Gå til innhold

Ny ultrabook til skolebruk - tips?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er på utkikk etter en ny ultrabook som hovedsaklig skal brukes i skolesammenheng.

 

Det som er viktig er størrelse/vekt, brukerkomfort (tastatur/trackpad) og lagringskapasitet og ytelse.

 

De jeg har sett hovedsaklig på er Macbook Air (13" 2012 modell), Samsung 900X3C (2012 modellen av 9 serien) og Asus Zenbook UX31A (2012 modellen).

 

Sammenligning på komplett

 

Er dette gode alternativer? Hvilken bør jeg i såfall gå for? Macbooken er jo litt billigere, så om jeg velger 8gb ram med den havner den ca på samme prisnivå som de andre to. (10.500). Det jeg bekymrer meg for er at jeg vil måtte installere bootcamp for å dualboote windows med osx om jeg går for denne, da jeg i skolesammenheng bør ha tilgang til windows. Med kun 128gb på SSD en kan dette bli litt knapt.

 

Eller er det andre gode alternativer til disse maskinene?

Endret av shaaland
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Meningsløst å kjøpe Mac å innstallere Windows på den. Som du ser har Asus maskina mye høyere res på skjermen og i7 CPU i forhold til de andre som har i5. Ytelsesmessig er de ~like. Kan se på benchs i morgen.

 

Vent heller til høsten med å kjøpe. Det kommer masse nytt av både Apple og de andre PC produsentene fremover. Du vil også spare penger ved å vente med å kjøpe.

Lenke til kommentar

Vent heller til høsten med å kjøpe. Det kommer masse nytt av både Apple og de andre PC produsentene fremover. Du vil også spare penger ved å vente med å kjøpe.

 

Apple har nettopp hatt sin nylansering. Følgelig er det ytterst tvilsomt de kommer med noe nytt med det første. Det er først i disse dager de oppdaterte modellene kommer inn i de fysiske butikkene (eplehuset, elkjøp osv). Det er ikke usannsynlig vi skriver 2013 før neste gang Apple oppdaterer MBP/MBA igjen.

 

Du har rett i noe, PC-produsentene kommer med nye modeller. Det gjør de i og for seg hele tiden, men husk det ofte blir kampanjer i forbindelse med skolestart til høsten. Så lenge du ikke trenger noe akkurat nå, kan det være hensiktsmessig å vente til august med å kjøpe noe.

Lenke til kommentar

Meningsløst å kjøpe Mac å innstallere Windows på den.

Takk for svar!

 

Men det er vel ikke alltid meningsløst. I forhold til Samsungen får man jo bedre prosessor (i5-3427U vs i5-3317U) , og mere ram for ca samme pris om man velger 8gb med MBA'en. SSD en skal etter tester jeg har lest også være bedre/raskere i MBA enn i Samsung9. Dog er skjermoppløsningen lavere på MBA enn Samsung 9.

 

Operativsystem spiller egentlig ingen rolle, så det påvirker egentlig ikke valget. Kjøper jeg en mac vil jeg bruke osx til vanlig, men i noen sammenhenger vil det være greit å ha tilgang til windows. Dermed vil jeg installere dette også, og dermed spiller OS likevel en "birolle" ettersom jeg med begrenset lagringsplass vil måtte ha to OS installert.

 

 

Asus maskinen har også høyere oppløsning og i7 vs i5 på de andre, som du sier. Så av disse tre er kanskje den det beste alternativet. Post gjerne bechmarks i morgen om du gidder:)

 

Skulle gjerne ventet men har funnet ut at jeg må ha ny pc/mac før semesterstart. Dermed vil jeg helst kjøpe innen august. Nå fremover vil det vel også være endel "back to school" kampanjer.

 

Hadde egentlig tenkt å vente til win8 blir releasa. Regner med det kommer endel flere ultrabooks med både win8 og ivy bridge mot slutten av året. Men som sagt trenger jeg pcen til skolestart, så da vil jeg hvertfall sikre meg en ny modell med ivy bridge. win8 blir vel tilgjengelig på msdnaa/dreamspark anyway

Endret av shaaland
Lenke til kommentar

Vent heller til høsten med å kjøpe. Det kommer masse nytt av både Apple og de andre PC produsentene fremover. Du vil også spare penger ved å vente med å kjøpe.

 

Apple har nettopp hatt sin nylansering. Følgelig er det ytterst tvilsomt de kommer med noe nytt med det første. Det er først i disse dager de oppdaterte modellene kommer inn i de fysiske butikkene (eplehuset, elkjøp osv). Det er ikke usannsynlig vi skriver 2013 før neste gang Apple oppdaterer MBP/MBA igjen.

 

Du har rett i noe, PC-produsentene kommer med nye modeller. Det gjør de i og for seg hele tiden, men husk det ofte blir kampanjer i forbindelse med skolestart til høsten. Så lenge du ikke trenger noe akkurat nå, kan det være hensiktsmessig å vente til august med å kjøpe noe.

 

Det jeg mente med Apple var deres nylige lansering, jeg trodde ikke komplett hadde fått inn de nye modellene enda. De har så dårlig beskrivelse av hw på maskinene så det er vanskelig å se.

Når det gjelder PC produsentene ble det presentert nye modeller av ultrabooks/tablethybrids o.l som kjører ivy/kepler og Win8 på blant annet Computex .

Lenke til kommentar

Kjøper du maskin med Win7 nå, får du kjøpe Win8 til kr. 119 senere, så det argumentet forsvinner.

 

 

Når det gjelder MBA, kan du ikke oppgradere til mer minne selv, og skal du bytte disk må du kjøpe ganske kostbare og spesielle disker - http://eshop.macsales.com/shop/SSD/OWC/Aura_Pro_Express

 

De nye MBP/MBA-maskinene er for øvrig på lager hos de aller fleste butikker, unntaket er 15" MBP med Retinaskjerm. Hint: HD4000.

Lenke til kommentar

Kjøper du maskin med Win7 nå, får du kjøpe Win8 til kr. 119 senere, så det argumentet forsvinner.

 

 

Når det gjelder MBA, kan du ikke oppgradere til mer minne selv, og skal du bytte disk må du kjøpe ganske kostbare og spesielle disker - http://eshop.macsale...ura_Pro_Express

 

De nye MBP/MBA-maskinene er for øvrig på lager hos de aller fleste butikker, unntaket er 15" MBP med Retinaskjerm. Hint: HD4000.

Er det ikke sånn med de fleste ultrabookene? På Asusen jeg linka til står det feks "Minnet er lodda".

 

Operativsystemet spiller som sagt ikke noen stor rolle. Mountain lion kommer ut i juli og oppgradering følger med om man kjøper mac nå, tilsvarende får man kjøpe win8 billig om man kjøper win7 pc nå. I tillegg har jeg tilgang til msdnaa/dreamspark gjennom skolen.

 

Var innom eplehuset i dag. de sa at mba 13" (2012 modell) med 8gb ram måtte bestilles fra Nederland. Leveringstid ~2 uker.

Endret av shaaland
Lenke til kommentar

Mulig eplehuset har ~2 ukers leveringstid, apple.no sender 13" MBA med 8GB minne i løpet av 1-3 arbeidsdager. Med studentrabatt havner du da på kr 10.142,50 med 128GB disk, og kr 12.492,50 med 256.

 

Edit: sier seg jo nesten selv at maskiner med "spesialkonfigurasjon" ikke nødvendigvis er på nærmeste lager. For øvrig skammelig 8GB ikke er standard.

Endret av Lacim
Lenke til kommentar

2500 for en 128gb større SSD?! Kan ikke Mac ta NTSF? Isåfall, om du ikke bruker bootcamp kan du i prinsippet ha Mac OS og Windows på samme partisjon, og bruke hele plassen til begge. Når du er på Windows vil du se masse irriterende index filer over alt da. Eventuelt også bare mounte Windows partisjonen og ha den litt større, for så å legge filene dine der, men Mac programmer på Mac OS partisjonen. Hvorfor duger ikke Mac OS til skolebruk anyway?

Lenke til kommentar

Skal begynne på NTNU til høsten, så er også i samme situasjon. Etter forholdsviss omfattende research er dette foreløbig status:

 

ASUS ZENBOOK UX32VD 13,3" FHD IPS

I tillegg til også å kjøpe:

  • Samsung SSD 830 Series 256GB 2.5"
  • DDR3 SO-DIMM 1600MHz 8GB

Og dermed har eg vemodig forkasta:

Samsung 900X4C 15.0" HD+, som har fordelane:

  • Størst skjerm av alle med 15.4"
  • I mine auge det finaste designet
  • 2 stk RAM slot og dermed utvidbar til 16 GB minne

og

 

ASUS ZENBOOK Prime UX31A 13,3" FHD IPS, som har fordelane:

  • Unibody design
  • Den miste

Valget av ASUS ZENBOOK UX32VD 13,3" har eg derfor gjort på bakgrunn av:

  • Kan oppgraderast til 10 GB RAM (2 GB + 8 GB)
  • Ekstern GPU; NVIDIA GeForce GT 620M
  • Kan oppgradere til 256 GB SSD
  • 2 fleire celler batteri enn UX31A

Alle oppgraderingane kan også gjerast på Samsung'en, så styrkene til UX32VD er derfor egen grafikkprosessor og 1920x1080 IPS skjerm.

Prismessig vil en UX32VD med 10 GB RAM og 256 GB SSD ligge på samme nivå som UX31A. I mine auge er derfor vesentleg betre ytelse viktigare enn 150 g lettare unibody design.

Lenke til kommentar

Kan ikke Mac ta NTSF?

Går ut ifra du mener NTFS. I utgangspunktet ikke, du kan kjøpe programvare som gjør du kan lese/skrive til NTFS.

 

Hvorfor duger ikke Mac OS til skolebruk anyway?

 

Ikke umulig trådstarter skal bruke programmer som utelukkende finnes til windows. Da blir det vanskelig med Mac.

Lenke til kommentar

Ang skjermene, Samsung har sin egen variant av skjermteknologi tilsvarende IPS, og den er knallbra. Nå har jeg ikke sett Asus sin skjerm, men jeg har en annen IPS skjerm, og begge 2 er ekstreme oppgraderinger sammenlignet med TN skjermer. Hvilke som er best tror jeg avhenger av øye som ser.

 

Verdt å merke er også at ASUS har høyere oppløsning, men kjører også 125% scalering som default.

 

SSD disken samsung bruker skal vistnok være vesentlig dårligere enn Asus og MBA, men den gruser begge i oppstartstid. Min kaldstarter og har windows login oppe på under 10 sekunder.

 

En ting man bør merke seg med ultrabook er at tastaturene ikke er de beste å skrive på, det er nok en vanesak, men på samsung er det ca 1mm vandring i tastene.

Lenke til kommentar

Noen av dere som har kommet noe lengre? Er i samme båt, og er mer fristet av Samsung 900X4C 15.0" HD+ pga design+virker mer gjennomført. Greit nok at ASUS har bedre specs, men det virker litt som det er tatt litt snarveier her og der. Leser på diverse forum om lysblødning på skjerm og litt slarkete touchpad osv. Er ikke noe macfyr, men det frister med noe som bare virker, og som virker godt. Litt skuffet over batteritid på air dog.

Lenke til kommentar
  • Ekstern GPU; NVIDIA GeForce GT 620M

 

Bare sånn FYI; GT620M er ikke svært mye kraftigere enn allerede integrerte intel HD4000.

 

Slik jeg ser det er intel HD4000 veien å gå for alle bærbare med mindre man får minst GT630M eller kraftigere dedikert i tillegg, da er ytelsesøkningen nok til å forsvare varmeøkning/støyøkning/prisøkning osv.

 

Ellers er alle maskinene svært fine, selv er jeg litt svak for samsungen.

Lenke til kommentar
Er ikke noe macfyr, men det frister med noe som bare virker, og som virker godt.
Installer en populær Linux distro, så bare funker det, og funker bedre enn hva Mac ville gjort. Grunnen for at jeg har gått med Mac tidligere, og antagelig går med Mac igjen er at jeg vet hardwaren duger. Selv om jeg muligens kunne funnet noe bedre om jeg lette, så vet jeg at en Mac ikke kommer til å være dårlig, uten å lete
Lenke til kommentar
  • Ekstern GPU; NVIDIA GeForce GT 620M

 

Bare sånn FYI; GT620M er ikke svært mye kraftigere enn allerede integrerte intel HD4000.

 

Slik jeg ser det er intel HD4000 veien å gå for alle bærbare med mindre man får minst GT630M eller kraftigere dedikert i tillegg, da er ytelsesøkningen nok til å forsvare varmeøkning/støyøkning/prisøkning osv.

 

Ellers er alle maskinene svært fine, selv er jeg litt svak for samsungen.

Viss vi skal stole på informasjon frå GeForce: http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gt-620m/description så utgjør det faktisk en del forskjell;

 

Accelerate your notebook’s performance by up to 3x with cutting-edge NVIDIA GeForce GT 620M dedicated graphics compared to Intel HD 4000 Integrated Graphics.
Lenke til kommentar
  • Ekstern GPU; NVIDIA GeForce GT 620M

 

Bare sånn FYI; GT620M er ikke svært mye kraftigere enn allerede integrerte intel HD4000.

 

 

Dette er bare feil - alt kommer ann på hva slags applikasjon du kjører Fra HD4000 så kan du forvente deg 20-30% bedre ytelse overall. HD4000 kan kjøre Diablo3 og Starcraft2 etc - men du får ikke mange FPS og det kommer til å lagge når du har 200 zerglings stormende mot deg.

 

Spørsmålet er hva du trenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...