Gå til innhold

Oppgradere til spill-pc og mediesenter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv om dere påstår at det ikke er så vanskelig å bygge selv, heller jeg i retningen å kjøpe en ferdigbygget. Det er flere grunner til det: jeg har ingen erfaring med å bygge, ingen som fysisk kan hjelpe meg, er vel et spørsmål om garantier, og jeg har lyst til å få dette på plass ganske kjapt.

Jeg er strengt tatt enig i den avgjørelsen, selv om min forrige post kanskje tyder på det motsatte. Disse argumentene veier tungt, men samtidig er det viktig at du er klar over både fordeler og ulemper ved selvbygg når du vurderer om det er aktuelt eller ei :)

 

Jeg skal se om jeg finner er ferdigbygget med i5 prosessor, ssd, 2tb hdd, hd7870 skjermkort og 600w strømforsyning.

Høres lurt ut. Sjekk alternativene hos Komplett.

 

Nb! Har et spørmål angående SSD: er det bare operativsystemet som skal være på den disken og ingen ting annet? Eller skal jeg legge andre program og dokumenter/filer der også?

Du velger selv hva du bruker SSD til. Det mest naturlige vil være å legge OS og programvare der, men du er jo relativt capped ift. kapasitet sammenlignet med en mekanisk disk.

Selv har jeg SSD på 128 GB, og jeg har ikke spillene mine innpå der rett og slett fordi de samlet tar for stor plass.

Fordelen med SSD er jo nettopp at den har veldig lav lastetid, derfor bør filer du bruker ofte befinne seg på denne. Om du kun har 2-3 spill du spiller regelmessig kan disse installeres her, og resten på annen disk. Steam er imidlertid et problem ettersom alle Steam-spill må installeres på samme stasjon. Derfor har jeg selv valgt å løse det på denne måten.

Dokumenter, filmer osv lagrer du på mekanisk disk ettersom disse kan ta mye plass og lastetid er mindre kritisk for slike filer.

 

Et alternativ er å bruke SSD som cache. Nyere Intelbaserte hovedkort (z-chipset) har støtte for dette. Da fungerer SSD som mellomlager for den større disken, og de mest brukte filene legger seg automatisk der. SSD vil ikke komme opp som egen stasjon i OS. Det vil også ta litt tid før lastetiden forbedres, ettersom systemet må "lære" hvilke filer du bruker ofte.

 

Synes dere det var et rævva skjermkort i den hp-pcen jeg linket til sist?

Nei, det jeg skrev var ment som et eksempel. Om familien har kjøpt seg en sleten kontormaskin som poden plutselig ønsker å spille på støter man fort på problemet jeg skisserte tidligere relatert til for liten strømforsyning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ang SSDen, her legger du OS og de mest brukte programmene og dokumentene så lenge du har plass :)

 

Jeg har OS og 3 spill på min SSD, så har jeg flyttet hele nedlastingsmappen, mine dokumenter, mine videoer og min musikk over på snurredisk, bare for å ha plass til det andre :p

 

Så kjøp en romslig SSD. Minimum 120GB.

 

 

 

Edit.

Hva med denne? Så bytter du skjermkortet til et bedre og så velger du SSD i tillegg :)

 

http://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=10642

 

Jeg har ikke lyst på en mini. Den ble uansett veldig dyr når jeg endra litt.

 

Lenke til kommentar

Jeg har i utgangspunktet lyst på eget lydkort og blu-ray leser. Men dette kan vel legges til etterpå? Hva om jeg kjøper en i5 prosessor nå, kan denne byttes til for eksempel i7 senere? Hvis jeg skal legge til lydkort og bytte prosessor i framtiden må jeg kanskje være obs på hvilket hovedkort jeg kjøper nå?

Lenke til kommentar

Okei :)

 

Beste alternativet er å bygge selv. Det er det billigste og at du får valgt akkurat de komponentene du selv vil ha :)

 

Mulig jeg blir nødt til å bygge selv. Men da må nok dere hjelpe meg å velge ut alt. Det blir veldig vanskelig for meg å velge mellom alle alternativene og samtidig få det til å passe i lag. Da blir jeg nødt til installere os og bios selv, skummelt.

Endret av knutalut
Lenke til kommentar

Kjølepasta følger med ferdig på smurt kjøler.

 

Viss du skal ha en 3rd parts cpu kjøler, så fjerner du gammel pasta og så monterer du på ny cpu-kjøler. Det er på smurt kjølepasta på 99% av kjølerene.

 

 

Hva er budsjettet ditt ? :)

 

 

Det viktigste i et pc bygg som jeg vil påstå er:

Kabinett

Strømforsyning

Skjerm

 

 

Kabinett, her valgte du deg et kvalitets kabinett.

 

PSU, er legger du litt peng i og går for en rundt om 1000kr.

Corsair AX/HX

Seasonic

og så flere og flere.

Lenke til kommentar

Budsjettet: pc+skjerm skal ikke overstige 15000 kr.

 

Krav:

Ssd 120gb (vet ikke hvordan modell)

Windows 7

I5 prosessor (vet ikke hvilken type)

8gb ram (vet ikke hvordan modell)

2tb hdd (kanskje ikke så nøye hvilken modell)

Kabinett (ikke så nøye, bare det ikke er jålete)

Skjermkortet må kunne takle blu-ray filmer og dagens spill

Hovedkortet må være plass til minst 32gb ram (aner ikke hvilken modell)

Helst eget lydkort

Blu ray leser, som også kan brenne dvd-plater (vet ikke hvilken modell)

Skjermen skal være 27" og ikke samsung

 

Har jeg glemt noe nå? Kan jeg komme under 15 000?

 

Jeg tror det skal gå ved å velge komplett.no sin entry gamer i05, men jeg sliter når jeg må velge mellom - i mine øyene - like ting, feks. Ram og ssd og skjermkort. Fant også ut at det er minst fire firskjellige i5 prosessorer. Det skulle ikke være lett dette.

Endret av knutalut
Lenke til kommentar

Nå har jeg laget en liste uten skjerm.

 

 

Så dette må du legge til, det samme med andre ting du måtte ha bruk for.

 

Hovedkortet har innebygget trådløst nettverkskort.

 

PSUen er ikke den beste, men fortsatt kjempe god. Dette pga at du har fått blandt det beste skjermkortet.

 

Skjerm må du nok finne selv eller spør andre viss du må ha 27"

post-89286-0-51170900-1341183329_thumb.png

Lenke til kommentar

Jeg er redd 24" blir for liten. Liker å ha stor skjerm når jeg lager musikk og ser serier og youtube filmer på dataen.

 

Jeg må kanskje nevne at jeg ikke spiller første-persons skytespill(er vel de som krever mest hva gjelder skjermkort). Det vil gå mer i spill som football manager, starcraft, minecraft, diablo.

 

Det aller viktigste er at den skal kunne spille av blu-ray disker og filer og kjøre det nyeste diablo på max, starcraft også.

Lenke til kommentar

Igjen, tusen takk for hjelpen.

 

Angående det du satt opp der: jeg synes skjermkortet så dyrt ut, men det må kanskje være såpass. Vet i grunnen ikke hvordan prisnåvet på skjermkort er.

 

 

Hvis du måttet bytte samsung ssd'en til et annet merke, hva ville du valgt?

 

Hvis jeg går for dette oppsettett må jeg bygge alt selv?

Kan du kommentere dette oppsettett, vil du si at dette kan bli en god pc? Er den fremtidsretta? En god investering?

Endret av knutalut
Lenke til kommentar

PC generelt er ikke en god investering da verdien halverer seg på et år :)

 

 

Viss du absolutt må ha et annet merke på SSDen en samsung må du ta denne:

http://www.dustinhom...hProvider_dacsa

 

 

Skjermkortet trengs så klart ikke å være så dyrt, bytter du det til dette, så går jo sluttsummen en del ned:

http://www.dustinhom...hProvider_dacsa

 

lillebroren:

http://www.dustinhom...hProvider_dacsa

 

 

Så bytt ut til en av de du, da Diablo 3 og SC2 ikke trenger det beste :)

 

 

Og du må bygge alt sammen selv ja :) men dette er egentlig lekende lett. Kan du bygge med lego så kan du skru sammen en pc :) er plug and play for å si det enkelt.

 

Du kan også se et par youtube videoer også.

 

 

 

 

EDIT:

listen er satt opp hos www.dustin.no

dustin.no har like god eller bedre service en komplett.no, billigere deler i 90% av tilfellene og billigere frakt.

 

 

 

 

Men har du veldig lite lyst å bygge selv, så har CDON.no noen greie ferdig bygde pcer:

http://cdon.no/elektronikk/gaming_pc_-_thor/

 

Er disse to kabinettene det går i hos dem da:

http://www.dustinhome.no/product/5010589719/fractal-design-miditower-arc-black/#intcmp=searchProvider_dacsa

 

http://www.dustinhome.no/product/5010589721/fractal-design-minitower-arc-mini-atx-black/#intcmp=searchProvider_dacsa

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Kjølepasta følger med ferdig på smurt kjøler.

Viss du skal ha en 3rd parts cpu kjøler, så fjerner du gammel pasta og så monterer du på ny cpu-kjøler. Det er på smurt kjølepasta på 99% av kjølerene.

Jeg ville ikke begynt å rote med kjølepasta der det ikke er nødvendig. Thermal pads som kommer med de fleste kjølere fungerer godt nok.

For å fjerne pasta og legge på ny trenger du

- kjølepasta på tube

- lofri klut

- rengjøringssprit (isopropanol)

 

Jeg har i utgangspunktet lyst på eget lydkort og blu-ray leser. Men dette kan vel legges til etterpå? Hva om jeg kjøper en i5 prosessor nå, kan denne byttes til for eksempel i7 senere? Hvis jeg skal legge til lydkort og bytte prosessor i framtiden må jeg kanskje være obs på hvilket hovedkort jeg kjøper nå?

Du kan legge til dedikert lydkort og bluray-leser når som helst. Alle dagens hovedkort støtter slike utvidelser. Du kan også bytte fra i5 til i7 om du noen gang skulle finne det nødvendig, men pass på at ikke alle prosessortyper er kompatible med alle prosessorsokler. Om et par år har nok Intel beveget seg bort fra dagens sokkel. Siden 2008 har de lansert ikke mindre enn fire sokler for privatmarkedet (1366, 1156, 1155, 2011), og alle deres nåværende prosessorer er kun kompatible med en av soklene. Skal du oppgradere prosessor om et par år fra nå er sannsynligheten temmelig stor for at du blir nødt å bytte ut hovedkortet også.

 

Da blir jeg nødt til installere os og bios selv, skummelt.

BIOS er ferdig installert :)

 

Jeg må kanskje nevne at jeg ikke spiller første-persons skytespill(er vel de som krever mest hva gjelder skjermkort). Det vil gå mer i spill som football manager, starcraft, minecraft, diablo.

Ingen av disse spillene er spesielt krevende. FM og minecraft krever ~nada, starcraft spilte jeg fint i 1920x1080 på HD 5850, og jeg har en kompis som hevder å ha god flyt med grei grafikk i diablo 3 på en midrange laptop. Du har overhodet ikke bruk for et skjermkort til >3000 kr til den bruken ;)

 

Selv dette skjermkortet bør duge til dagens bruk, men om du vil ha maskinen klar til eventuelle andre, tunge spill du vil spille i overskuelig fremtid bør du titte på HD 7850 som sveibuen linker til.

Lenke til kommentar

Svar

Her har du en liste med 670 . 3570k Cpu .

3 Sjermer med 120 Hz

En av verdens beste luftkjølere for en stille pc og i tilfelle du får lyst å Overklokke .

Er 500 unde budsjettet, fikk ikkje med Ssd fordi jeg tenkte du ville ha 3 sjermer siden du likte stor plass å arbeide på.

Du får en stabil harddisk. Ingenting og utsette, foruten at du vil ha SSD.

Vist du vil kan du fjerne Cpu kjøler og heller sette inn en SSd

NB : Billigest og bestille fra Cdon, de har alt. Bare søk. ;)

 

Svar

Her har du en liste med 670 . 3570k Cpu .

3 Sjermer med 120 Hz

En av verdens beste luftkjølere for en stille pc og i tilfelle du får lyst å Overklokke .

Er 500 unde budsjettet, fikk ikkje med Ssd fordi jeg tenkte du ville ha 3 sjermer siden du likte stor plass å arbeide på.

Du får en stabil harddisk. Ingenting og utsette, foruten at du vil ha SSD.

Vist du vil kan du fjerne Cpu kjøler og heller sette inn en SSd

NB : Billigest og bestille fra Cdon, de har alt. Bare søk. ;)

https://prisguiden.no/liste/131964
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...