Gå til innhold

Tøffest å være svær eller liten og sterk?


Anbefalte innlegg

Er en av de veldig tynne gutta som alltid har blitt fortalt at jeg må legge på meg. Er 16 år, 173 høy og veier 53 kilo.

 

Uansett, så er jeg dritt lei dette og begynte derfor å trene som en hest i fjord, prøve å bli svær og greier, noe jeg har gitt opp for lengst (ikke si at jeg kan klare det, for det vet jeg allerede, men når jeg må drekke 18 proteinshaker om dagen, driter jeg i det) så mitt spørsmål til dere er:

 

Er det tøffest å være stor å få falsk respekt fordi folk er redd for deg? (er sånn på min alder)

 

Eller å være såpass tynn og liten som det jeg er, men å være sterkere enn folk som veier 20 kilo mer enn seg?

 

Et annet spørsmål: Vil dere se på meg som passe sterk hvis jeg klarer 1rm 62.5 kilo i benken? vet det er klisjè med benkpress

 

Beklager surrete innlegg, men klokka er nu halv 6 på morran.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror jeg og du er veldig like. Jeg var også en av de tynne gutta.

 

Det at vi har vanskelig for å legge på oss kommer av at vi har en metabolisme som er ekstremt effektiv. Den forbrenner mat veldig, veldig fort som gjør at det ikke legger seg.

 

Etter hvert som du blir eldre så vil dette gå over, og da er det viktig at du ikke fortsatt stoler på at metabolismen holder deg tynn, for du kan gå i ei felle der, og bli smellfeit over VELDIG kort tid fordi du tror du har like god metabolisme fremdeles.

 

På fagspråket kalles vi gjerne for "ectomorph".

 

Men du skal trøste deg med at hvis du fortsetter treninga så VIL du få resultater. Det er mange rå-bøffe folk som er ectomorph. Et eksempel jeg ser opp til er Paul 'EZ' Corkery. Han lager treningsvideoer for nybegynnere på YouTube-kanalen sin. (Jeg legger ved link nederst.)

 

Men ja, Paul viser at det å være ectomorph ikke trenger å bety at man er tynn for evig og alltid. Som jeg sa så vil metabolismen svekkes med åra, og da er det fort gjort å legge på seg både muskler og fett, så det er viktig å trene for å holde fettprosenten i sjakk.

 

Og husk, jo tidligere du starter, jo mer kontroll vil du ha over din egen kropp.

 

Når det gjelder respekt; drit i det. Det er selvtillit som betyr noe. Hvis du selv har god selvtillit, så vil det gjøre at du bryr deg mindre om å sammenlikne deg selv med andre, og enten du vil det eller ikke, så er god selvtillit noe man merker på en person ved første øyekast, og det er en ekstremt positiv kvalitet. Selvtillit MEDFØRER respekt. Frykt er en falsk følelse som skyldes dårlig selvtillit. Kvitt deg med det!

 

Når det gjelder hva du tar i benkpress og andre øvelser så er det viktig at du husker et par ting:

- alle starter lavt. Det er ingen som benker 150kg på første dagen, første uka eller første året.

- så lenge du utfører øvelser med god form (!!!) så vil du nyte god fremgang. Problemet er bare hvis du lar deg påvirke av "de andre" som løfter tyngre enn deg. Det er lett å slenge på litt ekstra vekt bare for at du ikke skal skjemmes, men løfter du tyngre enn du skal, så vil du utføre øvelsene med dårlig form, og på helt feil måte. Dette medfører skader! Ikke gjør det! Hold deg til det du klarer, så vil du se at det blir lettere og lettere.

 

Her er spillelista med nybegynner-guidene:

http://www.youtube.com/playlist?list=PL4B20358FFF00E464&feature=plcp

Endret av Aleks855
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ble sett på som pinglete da jeg var på din alder,helt til noen ville måle styrke på en eller annen måte.

 

Alltid vært aktiv,måket sne,og tjente penger på småjobber som 13-17 åring(hjalp ofte en nabo som drev på med en del tømming av dødsbo,og det var tunge løft det.

 

Jeg var med andre ord ikke svær,men sterk i forhold til min kroppstørrelse.

men hadde ellers samme opplevelse som deg.

 

Begynte også å trene 3-4 ganger på treningstudio da jeg var 15,løftet 120kg som 17 åring i benk uten at jeg var svær(klarer vel såvidt 100 i dag).

 

Uansett så er det bare å fortsette å trene,og du trenger ikke å pøse på med proteinshakes.

 

Det du trenger er å skynde deg sakte,ting tar tid,og ikke gå i bolefella.

Trene variert er også noe jeg vil anbefale.

 

En kompis som jeg trente med som tenåring er i dag kanonsterk,og apparatene på treningssenter er nesten for lite for ham i dag,men det har tatt han 15-16 år(han skal vel snart begynne med strongman,eller så var han begynt,litt usikker hakke sett fyren på ett år).

 

Han var bare en pusling da vi begynte,og han brukte lang tid før han tok igjen resten av gjengen i styrke,og siden har han knust oss i alt.

Lenke til kommentar

Takk for supert svar.

 

Angående metabolismen, så er dette noe jeg er klar over, og jeg kommer til å være veldig obs, for tjukk er det siste jeg vil være.

 

Det med respekt og selvtillit har jeg egentlig innsett, men før så var selvtilliten på bånn nettopp pga dette.

Nå har jeg lært meg å gi litt mer faen, og prøver å sammenligne meg med meg selv.

Tusen takk for at du påpeker dette, det hjelper meg bare enda mer!

 

Det med benkpressen skjønte jeg var litt klisje, og jeg vil meddele at jeg som regel trener med 35-40 kilo, men tester noen ganger hva jeg tar max, og da er jeg meget godt varmet opp.

 

Skal se på alle videoene right away også.

 

Et siste spm: Har nå begynt med svømming, både for vedlikeholding og forhåpentiligvis bedre resultater.

Trener beinhardt med diverse øvelser i vannet.

 

Vil du se på dette som kurant styrketrening ? Har hørt det er veldig riktig måte å trene på + at det skal gjøre GODT å skade seg i vannet.

Lenke til kommentar

Er samme type som deg jeg også tror jeg, og jeg har egentlig tjent godt på det :) Var alltid liten og hurtig, men ikke særlig sterk. For ca. 10 år siden begynte jeg på kampsport, og er i dag en av de som fyrer av de sterkeste teknikkene, selv om jeg bare veier omtrent 70 kg, noe som også er en fordel mtp vektklasser :)

 

10 år virker kanskje som lang tid, men husk på at kampsport er ikke nødvendigvis hard trening. Med et godt treningsopplegg bygger du nok ganske bra etterhvert. Trente på treningssenter før og det tok meg ca. 2 år å nå ~90 kg i benk med å bare trene på måfå 1-2 ganger i uken.

 

Så hvis du gjør som de andre i tråden sier, tar deg tid, trener variert og regelmessig blir du nok solid etterhvert ;)

Lenke til kommentar

I tenårene trener nok de fleste styrketrening for å bli stor, og dermed få respekt fra de andre. Selv trener jeg ikke for å bli stor og sterk, men for å takle hverdagens fysiske utfordringer bedre. Det å kunne ta lengre gåturer enn tidligere, løpe mer på fotballbanen, holde ut lengre når jeg hjelper til med oppussing og løfter tungt, og kunne ha et fysisk aktivt liv uten å puste og pese i baktroppen. For ikke å snakke om hvordan man føler seg når man lever et sunt og aktivt liv.

 

Styrketreningen gjør rett og slett at hverdagen blir enklere å takle. At man får en kropp man er fornøyd med utseendemessig er en bonus. Det er tøffest å være fornøyd med deg selv. Om det betyr at du er liten eller stor er ikke nødvendigvis så viktig, men at kroppen er i stand til å gjøre det du vil at den skal klare.

Endret av Krølle
Lenke til kommentar

Husk at det å være stor ikke betyr sterk. Mange av disse brutusene på treningsstudio er faktisk ikke sterke, dem er sterke på tunge løft som dem har trent i årevis men mangler som regel praktisk styrke og ikke minst kondisjon. Var et godt eksempel da en stor muskelbunt fra treningsstudio skulle bli med på kampsport trening. Han klarte ikke å henge med og hadde dårligere kondisjon enn en av gamlingene våre som er over 60år gammel.

 

Så jeg stemmer for at du kan legge på deg muskler men husk å tren variert og ikke glem kondisjonen ! Ikke bare løft tungt og legg på deg muskler av luft.

Lenke til kommentar

Er det tøffest å være stor å få falsk respekt fordi folk er redd for deg? (er sånn på min alder)

Det er tøffere å være veldig sterk og liten en stor og svak.

 

Et annet spørsmål: Vil dere se på meg som passe sterk hvis jeg klarer 1rm 62.5 kilo i benken? vet det er klisjè med benkpress

Ja, i forhold til kroppsvekten. Men du er veldig lett.

Lenke til kommentar

Jeg ble sett på som pinglete da jeg var på din alder,helt til noen ville måle styrke på en eller annen måte.

 

Alltid vært aktiv,måket sne,og tjente penger på småjobber som 13-17 åring(hjalp ofte en nabo som drev på med en del tømming av dødsbo,og det var tunge løft det.

 

Jeg var med andre ord ikke svær,men sterk i forhold til min kroppstørrelse.

men hadde ellers samme opplevelse som deg.

 

Begynte også å trene 3-4 ganger på treningstudio da jeg var 15,løftet 120kg som 17 åring i benk uten at jeg var svær(klarer vel såvidt 100 i dag).

 

Uansett så er det bare å fortsette å trene,og du trenger ikke å pøse på med proteinshakes.

 

Det du trenger er å skynde deg sakte,ting tar tid,og ikke gå i bolefella.

Trene variert er også noe jeg vil anbefale.

 

En kompis som jeg trente med som tenåring er i dag kanonsterk,og apparatene på treningssenter er nesten for lite for ham i dag,men det har tatt han 15-16 år(han skal vel snart begynne med strongman,eller så var han begynt,litt usikker hakke sett fyren på ett år).

 

Han var bare en pusling da vi begynte,og han brukte lang tid før han tok igjen resten av gjengen i styrke,og siden har han knust oss i alt.

 

Hehe, tøff fortelling :) skal begynne å trene ute i skogen og bruke naturen og min egen kroppsvekt til å få muskler, som de gjør i getthoen, det ser så awesome ut.

 

Skal IKKE bole, det er juks og er jo livsfarlig, har fler kamerater som gjør det og jeg merker at de blir mer aggresive og ustabile for hver dag som går

Lenke til kommentar

Hvem gjør det i hvilken ghetto?

 

Hehe, kanskje han mener sånne folk som Bar-Barians, Barstarzz, Bartendaz osv...

 

Som navnene røper så er det snakk om calisthenics, men utendørs i parker. Her er forøvrig en av mine favoritter: http://www.youtube.com/watch?v=KQSGRPA3SsQ

 

De gutta der er helt fantastisk sterke, og har en kjernemuskulatur som man i stor grad hopper over ved vanlig studio-trening.

 

Denne fyren er også ganske sjef:

Endret av Aleks855
Lenke til kommentar

Det hadde vært moro å kunne gjøre det der, men det krever vel mange år med trening for å oppnå den styrken i forhold til kroppsvekten? Jeg vil tro at det er lettere å oppnå styrke og størrelse på et treningssenter ved hjelp av utstyr.

 

For å svare på spørsmålet, så vil jeg si at det er tøffest å være stor og kraftig enn liten og sterk i forhold til vekten. Hvis man ikke satser på å bli elitesoldat i Forsvaret, er ikke stor styrke i forhold til størrelsen noe vi mennesker har bruk for i dag. Hvis du er stor og muskuløs derimot, får du mye positiv oppmerksomhet.

Lenke til kommentar

Synes dere glatt overser at hva som er tøffest er et helt subjektivt tema, og er kun basert på enkeltpersoners meninger.

 

Selvfølgelig vil de aller, aller fleste her synes at stor = best, fordi... Hallo, det er jo styrketreningsforum! ;)

 

Men når ble det viktig å endre seg selv for å tilfredsstille andre? Alt jeg gjør i forhold til egen forbedring, gjør jeg for MEG. Ikke for andre. Jeg gjør det fordi jeg liker selvtillitsfølelsen jeg får når jeg ser forbedringa i speilet. Og guess what, det er selvtilliten som er attraktiv. http://psp.sagepub.com/content/10/1/43.abstract

 

Ved første øyekast er en veldreid kropp veldig attraktivt, men dette er en utrolig kortvarig attraksjon hvis det ikke følger med en viss grad av personlighet, og selvtilliten er også veldig åpenbar allerede fra første stund.

 

Men ja, alle har sine egne grunner for å trene, men jeg tror at selv om mange starter å trene av forskjellige grunner, så vil de som fortsetter å trene over lengre tid være de som merker at det påvirker mer enn bare kroppen; det påvirker også selvtilliten, som igjen medfører bedre humør og attraksjon.

 

Så poenget mitt var egentlig at "drar flere damer gjør det også" er en latterlig påstand, fordi enhver dame som er verd å ha, kommer til å se etter mer enn bare størrelsen på musklene dine, og hvis muskler da er alt du har å by på, så blir dere skuffa begge to ;)

Lenke til kommentar

Det er riktig, men hvis vi ser bort fra andre faktorer som selvtillit, så vil nok stor og muskuløs slå liten og sterk i forhold til størrelsen. Utseendemessig foretrekker nok de fleste damer (og menn) en mann som har brede skuldre og kan løfte mye, framfor en mann som ser ut som et pinnedyr, selv om pinnedyret kanskje kan løfte sin egen vekt flere ganger.

 

Hva skal mennesker med relativ styrke i dag egentlig? For noen tusen år siden kunne det bety forskjellen på liv og død, men nå har vi den maten vi trenger uten at vi må løpe ut i skogen og jakte. Det er som nevnt bare nødvendig med relativ styrke hvis man satser på å gjøre karriere i Forsvaret, eller satser på en idrett som krever dette.

Lenke til kommentar

Men må "nødvendighet" være en grunn for å trene? Jeg synes calithenics er driiiitgøy. Enda kulere er det jo selvfølgelig når jeg klarer en bevegelse som ser lett ut, men når andre prøver så går det ikke grunnet svak kjernemuskulatur.

 

Men du er spot-on når det gjelder Forsvaret. Jeg har selv 4 års bakgrunn i Forsvaret, og der er det jo gedigent fokus på "styrke vs. kroppsvekt"-øvelser. Det er jo av den enkle grunn at det man gjør i Forsvaret sjelden krever at man tar 150kg på benken.

 

Det er naturligvis fordeler ved å kunne løfte tungt, men jeg kan ikke huske å ha vært i en situasjon der jeg tenker "damn, hadde jeg bare kunnet curla 90kg..."

 

Men jeg håper ikke jeg virker veldig anti-studio nå. Jeg trener jo både i studio, i park (calisthenics) og jogging selv. Jeg foretrekker å ha max variert trening, og fokuserer på at det skal være gøy. Progresjon får jeg jo uansett, selv om jeg ikke får det like fort som om jeg hadde telt kalorier og veid bæsjen min og vært skikkelig rigorøs på sånt. Jeg er den tålmodige typen, hehe :)

Lenke til kommentar

Ifølge din vekt og høyde så er du vel ganske så spinkel? Jeg veide 65kg når jeg begynte å trene og syntes selv jeg var altfor tynn med 1.72 på strømpelesten.

Veier nå 76kg og er veldig mye mer fornøyd med egen kropp.

 

Skal du opp i vekt så er det ikke noe poeng å drikke 18 proteinshaker om dagen, ei heller hjelper det å skylde på forbrenningen. Faktum er, du spiser for lite.

Jeg fikk bakoversveis når jeg fant ut hvor mye jeg må ha i meg hver dag for å øke i vekt, og det kostholdet jeg hadde før var ikke i nærheten av å oppfylle de kriteriene.

 

Når det er sagt så handler det ikke om hva alle andre synes om deg, det handler om hva du selv føler. Er du tilfreds med den kroppen du har så er det jo ikke noe problem. Er du derimot utilfreds og vil ha endringer så krever det mye trening og disiplin, samt ett godt sammensatt kosthold.

 

Det positive med å være veldig tynn er at du fort vil få veldig markerte muskler. Du har ikke problemer med at fett skjuler musklene dine.

Lenke til kommentar

Ja, man skal så klart trene for fordelene man får, fordi det er bra for helsa og morsomt. Poenget er at i valget mellom en liten kar og en muskuløs kar, så ville de fleste mene at den muskuløse karen ser best ut. Selv om den lille karen er veldig sterk i forhold til størrelsen sin, så er ikke dette noe folk kan se utseendet hans, og dermed vil det være lite verd når man ikke er på trening.

 

before-after-captain-america.jpg

Lenke til kommentar

Helt sant. Men nå må vi jo huske at det finnes mellomting også.

 

Jeg er ikke 100% sikker nå, men la oss ta tilfellet Chris Evans (after-bildet ditt der), vs. Ronnie Coleman da. Jeg ville nok vedda på at flere ville foretrukket Chris Evans over Ronnie Coleman. Men så er jo RC et ekstremtilfelle da.

 

Poenget mitt er bare at mellomting er ofte å foretrekke over ekstremnivåene, men man må jo også påpeke at det er en smakssak, og ikke fakta eller objektivitet.

 

Men den kroppen som Chris Evans har der (igjen, after-bildet) er jo oppnåelig både med og uten treningsstudio. Jeg vil derimot si at å trene med vekter har en fordel når det gjelder hvor lang tid man bruker på det, men se for eksempel på Hannibal For King som jeg linka video til lengre oppe i tråden. Han har trent kun calisthenics, og det er jo ikke akkurat verre med ham, hehe :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...