Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sterk blodsmak og mageplager.


Bleenda

Anbefalte innlegg

Har gått hele dagen nå, med oppstøt som smaker sterkt blod. Ser ikke spor av blod i spyttet men smaken er i munnen, og blir mye sterkere ved et nytt oppstøt. Samtidig er ikke magen helt med meg heller, spist normalt idag men drakk noe brus og plagene ble verre. Går på Nexium daglig, så magesyren i oppstøt er ikke spesielt sterk.

 

Undrer bare over hva det kan være, og er ekkelt. Ellers er formen tipp topp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blodsmak i munnen ved oppstøt trenger ikke å bety noe i det hele tatt. Men det kan også bety en hel masse. Jeg vil nødig spekulere i hva det kan dreie seg om. Så lenge du ikke ser noe blod vil jeg ikke tro at det dreier seg om styrtblødning, men hold et øye på avføringen. Er den svart eller har spor av svart i seg, må du oppsøke lege.

Lenke til kommentar

Har du fått tatt en gastroskopi og sett tilstanden til spiserøret ditt? Jeg lurer på om du kanskje går på for lav dose med syrehemmende, og at du smaker blod på grunn av at dine sure oppstøt rasper opp spiserøret.

 

Har selv betennelse i spiserøret på grunn av dette og går på Somac 40 mg daglig. Reagerer også på at du sier at du ikke kjenner ''surheten mye'', for når jeg tar min pille korrekt (ca en halv time før middag) så kjenner jeg INGEN surhet overhode.

Lenke til kommentar

2 gastroskopier, siste senest ved juletider, påvist GERD i høy grad. Men ingen tegn til sår dannelse i spiserør, samt ingen tegn på nedsatt funksjon i spiserøret. Blir svimmel av hele greiene.. Somac fungerte i liten grad for meg, så rett tilbake på nexium 40mg. Tar dem forholdsvis om kvelden før leggetid.

 

Må også legge til at jeg er omtrent alltid dårlig fra 11-15.. uansett.. i denne tidsperioden mister jeg matlyst, får vondt i magen og er generelt dårlig. Hver dag. Så om jeg sover lenge om morgenene får jeg sjeldent ned noe fast føde før klokken 3-4 på dagen. Plagsomt, rart og utrolig irriterende.

Endret av iNzzain
Lenke til kommentar

Da kan det kanskje være en fordel å få tatt en ny gastroskopi for å utelukke betennelse og andre eventuelle ting i spiserøret ditt.

 

Har du pratet med legen din om å kanskje øke dosen din siden du fremdeles føler sure oppstøt?

 

Har du blitt utredet for andre eventuelle sykdommer som kan være årsaken til de sure oppstøtene og det å føle seg dårlig??

Lenke til kommentar

Føler ikke sure oppstøt, beklager om jeg gidde deg det inntrykket. Nexium'en fjerner sur-heten, men oppstøt med "mild" smak forekommer. Legen var fornøyd med GERD som diagnose og gidde seg med dette.. videre fikk jeg et fint ark som forklarte sykdommen og hva jeg skal spise og ikke spise. Noe som er helt irrelevant for meg, kan fint spise den sterkeste taco'en uten å ha det spor bivirkninger dagen etterpå. Derfor synes jeg GERD er en merkelig diagnose og stille, da smerte i mellomgulvet er hovedproblemet, jeg er bare kvalm og dårlig. Sure oppstøt har plagd, meg men ikke så mye at livskvaliteten har gått ned. Magen er en helt annen historie og gjør livet surt til tider, alkohol blant annet kan jeg bare drømme om. Men dette er også det eneste jeg med sikkerhet VET at jeg reagerer på. Alkohol har jeg også holdt meg konsekvent unna.

 

Plagene er også periode styrte, fra Juni til Desember i (forrige år) var jeg fri for symptomer og levde helt normalt, Januar startet det igjen og plagene er her fremdeles. Går rundt og lurer på om det er noe annet en GERD'en som kan forårsake dette. Det dumme var jo at gastroskopien (som ble tatt 14 desember) ble tatt i en "god" periode. PH målinge og trykkmåling ble også tatt i en "god" periode. Dette er jo litt synd, men med ventelister på 6mnd kan dem ikke forvente noe annet.

 

Oppsummering av symptomer :

- Kvalm, dunking i magen. (Mye i tidsrommet 11-15:00 kan se "pulserende dunking over navlen" i takt med pulsen)

 

- Ingen matlyst

- Bløt avføring (hele tiden omtrent)

- Kan til tider føles som om jeg må spy, men vet jo at dette ikke skjer.

- Noen dager er det veldig ubehagelig, også endel luft i magen.

- Symptomer roer seg ofte når jeg blir kvitt avføring

 

Noen ideer? Har selv slått meg noe ala betennelse i spiserøret, eller et irritert sår. Som over natten blir irritert pga dårlig lukkemuskel og magesyre. Men plagene avtar mot kvelden igjen da "såret" har fått leget seg litt. Men vet ikke jeg, stiller meg uforståelig.

 

Bør jeg undersøke mer, eventuelt kreve flere tester? Eller slå meg til ro med tanken at dette er en kronisk lidelse, deal with it?

Lenke til kommentar

Krev mer undersøkelser du. Du kan vurdere gastroscopi på en privat klinikk, da får du time nesten på dagen. Hvertfall innen 1 uke. En del av symptomene dine er det mange med matallergi/intolleranse som har også. Kunne kanskje fått legen til å ta noen blodprøver for å sjekke om du har antistoffer i blodet, for sikkerhets skyld.

Endret av eleNef
Lenke til kommentar

Syns ikke du skal ta til takke med en diagnose du ikke føler er riktig for deg.

 

En kompis av meg leste siste innlegget ditt. Han sier at du burde sjekke deg for chrons og ulcerøs kolitt. Han har hatt Chrons i over ti år og syns at det kan høres ut som om du har det. Han mistenker chrons siden det er en sykdom som kan påvirke hele fordøyelsessystemet ditt, fra rumpehull til lepper.

Be om full utredning nå, når du er på ditt verste, og forklar hvorfor. Du burde også få tatt en koloskopi. Er det samme som gastroskopi men bare motsatt vei.

 

Ønsker ikke legen å utrede deg videre og er ''fornøyd'' med diagnosen så vil jeg anbefale deg på det sterkeste å bytte lege. Har selv hatt en lege før som ikke gadd å utrede meg noe mer, og sa at det bare ''går over''. Da byttet jeg tvert, fikk utredning, diagnose, og medisiner som hjalp.

Lenke til kommentar

Tatt blodprøver av alle slag, avføringsprøver og lignende. CRP, stoffskifte og alt annet har gidde normale verdier. (Merk at disse ble tatt i dårlige perioder). Har aldri hatt tegn til blod i avføring o.l.

 

Spesialisten i Haugesund hadde en teori om at magen var veldig sensitiv, men dette sa jo ikke meg så mye.

Sensitiv mage og GERD var hans forklaring. Nei, får få tak i fastlegen igjen.. når han er hjemme fra ferie. Turnusleger er bare håpløst, begynne med å forklare ALT hver gang. Kommer aldri noen vei da..

Lenke til kommentar

Drikker du mye cola? Jeg har hatt slik mage du beskriver.. fikk somac kur som hjalp men det var tilbake igjen etter 1 glass cola. Drikker jeg cola nå så våkner jeg med sure oppstøt om det så er bare et glass. Kutta ut cola og alle symptomer forsvant. (merk. det gjelder kun vanlig cola.)

Legen sa at jeg måtte ta somac kurer med jevne mellomrom resten av livet..så testa jeg tilfeldig å slutte med cola og jeg ble frisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...