Gå til innhold

DSLR eller videokamera?


Anbefalte innlegg

Jeg skal filme nevøen min sin 18års bursdag snart men må skaffe meg et ordentlig videokamera. så jeg lurer på om jeg bør gå for DSLR eller pro-videokamera? Hva får jeg best kvalitet av? har tenkt å redigere den å brenne på Blu-ray. hva gir best kvalitet til blu-ray?

 

Skal filme utrolig mye fremover;)

 

Et hav av utvalg når det kommer til budsjettet som er på maks 30 000.

vet høres utrolig mye ut men jaja

 

Kom gjerne med noen forslag

 

 

På forhånd takk!! :)

Endret av Jack123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil tro at et dedikert videokamera er mye enklere å sette seg inn i og å bruke riktig i starten. Håndtering og praktisk bruk er enklere med et dedikert videokamera. Med det budsjettet der har du jo råd til et svært godt videokamera PLUSS en bra DSLR med litt kvalitetsoptikk, så kan du ha DSLR skuddklart samtidig som du filmer også.

Lenke til kommentar

Det aller beste vil nok være et godt videokamera, men jeg vil si at du kommer svært langt med et speilrefleks også.

 

F.eks Sony a77 kan ta full HD med 50p, og du kan koble til en ekstra mic, da har du strålende bildekvalitet om du velger riktig optikk. Et videokamera vil nok ha fordeler med at det er enklere å håndtere iforhold til video/fokus osv. Velger du dog noe annet enn Sony DSLR kan du få problemer med autofokus i filming.

 

Hvis det var meg hadde jeg uten tvil valgt et speilrefleks ala sony a77 med noe ekstra god optikk + mic, det gir et langt større bruksområde. Er filming utelokkende det aller aller viktigste vil dog et videokamera som sagt ha flere fordeler, og vil jo selvsagt være "best" til video.

Endret av MrLG
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva får jeg best kvalitet av?

Hva bruker du nå, og hva savner du med det? Det viktigste med filming (som det meste annet) er egne ferdigheter, men bra nok kamera er selvsagt også viktig. Er du kun interessert i video er et videokamera i hvert fall mye enkler i bruk enn et speilrefleks. Er du interessert i både stillbilder og video ville jeg valgt et speilløst systemkamaera som Panasonic GH2 som kan begge deler ganske bra.

Lenke til kommentar

Tradisjonelle speilreflekskameraer har problemer med autofokus ved videofilming, det er pga. måten de bruker og fokusere på.

Canon har nydelig annonsert 650D som har en helt ny type fokusering samt et par spesialobjektiver til dette, spesifikt designet for videofilming hvor godt dette egentlige virker på 650D i forholdt til dedikerte videokameraer vet jeg ikke "har ikke lest noen tester angående det ennå".

 

Du må også påberegne deg en ny pc hvis du ikke allerede har en med meget gode spesifikasjoner, 18mp++ samt bruke tunge redigeringprogrammer koster.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Tusen takk for raske svar!

 

Nautica: Autofokus tror ikke blir et stort etter min mening, klarer meg sikkert godt med manuell. En ny pc er noe jeg ikke tenger. Har en kraftig nok pc, helt klart

 

se#: Har nok gode ferdigheter når det kommer til video. Er ikke så fult interessert i å stillbilder men vil kanskje være +

 

Trondster: Video

 

 

MrLG: Tenker litt det samme men når det kommer til budsjettet mitt er det utrolig stort utvalg av pro-videokameraer. men hvis det blir videokamera bil jeg kanskje går for Sony.

 

Er de noen som har erfaring med Canon 5D mark III eller Blackmagic Cinema Camera?

Er det noe dere vil anbefale?

Har dere noen andre forslag?

Endret av Jack123
Lenke til kommentar

se#: Har nok gode ferdigheter når det kommer til video. Er ikke så fult interessert i å stillbilder men vil kanskje være +

Hvis du skriver litt om erfaring fra før i første post så er det lettere å gi fornuftige svar. Slik det står nå kan kunne du vært halt fra helt nybegynner som ikke helt vet hva han spør om til en med ganske mye erfaring. Ut fra svaret du har skrev over tyder det på at du har en del erfaring, men du sier fortsatt ikke noe om hva du har brukt. Har du allerede filmet en del med dSLR vet du jo at søkeren ikke kan brukes, at det er manuell fokus som gjelder, at ergonomien er tilpasset stillbilde først og fremst osv. Dette er ganske viktig info for den som skal svare og som gjerne lar være lange utredninger om fordeler og ulemper med dSLR hvis det er ting du vet.

 

Hvis du er ute etter bra ytele på høy Iso, liten DOF og "looken" til FF er vel 5D Mk III noe av det beste du får uten å gå mye høyere i pris, men selv med 5D Mk III holder ikke 30K, du må som minimum ha noen lyssterke linser og muligens stativ eller enn eller annen rig/steadycam og kanskje en ekstern skjerm avhengig av hvordan du filmer.

 

Jeg vet forøvrig lite om rene videokameraer det må andre svare på.

Lenke til kommentar

se#: Har nok gode ferdigheter når det kommer til video. Er ikke så fult interessert i å stillbilder men vil kanskje være +

Hvis du skriver litt om erfaring fra før i første post så er det lettere å gi fornuftige svar. Slik det står nå kan kunne du vært halt fra helt nybegynner som ikke helt vet hva han spør om til en med ganske mye erfaring. Ut fra svaret du har skrev over tyder det på at du har en del erfaring, men du sier fortsatt ikke noe om hva du har brukt. Har du allerede filmet en del med dSLR vet du jo at søkeren ikke kan brukes, at det er manuell fokus som gjelder, at ergonomien er tilpasset stillbilde først og fremst osv. Dette er ganske viktig info for den som skal svare og som gjerne lar være lange utredninger om fordeler og ulemper med dSLR hvis det er ting du vet.

 

Hvis du er ute etter bra ytele på høy Iso, liten DOF og "looken" til FF er vel 5D Mk III noe av det beste du får uten å gå mye høyere i pris, men selv med 5D Mk III holder ikke 30K, du må som minimum ha noen lyssterke linser og muligens stativ eller enn eller annen rig/steadycam og kanskje en ekstern skjerm avhengig av hvordan du filmer.

 

Jeg vet forøvrig lite om rene videokameraer det må andre svare på.

 

Beklager måten jeg skriver på, skal ikke gjentas

 

Jeg har filmet noe med dslr og bruker selv et 7D. som jeg skrev litt over så har ikke autofokus så mye å si siden jeg filmer selv med manuell. Jeg har stativ og en spider rig men tror ikke jeg får bruk for den lenger.

 

men takk svarene!

Endret av Jack123
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...

NEX-VG900 synes jeg så lovende ut, noen som har erfaring med slike kamera?? (har selv 2 7D, anbefaler trådstarter om å IKKE kjøpe DSLR primært til film)...

 

Kunne tenke meg et filmkamera, spytt ut om tilsvarende kamera'er fra andre produsenter, og som TS så har han optikk fra før som kan brukes evt. på noen av systemene?

Lenke til kommentar

Nå har jo TS allerede kjøpt kamera. Men jeg har brukt mange video kameraer opp igjennom. Så kjøpte jeg meg et Nikon D7000, for foto. Det kunne også filme. Noe jeg har prøvd en del. Men må si at at det var noe herk i forhold til et video kamera. Tungvinnt og knotete.

Det går greit hvis du har tid og kan planlegge. D7000 har ikke vippbar skjerm, og det gjør det meget vanskelig. Ikke kan du justere blender under opptak. Ikke har det innebygd ND filter heller. Noe som er en stor fordel. Å skru på filtere i hytt og pine er ikke morro.

Skulle jeg gått for et video kamera i dag, så ville jeg ha valgt Panasonic AG-AC160 AVCCAM eller (Sony HXR-NX5)

Det har fått gode kritikker og sånn nogenlunde pris. Der har man allt i ett. Men det er sikker mye annet bra og.

Jeg går etter hvert til anskaffelse av et video kamera. Det er mye kjappere å bruke. Dslr for video, er ikke noe for meg.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Litt stive priser Meier? 35 000 er liksom litt mye :p

 

Om noen har noen tips så er følgende krav stilt:

 

60p 1080p

SDXC / CF kort

Mulighet for håndtak oppe

Helst også mulgihet å bruke EF optikk fra Canon (Kan noen dette btw?)

 

Ja, man får det man betaler for. Men helt enig, det er allt for dyrt.

Lenke til kommentar

Litt stive priser Meier? 35 000 er liksom litt mye :p

 

Om noen har noen tips så er følgende krav stilt:

 

60p 1080p

SDXC / CF kort

Mulighet for håndtak oppe

Helst også mulgihet å bruke EF optikk fra Canon (Kan noen dette btw?)

 

Ja, man får det man betaler for. Men helt enig, det er allt for dyrt.

 

Tja, med lansering av GoPro Hero 3, og dens muligheter til 60fps 1080p, bør vi få flere fps å rutte med, minnekortene er også sykt billige nå, så ser ingen grunn til å ikke gi oss 240fps 1080p f.eks, prosessorene klarer jo det når man ser det lille kamera gopro faktisk er..

 

Føler at man ikke altid får det man betaler for, spesielt ikke hos Canon, overpriset som vanlig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...