun har 4 GB RAM er heller ikke noe stort hinder. RAM er billig. Kjøp et sett til av samme type og sett det inn selv.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om det jeg har er en ferdigmaskin fra MSI, var ikke jeg som kjøpte den.

Hvordan finner jeg hvilken strømforsyning jeg har?

 

 

Nå fant jeg hvor jeg "bygger selv" på komplett.no.

Men jeg kan si med en gang: det der blir alt for vanskelig for meg. I så fall må jeg ha hjelp til å velge ut: operativssystem, hovedkort, strømforsyning, kabinett, overspenningsvern og skjerm.

 

Blir dette montert av komplett.no? Vil de installere operativssystemet? Hvor lang tid cirka vil det ta før jeg får den?

 

Jeg vet nå at jeg må ha: minst 8gb RAM, i7 prosessor, HD7870 skjermkort, 120GB SSD, Minst 2TB Sata,

Endret av knutalut
Lenke til kommentar

Ja, jeg må ha ny skjerm. Jeg kan ingen ting om å bytte ut ting inni maskina. Så jeg vil helst ha en som er ferdigbygd.

Er mye billigere å bygg selv, og dert er ikke så vanskelig. FInnes mange guider på nettet og som regel er det bare å plassere delene der de passer på hovedkortet.

Lenke til kommentar

@srbz: ikke noe kritiserende, men hva er i7en til? Og i tillegg, det der er en helt elendig strømforsyning, 550W (på +12V) av veldig lav kvalitet.

i7 er i hovedsak etter brukers ønske. Nå ytret han ønske om musikkproduksjon, men det er kanskje ikke så prosessorkrevende som det en gang var? i5 holder i lange baner til spill, de flerfoldige hundrelappene du eventuelt betaler i mellomlegg for i7 vil i slike tilfeller kun gi marginal prosentvis ytelsesøkning.

 

Strømforsyning er vel så som så. Modellen jeg plukket ut er av den rimelige sorten, men det gjør vel ikke noe så lenge systemet ikke blir ustabilt? Jeg kan ikke i mine villeste drømmer forestille meg at du får noe bedre PSU i "ferdigmekk".

 

Hva angår selvbygg: det er egentlig ikke særlig vanskelig, spesielt ikke hvis du har med deg en erfaren bygger og dere ikke støter på problemer underveis. Det du derimot må huske på når du kjøper i deler er at det er ditt eget ansvar å finne ut hvor feilen ligger den dagen maskinen ikke skrur seg på. Dette kan være en stor ulempe for de uerfarne, samtidig er det enklere for en erfaren feilsøker å ordne opp selv all den tid du har egen installasjonsplate for OS og ikke trenger å være redd for å bytte defekte komponenter på egenhånd.

 

For meg er pris relevant når jeg velger å bygge selv, men det viktigste er valgfriheten jeg har og det at jeg er sikker på at systemet kan oppgraderes. Flere datamaskinprodusenter har, ihvertfall tidligere, benyttet sine egne standarder som gjør at du f.eks. ikke kan bytte hovedkort eller strømforsyning uten å samtidig bytte kabinett. Bygger jeg selv kan jeg selv velge deler jeg vet passer sammen, og som i så stor grad som mulig også vil passe sammen med deler under en fremtidig oppgradering.

 

I tillegg sparer PC-produsenter det der det spares kan, slik at en HP-PC med rævva skjermkort ikke kan oppgraderes med et kraftigere skjermkort uten at du samtidig må bytte strømforsyning, fordi strømforsyningen som følger med er bare akkurat kraftig nok til å drive skjermkortet som står i maskinen. Bygger du selv kan du i større grad fremtidsrette maskinen i form av kraftig strømforsyning, hovedkort med støtte for CF/SLI/SATA3 etc selv om du ikke har behov for det akkurat i øyeblikket, slik at du slipper unødvendig utskifting den dagen du plutselig trenger det.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Dere skal vite at jeg er takknemmelig for hjelpen.

 

Slik jeg ser det har jeg to valg: kjøpe en ferdigbygd eller bygge en ny pc helt fra grunnen.

 

Selv om dere påstår at det ikke er så vanskelig å bygge selv, heller jeg i retningen å kjøpe en ferdigbygget. Det er flere grunner til det: jeg har ingen erfaring med å bygge, ingen som fysisk kan hjelpe meg, er vel et spørsmål om garantier, og jeg har lyst til å få dette på plass ganske kjapt.

 

Det kan hende at jeg stiller for høge krav og at det defor blir dyrt. Men jeg vil ikke være i situasjon der jeg må bytte ut alt om et par år.

 

Jeg skal se om jeg finner er ferdigbygget med i5 prosessor, ssd, 2tb hdd, hd7870 skjermkort og 600w strømforsyning.

 

Nb! Har et spørmål angående SSD: er det bare operativsystemet som skal være på den disken og ingen ting annet? Eller skal jeg legge andre program og dokumenter/filer der også?

 

 

Synes dere det var et rævva skjermkort i den hp-pcen jeg linket til sist?

Lenke til kommentar

Dere skal vite at jeg er takknemmelig for hjelpen.

 

Slik jeg ser det har jeg to valg: kjøpe en ferdigbygd eller bygge en ny pc helt fra grunnen.

 

Selv om dere påstår at det ikke er så vanskelig å bygge selv, heller jeg i retningen å kjøpe en ferdigbygget. Det er flere grunner til det: jeg har ingen erfaring med å bygge, ingen som fysisk kan hjelpe meg, er vel et spørsmål om garantier, og jeg har lyst til å få dette på plass ganske kjapt.

 

Det kan hende at jeg stiller for høge krav og at det defor blir dyrt. Men jeg vil ikke være i situasjon der jeg må bytte ut alt om et par år.

 

Jeg skal se om jeg finner er ferdigbygget med i5 prosessor, ssd, 2tb hdd, hd7870 skjermkort og 600w strømforsyning.

 

Nb! Har et spørmål angående SSD: er det bare operativsystemet som skal være på den disken og ingen ting annet? Eller skal jeg legge andre program og dokumenter/filer der også?

 

 

Synes dere det var et rævva skjermkort i den hp-pcen jeg linket til sist?

Angående SSDen: Du burde kanskje ha noen programmer som kjøres ofte der så disse blir mer stabile og raskere, men alt av dokumenter og filer burde være på HDDen.

Lenke til kommentar

Ang SSDen, her legger du OS og de mest brukte programmene og dokumentene så lenge du har plass :)

 

Jeg har OS og 3 spill på min SSD, så har jeg flyttet hele nedlastingsmappen, mine dokumenter, mine videoer og min musikk over på snurredisk, bare for å ha plass til det andre :p

 

Så kjøp en romslig SSD. Minimum 120GB.

 

 

 

Edit.

Hva med denne? Så bytter du skjermkortet til et bedre og så velger du SSD i tillegg :)

 

http://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=10642

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...