Gå til innhold

Erstatte gammel kondensator


Anbefalte innlegg

Hei, har ett lite problem her. Skal bytte ut denne kondisen på 50uF-10v (se bilde) i en gammel rør-forsterker, men først av alt er jeg usikker på hvilken type det er, og hva jeg skal erstatte den med. Ut ifra kapistans verdien vil jeg anta at den er en form for elektrolytisk, men litt usikker.

Om den er det, går det greit å erstatte den med en vanlig elektrolytt kondis?

Elfa har ingen på 50uF, det nærmeste jeg kommer er 47uF, slik som denne:

https://www.elfaelek...?item=67-026-09

Eller en radiell på 56uF.

Slik gammelt utstyr, har jo som kjent ganske store toleranse verdier (minst 20%) så i ut gangs punktet burde begge disse passe.

 

Hva mener dere?

(Holder en knapp på 47uF)

 

 

Edit: En annen mulighet er å gå opp til 63v, her finnes det 47uF og en 3,3uF, som jeg kan sette parallelt, slik at jeg får 50,3. Men er det så nøye at kapistansen treffer 100%.

post-274667-0-84443500-1339854576_thumb.jpg

Endret av *Petter*
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Det er nok en elektrolytt. Det kan du se fordi den har en hvit stripe på venstre ende som markerer minus, og selvsagt fordi det er preget et pluss-tegn på andre siden.

 

Og ja, det burde være uproblematisk å erstatte den med en 47µF kondensator.Om du absolutt skal ha større verdi enn dette, så kommer du billigere ut ved å parallellkoble en 47µF og en 10µF - eller annen passende kombinasjon av standard-verdier.

 

Men vanligvis så er ikke nøyaktig størrelse på kondensator en faktor som påvirker elektronikk. Man tar alltid høyde for feilmarginer, så en 47µF bør holde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei.

 

Det er nok en elektrolytt. Det kan du se fordi den har en hvit stripe på venstre ende som markerer minus, og selvsagt fordi det er preget et pluss-tegn på andre siden.

 

Og ja, det burde være uproblematisk å erstatte den med en 47µF kondensator.Om du absolutt skal ha større verdi enn dette, så kommer du billigere ut ved å parallellkoble en 47µF og en 10µF - eller annen passende kombinasjon av standard-verdier.

 

Men vanligvis så er ikke nøyaktig størrelse på kondensator en faktor som påvirker elektronikk. Man tar alltid høyde for feilmarginer, så en 47µF bør holde.

Toppers, alltids bedre når noen andre er enige. :)

Siden dette er på forforsterkeren, hvordan vil man merke at man har satt inne en for lav verdi?

Ser for meg at det vil kunne oppstå klipping, eller brum.

Lenke til kommentar

Toppers, alltids bedre når noen andre er enige. :)

Siden dette er på forforsterkeren, hvordan vil man merke at man har satt inne en for lav verdi?

Ser for meg at det vil kunne oppstå klipping, eller brum.

Det kommer an på hvor den er i kretsen og hvilken funksjon den har. Hvis den foreksempel er der for lokal strømfiltrering så er det ikke sikkert du hadde merket noen ting, litt avhenging av hvor stille strømforsyningen er, brum kan oppstå, også avhengig av hvor følsom for rippel kretsen er(PSRR). Hvis den derimot er i signalveien kan du muligens få mindre bass(high-pass), men det kommer som sagt veldig an på hva den gjør i kretsen.

 

Prøvde å tenke meg til hva man bruker kondensatorer til i en forsterker, det er mest strømfiltrering og DC-blokking, uten at jeg er så veldig inne på rørforsterkere.

 

-

Kolbjørn

 

EDIT: Med de toleransene kondensatorer har(opp til 20%) er det helt greit å sette inn en 47uF kondensator istedet for en 50uF.

Endret av CoolBeer
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Toppers, alltids bedre når noen andre er enige. :)

Siden dette er på forforsterkeren, hvordan vil man merke at man har satt inne en for lav verdi?

Ser for meg at det vil kunne oppstå klipping, eller brum.

Det kommer an på hvor den er i kretsen og hvilken funksjon den har. Hvis den foreksempel er der for lokal strømfiltrering så er det ikke sikkert du hadde merket noen ting, litt avhenging av hvor stille strømforsyningen er, brum kan oppstå, også avhengig av hvor følsom for rippel kretsen er(PSRR). Hvis den derimot er i signalveien kan du muligens få mindre bass(high-pass), men det kommer som sagt veldig an på hva den gjør i kretsen.

 

Prøvde å tenke meg til hva man bruker kondensatorer til i en forsterker, det er mest strømfiltrering og DC-blokking, uten at jeg er så veldig inne på rørforsterkere.

 

-

Kolbjørn

 

EDIT: Med de toleransene kondensatorer har(opp til 20%) er det helt greit å sette inn en 47uF kondensator istedet for en 50uF.

Takker for svar, setter pris på det.

 

Alle gode tall er 3, så jeg henger meg på de to andre og sier at det er helt uproblematisk å bruke 47uF istedenfor 50, pga toleransen til kondiken.

47uF elektrolytt, 63V skal holde i massevis.

Toppers, 47uf vil bli kjøpt inn. :)

Lenke til kommentar

Har du ikke et bilde av resten av kortet så vi ser hvor det er / hva den er til?

Selvfølgelig. Legger opp ett bilde, samt koblingsskjema. (usikker på om jeg bryter noen regler med å legge opp skjema, isåfall får moderator fjerne det)

Bare toppers om du vil se litt på det, har faktisk noen andre spørsmål også. Bare fint om noen tar meg litt "under vingene". :)

De to kondisene står plassert på hver side av de tre metall stengene på bildet.

På skjema er det C1 som står ved EF86 rørene. Står faktisk 50uF 15v i skjema, men det er 10v som står i. Hmm, Elfa har bare 10v og 25v i 47uF, så da blir det en 25v i stede.

 

PS: Alle de gamle "pølse" kodisene skal byttes ut, samt alle motstander, bare så det er sagt. :)

post-274667-0-13594900-1339968401_thumb.png

post-274667-0-07688900-1339968405_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Har sett på kretsen og ser den befinner seg helt i inngangstrinnet (før AUX) utgangen. Ser også at den er koplet i en RC kopling i lag med en 2,2M Ohm motstand, samt at det er merket LOW-NOICE flere plasser. Kan det være et filter som sperrer for nettbrom under 110 Hz? (Gamle rørforsterkere pleide å ha litt nettbrom). 0,000050F x 2200000 Ohm = 110Hz

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den gamle på 50uF har sikkert tørka inn såpass mye at den kanhende bare yter 10uF nå. Nei gå for 47uF, det funker garantert fint. I de aller fleste kretser kan du gå opp til det dobbelte og ned til det have uten at du merker noen forskjell

Den er grei, takker for svar.

Lenke til kommentar

Har sett på kretsen og ser den befinner seg helt i inngangstrinnet (før AUX) utgangen. Ser også at den er koplet i en RC kopling i lag med en 2,2M Ohm motstand, samt at det er merket LOW-NOICE flere plasser. Kan det være et filter som sperrer for nettbrom under 110 Hz? (Gamle rørforsterkere pleide å ha litt nettbrom). 0,000050F x 2200000 Ohm = 110Hz

Høres logiskt ut, vel den blir erstattet med 47uF, så får vi se.

Kjempe bra med mange svar. Men nye spørsmål dukker opp.

 

Om du er i modus, :) hva tror du jeg kan erstatte den kondensator-broen (array), som er merket 84-13. Den som står i, er ikke merket med noe annen en: Sprague 84-13, har 8 bein. Du ser de øverst til venstre på bilde. Mener disse styrer tone kontrollen, bass - diskant.

Elfa har slike i verdiene 1nf, 10nf og 100nf, alle i 50v.

Lenke til kommentar

Hei igjen *Petter*

 

Om du har lyst til å sette deg mer inn i dette kan jeg anbefale boka. Valve Amplifiers av Morgan Jones. Du får den f.eks på amazon http://www.amazon.com/Valve-Amplifiers-Third-Edition-Morgan/dp/0750656948

 

Koblingen der denne kondensatoren står er beskrevet i denne boka på side 78-80. I tillegg er også EF86 pentoden beskrevet over flere sider.

 

Hvis du ønsker kan jeg muligens få til å scanne sidene fra boka, men send da en pm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig, dette er nok en ferdigpakket "diskant + bass" pakke. Du finner dem på skjemaet rett til høyre for V5 og V6. Der ser du også innholdet i pakkene. Men trenger du å skifte dem? Er det ikke i hovedsak rørene og dernest elektrolytt-kondensatorene som svekker seg over tid? Kan minnes at jeg bygget/kopierte en Sølvsuper-11 forsterker i 1978/79 og da var det et slikt nettverk av kondensatorer og motstander rundt potmetrene for diskant og bass. Trur nok samme løsning er ganske mye brukt på eldre forsterkere.

 

PS: Om du har mye nettstøy i forsterkeren, så kan det hjelpe med noen ekstra lag med lakk over hele transformatoren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei igjen *Petter*

 

Om du har lyst til å sette deg mer inn i dette kan jeg anbefale boka. Valve Amplifiers av Morgan Jones. Du får den f.eks på amazon http://www.amazon.co...n/dp/0750656948

 

Koblingen der denne kondensatoren står er beskrevet i denne boka på side 78-80. I tillegg er også EF86 pentoden beskrevet over flere sider.

 

Hvis du ønsker kan jeg muligens få til å scanne sidene fra boka, men send da en pm.

Den boka skal bestilles, men er redd dette vil åpne for flere diskusjoner. :)

Toppers om du scanner inne disse sidene, så har jeg noe å leste på mens posten gjør sitt.

Lenke til kommentar

Enig, dette er nok en ferdigpakket "diskant + bass" pakke. Du finner dem på skjemaet rett til høyre for V5 og V6. Der ser du også innholdet i pakkene. Men trenger du å skifte dem? Er det ikke i hovedsak rørene og dernest elektrolytt-kondensatorene som svekker seg over tid? Kan minnes at jeg bygget/kopierte en Sølvsuper-11 forsterker i 1978/79 og da var det et slikt nettverk av kondensatorer og motstander rundt potmetrene for diskant og bass. Trur nok samme løsning er ganske mye brukt på eldre forsterkere.

 

PS: Om du har mye nettstøy i forsterkeren, så kan det hjelpe med noen ekstra lag med lakk over hele transformatoren.

Hei, er ikke mye nettstøy, men mest "nyskjerrigheten" som driver meg til å bytte. Vil jo tror at etter 50år så har de gjort jobben sin. :)

Men ser nå at denne kan bli vanskelig å skaffe ny.

Lenke til kommentar

Enig, dette er nok en ferdigpakket "diskant + bass" pakke. Du finner dem på skjemaet rett til høyre for V5 og V6. Der ser du også innholdet i pakkene. Men trenger du å skifte dem? Er det ikke i hovedsak rørene og dernest elektrolytt-kondensatorene som svekker seg over tid? Kan minnes at jeg bygget/kopierte en Sølvsuper-11 forsterker i 1978/79 og da var det et slikt nettverk av kondensatorer og motstander rundt potmetrene for diskant og bass. Trur nok samme løsning er ganske mye brukt på eldre forsterkere.

 

PS: Om du har mye nettstøy i forsterkeren, så kan det hjelpe med noen ekstra lag med lakk over hele transformatoren.

Hei, er ikke mye nettstøy, men mest "nyskjerrigheten" som driver meg til å bytte. Vil jo tror at etter 50år så har de gjort jobben sin. :)

Men ser nå at denne kan bli vanskelig å skaffe ny.

 

Trur nok du vil kunne bestille den bare du finner ut eksakt hva den heter (eller hva slike kretser heter sånn generelt). Jeg trur jeg har sett noe slikt før, men viste ikke før nå hva det var for noe. Det står ikke noe stemplet på den? Ellers så er det jo mulig å lage den selv. Innholdet er jo 6 småe kondensatorer og 3 resistorer. Litt iherdighet og kreativitet, samt noen timer med loddebolt og araldittlim så burde du få det til. Trur nok det største problemet du vil møte på er at du høyst sansynlig vil ødelegge kopperbanene på printplaten når du skal lodde ut den gamle komponenten. Du kan jo klippe den opp i flere deler og lodde løs del for del, men det sikreste er vel å lage en ny printplate. Har du forresten fått tak i nye rør? Kan minnes det var vanlig å skifte rør på slike forsterkere etter en tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig, dette er nok en ferdigpakket "diskant + bass" pakke. Du finner dem på skjemaet rett til høyre for V5 og V6. Der ser du også innholdet i pakkene. Men trenger du å skifte dem? Er det ikke i hovedsak rørene og dernest elektrolytt-kondensatorene som svekker seg over tid? Kan minnes at jeg bygget/kopierte en Sølvsuper-11 forsterker i 1978/79 og da var det et slikt nettverk av kondensatorer og motstander rundt potmetrene for diskant og bass. Trur nok samme løsning er ganske mye brukt på eldre forsterkere.

 

PS: Om du har mye nettstøy i forsterkeren, så kan det hjelpe med noen ekstra lag med lakk over hele transformatoren.

Hei, er ikke mye nettstøy, men mest "nyskjerrigheten" som driver meg til å bytte. Vil jo tror at etter 50år så har de gjort jobben sin. :)

Men ser nå at denne kan bli vanskelig å skaffe ny.

 

Trur nok du vil kunne bestille den bare du finner ut eksakt hva den heter (eller hva slike kretser heter sånn generelt). Jeg trur jeg har sett noe slikt før, men viste ikke før nå hva det var for noe. Det står ikke noe stemplet på den? Ellers så er det jo mulig å lage den selv. Innholdet er jo 6 småe kondensatorer og 3 resistorer. Litt iherdighet og kreativitet, samt noen timer med loddebolt og araldittlim så burde du få det til. Trur nok det største problemet du vil møte på er at du høyst sansynlig vil ødelegge kopperbanene på printplaten når du skal lodde ut den gamle komponenten. Du kan jo klippe den opp i flere deler og lodde løs del for del, men det sikreste er vel å lage en ny printplate. Har du forresten fått tak i nye rør? Kan minnes det var vanlig å skifte rør på slike forsterkere etter en tid.

Hadde jeg fått tak i en ny, hadde jeg bare klippet av bena på den gamle, og loddet ut pinnene en etter en. (Det står Sprague 84-13 stemplet på den) Når det gjelder den kretsen så har jeg sett litt på den. Og det skal ikke være noen problem å konstruere den etter samme spec. Men jeg aner ikke hva som skal til pinne 1-8 i kretsen. :)

Rørene som står i ,spiller ganske bra, så de får duge til resten av "oppussingen" er fullført.

 

Det eneste jeg fortsatt lurer på, er at jeg balansen virker som den har en "lekkasje", slik at jeg ikke får 100% kontroll. Altså er det fortsatt lyd i venstre side når balansen er helt over til høyre. (og motsatt)

Vil tro at det ligger igjen en 20-30% av lyden.

Jeg tror (basert på det bitte-bitte lille jeg vet om elektronikk) at det kan være en motstand som er defekt, eller som er langt utenfor oppgitt verdi, i balanse kretsen. Får se når jeg starter. Skal sende inn en ordre til Elfa på det siste jeg mangler først.

Endret av *Petter*
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...