Gå til innhold

Kristendommen = Paulus


Anbefalte innlegg

Etter å ha lest kristne og bibelen i flere år så slår det meg at kristendommen i all hovedsak er slik Paulus utformet den. Paulus, forfølgeren av kristne, blir blendet (av Jesus og midlertidig blind) og deretter en følger av den nye troen, ifølge bibelen.

 

Hans tekster er gjennomsyret av å ikke ha møtt Jesus. Likevel har han fått en slik betydning. Det er nesten så en kan mistenke ham for å stå bak deler av NT. Men det gjorde han nok ikke. Han var bare en av de mange som var påvirket av historiene om kristus som vandret i befolkningen-

 

Han kan ikke ha vært hvem som helst, til det er innflytelsen altfor stor. Han var tross alt ikke et såkalt vitne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Egentlig burde kristendom ha het paulusdom i så måte, da det meste i kristendom lener seg skikkelig tungt på det han har skrevet... Det er jo han, og ikke jesus, som har "strukket" opp linjene i kristendom på mange måter, da mange doktriner, dogmer og såkalte kristne "sannheter" stammer fra paulus, som aldri engang møtte jesus men som hadde så mye å si...

 

Så ja, de burde ha kallt hele dritten for paulusdom isteden ja...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Etter å ha lest kristne og bibelen i flere år så slår det meg at kristendommen i all hovedsak er slik Paulus utformet den. Paulus, forfølgeren av kristne, blir blendet (av Jesus og midlertidig blind) og deretter en følger av den nye troen, ifølge bibelen.

 

Hans tekster er gjennomsyret av å ikke ha møtt Jesus. Likevel har han fått en slik betydning. Det er nesten så en kan mistenke ham for å stå bak deler av NT. Men det gjorde han nok ikke. Han var bare en av de mange som var påvirket av historiene om kristus som vandret i befolkningen-

 

Han kan ikke ha vært hvem som helst, til det er innflytelsen altfor stor. Han var tross alt ikke et såkalt vitne.

 

Johannes evangeliet, Johannes brevene og Johannes åpenbaring overgår Paulus i kristendom. Så nei, Paulus er ikke hovedmannen.

Lenke til kommentar

Johannes evangeliet, Johannes brevene og Johannes åpenbaring overgår Paulus i kristendom. Så nei, Paulus er ikke hovedmannen.

Sier du det, du? Her er et sitat fra wikipedia som slår bena under ditt argument: "Apostelen Paulus (Saulus, født i Tarsus mellom 10 og 5 f.Kr., død i Roma ca. 67) var en av oldkirkens apostler, og forfatter av flere brev som er inkludert i Det nye testamente. Han regnes for å ha vært den første kristne misjonær og en av de første teologer. Hans teologi la grunnlaget for den moderne kristendom. Den viktigste kilde til kunnskap om ham er hans egne brev, dernest Apostlenes gjerninger." (min understreking).
Lenke til kommentar

Johannes evangeliet, Johannes brevene og Johannes åpenbaring overgår Paulus i kristendom. Så nei, Paulus er ikke hovedmannen.

Sier du det, du? Her er et sitat fra wikipedia som slår bena under ditt argument: "Apostelen Paulus (Saulus, født i Tarsus mellom 10 og 5 f.Kr., død i Roma ca. 67) var en av oldkirkens apostler, og forfatter av flere brev som er inkludert i Det nye testamente. Han regnes for å ha vært den første kristne misjonær og en av de første teologer. Hans teologi la grunnlaget for den moderne kristendom. Den viktigste kilde til kunnskap om ham er hans egne brev, dernest Apostlenes gjerninger." (min understreking).

Er det du som har skrevet dette i wikipedia ? For her tar wikipedia forfatterne feil.

Lenke til kommentar

Er det du som har skrevet dette i wikipedia ? For her tar wikipedia forfatterne feil.

Nei, jeg har ikke skrevet dette.

 

Her er også ett sitat fra DKK: "For han [Paulus] var en hel del mer enn en utrettelig og sterk misjonær; som religiøs tenker har han gjennom sine brev hatt en dyp og varig innflytelse på kristendommens utforming og utvikling, og storheten i hans karakter og ånd blir bare mer iøynefallende som århundrene går. Han fikk stor innflytelse på kristen lære, og hans brev, som for de flestes vedkommende var skrevet for å dekke bestemte praktiske behov, har blitt et av teologiens hovedfundamenter." (min understreking).

 

Jeg regner med at du har lest bibelen. Da vet du at Jesus sa en rekke ganger at loven gjelder, at ikke tøddel skulle forgå etc. Men hvem fikk slutt på at Mose-lovene skulle følges? Det var Paulus. Og da kan man jo lure på hvem Kristne egentlig følger.

Lenke til kommentar

Er det du som har skrevet dette i wikipedia ? For her tar wikipedia forfatterne feil.

Nei, jeg har ikke skrevet dette.

 

Her er også ett sitat fra DKK: "For han [Paulus] var en hel del mer enn en utrettelig og sterk misjonær; som religiøs tenker har han gjennom sine brev hatt en dyp og varig innflytelse på kristendommens utforming og utvikling, og storheten i hans karakter og ånd blir bare mer iøynefallende som århundrene går. Han fikk stor innflytelse på kristen lære, og hans brev, som for de flestes vedkommende var skrevet for å dekke bestemte praktiske behov, har blitt et av teologiens hovedfundamenter." (min understreking).

 

Jeg regner med at du har lest bibelen. Da vet du at Jesus sa en rekke ganger at loven gjelder, at ikke tøddel skulle forgå etc. Men hvem fikk slutt på at Mose-lovene skulle følges? Det var Paulus. Og da kan man jo lure på hvem Kristne egentlig følger.

 

Det var jødene Jesus Kristus snakket med, når Han snakket om moseloven.

 

Mose-lovene skal følges av jødene ikke de kristen.

Lenke til kommentar

Johannes evangeliet, Johannes brevene og Johannes åpenbaring overgår Paulus i kristendom. Så nei, Paulus er ikke hovedmannen.

Hvordan gradert du disse mot hverandre?

Johannes evangeliet, Johannes brevene har en høyere kristologi enn Paulus brevene, Jakobs (Jerusalems kirkens) kristologi var den mest primitive og gikk derfor under med Jerusalem.

Lenke til kommentar

Det var jødene Jesus Kristus snakket med, når Han snakket om moseloven.

 

Mose-lovene skal følges av jødene ikke de kristen.

Og det er Paulus som fikk gjennomslag for dette. Han hevdet at moselovene ble opphevet da Jesus døde på korset. Dette har lagt grunnlaget for doktrinen om den såkalte oppfyllelse av loven. Noe som blir tullete da man ikke kan oppfylle lover, bare følge dem. Veitraffikkloven blir ikke oppfylt bare fordi alle og enhver følger denne til punkt og prikke.

 

Husk at Jesus var selv en jøde. Han satte riktignok lovene til side noen ganger, men han sa aldri at lovene skulle oppheves.

Lenke til kommentar

Bull, Jesus ville ikke skille mellom jøder og kristne, han ville endre på jødedommen slik at den ble nærmere kristendommen.

Nei, Han begynnte forfra med noe nytt, men gjorde det på en slik måte at jødene letter kunne gå over i det nye Han igangsatte.

Lenke til kommentar

Det var jødene Jesus Kristus snakket med, når Han snakket om moseloven.

 

Mose-lovene skal følges av jødene ikke de kristen.

Og det er Paulus som fikk gjennomslag for dette. Han hevdet at moselovene ble opphevet da Jesus døde på korset. ....

Opphevet for de kristne, ikke for jødene !

 

Paulus til jødene

"Jeg erklærer igjen: Hver den som lar seg omskjære, er forpliktet til å holde hele loven." (Gal 5:3)

 

Jødene er under loven, de kristne er ikke under loven

"For jøder har jeg vært som en jøde, for å vinne jøder. For dem som er under loven, lever jeg som om jeg var under loven, for å vinne dem, enda jeg selv ikke er under loven" (1. Kor 9:20)

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Etter å ha lest kristne og bibelen i flere år så slår det meg at kristendommen i all hovedsak er slik Paulus utformet den.

 

Det er en vanlig misforståelse blant de fleste kristne at Jesus kom for å forkynne

for jødene,og at Jesus og de fleste apostlene skulle forkynne for jødene, og at de

kristne er de "hedningene som Paulus ble sendt for å forkynne for.

 

Men Jesus kom ikke for å forkynne for jødene

Jesus kom for å rettlede de fortapte får av Israels

stammer,og det var også dem de andre apostlene ble sent til,

Jesus sier det slik i Matteus kapittel.15 “I was sent only to the lost sheep of

Israel.”

 

Paulus utformet ikke noe kristendom, og ingen skal heller følge Paulus.

Paulus var bare en apostel som fulgte Jesus, og ble sendt ut for å forkynne slik de andre apostlene ble.

Vi skal alle følge Jesus og Jesu budskap, kristendommen har jo også sitt navn

etter Jesus Kristus, selv om denne religionen eksisterte i en litt annen form

lenge før Jesus kom.

Ja fra før Israels folk gikk ut fra Egypt.

Lenke til kommentar

Johannes evangeliet, Johannes brevene og Johannes åpenbaring overgår Paulus i kristendom. Så nei, Paulus er ikke hovedmannen.

Sier du det, du? Her er et sitat fra wikipedia som slår bena under ditt argument: "Apostelen Paulus (Saulus, født i Tarsus mellom 10 og 5 f.Kr., død i Roma ca. 67) var en av oldkirkens apostler, og forfatter av flere brev som er inkludert i Det nye testamente. Han regnes for å ha vært den første kristne misjonær og en av de første teologer. Hans teologi la grunnlaget for den moderne kristendom. Den viktigste kilde til kunnskap om ham er hans egne brev, dernest Apostlenes gjerninger." (min understreking).

 

Det som står i wikipdia er feil, og jeg er ganske sikker på at det er skrevet i den

hensikt å ødelegge kristendommen.

For det som senere ble kalt kristendommen startet med Jesus, og de 12 apostlene som Han sendte for å forkynne for Israels stammer, og de var jo før Paulus kom på banen.

Lenke til kommentar

Bull, Jesus ville ikke skille mellom jøder og kristne, han ville endre på jødedommen slik at den ble nærmere kristendommen.

Kristendommen ble grunnlagt etter Jesu død. Altså har det gått litt i kluss i det du sier her :)

Ikke hvis du hadde tolket setningen korrekt, men jeg ser den er uklar. Det jeg mener er at kristendommen er det Jesus ville at jødedommen skulle bli. Ikke nøyaktig selvsagt, men "nærmere". You see?

Lenke til kommentar

Bull, Jesus ville ikke skille mellom jøder og kristne, han ville endre på jødedommen slik at den ble nærmere kristendommen.

Nei, Han begynnte forfra med noe nytt, men gjorde det på en slik måte at jødene letter kunne gå over i det nye Han igangsatte.

 

I så fall er han per definisjon ikke Messias :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...