Gå til innhold

Her er oversikten over de nye MacBook-ene


Anbefalte innlegg

Jeg har selv en MacBook Air 13" i dag, og det er en veldig hendig maskin. Bra format og lett å ta med seg. Pluss for Pro er raskere prosessor. Minus er snurredisk og lavere skjermoppløsning. Med mindre du trenger 8 GB ram og optisk drev, er en MacBook Air nok det mest naturlige kjøpet.
Stemmer det, for det er ganske få som trenger den ekstra ytelsen egentlig. For de fleste bruker den jo til lette oppgaver. Eneste grunn for Mac å være kraftig er jo biledredigering og video. Tror ikke det blir gaming PC bare av å få Diablo III, og til det hadde det ikke gått med noe svakere en NVIDIA Gt 650m, for de er på 25-30 fps (film er 24 fps)

 

Filbehandling, backup, synkronisering av flere enheter. Alt dette er tilrettelagt for sluttbrukeren. Så for hjemmebruk (les mor) og kontorbruk er Mac ganske bra faktisk, jeg vil faktisk si ekstremt bra. Når det gjelder gaming har du ett poeng, Mac plattformen mangler ganske mange spill - dog de har veldig mye mere enn bare Diablo III om en skal lese hva du skriver bokstavelig.

 

For nerder og entusiaster så vil jeg heller anbefale Linux, og ha dual boot med windows når en skal spille. Sånn sett kommer Mac også med dual boot for windows. Windows er kun brukbart for gaming, siden spillhusene fokuserer på Windows desverre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke helt enig i med deg der i alt egentlig. Ja, Mac er ganske bra til sånne basic ting. Som nettleser, bilder, video osv. som ganske mange bruker Mac til.

 

Men det er Windows veldig bra til og. Ikke bare til gaming. For det er noe imellom folk som kan veldig lite og folk som er PC nerder. Der er Windows perfekt. Skal du gjøre ting av og til som er litt mer avansert en vanlige nettleser/dokumenter/gaming så blir det plutselig vanskelig på Mac, og ja jeg har prøvd. Mens på Windows derimot er det veldig lett. Samtidigt ville jeg heller ikke kallt Windows vanskelig å forstå, hva gjør windows så mye vanskeligere til basic ting?

 

Nå kommer jo nye Win8 da. Da kan du vel hvertfall ikke klage på at windows ikke er tilrettelagt for sluttbruker.

 

Og Filbehandling er bedre på Windows, siden det ikke er så utrolig lukket. Backup har du mange flere alternativer på, og hva er problemet med å synkronisere flere enheter på windows?

Lenke til kommentar

Men det er Windows veldig bra til og. Ikke bare til gaming. For det er noe imellom folk som kan veldig lite og folk som er PC nerder. Der er Windows perfekt. Skal du gjøre ting av og til som er litt mer avansert en vanlige nettleser/dokumenter/gaming så blir det plutselig vanskelig på Mac, og ja jeg har prøvd.

Latterligste jeg har hørt. På hvilket grunnlag mener du at det er vanskelig å gjøre "avanserte" ting på Mac?

Endret av olegunnaro
Lenke til kommentar

Men det er Windows veldig bra til og. Ikke bare til gaming. For det er noe imellom folk som kan veldig lite og folk som er PC nerder. Der er Windows perfekt. Skal du gjøre ting av og til som er litt mer avansert en vanlige nettleser/dokumenter/gaming så blir det plutselig vanskelig på Mac, og ja jeg har prøvd.

Latterligste jeg har hørt. På hvilket grunnlag mener du at det er vanskelig å gjøre "avanserte" ting på Mac?

 

Grunnlaget, for min del ihvertfall, er at de beste programmene til mange oppgaver ikke er på OSX.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

"ikke lenger lett å skjønne hva som er hva" ? Hvor mye lettere går det an å gjøre det da ? I praksis har man 3 modeller å velge mellom; ultraportabel, pro og pro med retina, hvorpå man etterpå velger skjermstørrelse.

 

Kan ikke helt se hvordan man skal gjøre det stort enklere annet enn å slanke sortimentet ned til 1 modell..?

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Grunnlaget, for min del ihvertfall, er at de beste programmene til mange oppgaver ikke er på OSX.

Og for min del finnes ikke mange av de beste programmene til annet enn OS X - så for forskjellige brukere kan det være et problem, eller et ikke-problem. Personlig er det kun et par spill jeg savner å kunne kjøre i OS X, men jeg har strengt tatt ikke tid til sånt uansett. :p

Lenke til kommentar

Grunnlaget, for min del ihvertfall, er at de beste programmene til mange oppgaver ikke er på OSX.

Og for min del finnes ikke mange av de beste programmene til annet enn OS X - så for forskjellige brukere kan det være et problem, eller et ikke-problem. Personlig er det kun et par spill jeg savner å kunne kjøre i OS X, men jeg har strengt tatt ikke tid til sånt uansett. :p

 

Jada, selvfølgelig, men windowsplattformen feks har jo vesentligere flere program, og bedre utvalg, så sannsynligheten for at det er ett problem "den veien" er mindre.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg tenkte mer på hvilke applikasjoner eller arbeidsoppgaver er det en Macbook Air ikke duger til. Hvis jeg har forstått trådstarter rett, mener han "e-post, enkel dokumentbehandling og surfing" når han sier "normal kontorbruk". Tastaturet er det normal størrelse på, så om kriteriene er at det skal være en Mac OG en bærbar Mac, er Macbook Air en super maskin! At maskinen er er liten, lett og hendig anser jeg bare som et stort pluss.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte mer på hvilke applikasjoner eller arbeidsoppgaver er det en Macbook Air ikke duger til. Hvis jeg har forstått trådstarter rett, mener han "e-post, enkel dokumentbehandling og surfing" når han sier "normal kontorbruk". Tastaturet er det normal størrelse på, så om kriteriene er at det skal være en Mac OG en bærbar Mac, er Macbook Air en super maskin! At maskinen er er liten, lett og hendig anser jeg bare som et stort pluss.

 

Skjermen er liten, maskinen er dyr i forhold til ytelse, maskinen har få tilkoblingsmuligheter, maskinen har dårligere batteriytelse enn den kunne ha hatt. Om man ikke trenger høy portabilitet, så mener jeg det er ett dårlig valg å ta alle disse ulempene, når det du får igjen er at den er lettere å frakte rundt.

 

AtW

Lenke til kommentar

For min del er grunnlaget for diskusjonen at i post #2 blir det stillt spørsmål til hva som er "best" av MBA og MBP. Hvis man ikke trenger optisk drev eller ethernet, vil jeg si MBA er det beste kjøpet.

 

Så når du sier "l normal kontorbruk og surfing, er det ikke mye som slår en 13" Macbook Air" så mener du det er ikke mye av MBP og MBA som slår MBA til den bruken? Det er jo forsåvidt sant det, det er i beste fall en maskin som slår MBA av de to.....

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...