Gå til innhold

hva skal vi med innvandring?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en særdeles dårlig sammenligning.

Det må du gjerne synes. :)

 

Bilisme er et tvingende nødvendig samfunnsgode som det bare kan sies positive ting om, men som alt annet, det kan skje ulykker med og som teite drittsekker kan misbruke.

Men nå er det ikke bare teite drittsekker som misbruker det. Vi vet statistisk at grupper (som unge menn, som du selv nevner) er overrepresentert i de ulykkene som skyldes fart. Skal vi forby gutter under 25 å kjøre bil, siden vi vet at de er overrepresentert? Mer om det under...

 

Og ja, jeg personlig er enig at bilismen er tvingende nødvendig. Men nei, det kan ikke bare sies positive ting om den. Tvert om, den har et hav av negative konsekvenser, som forurensning og annet. Det kommer an på øynene som ser om bilismen er positiv, akkurat som med innvandringen.

 

For å si hva jeg mener da, så synes jeg egentlig at det norske folk selv skulle få lov til å stemme over hvilke land vi tillater innvandring eller asylsøking ifra.

Det må du gjerne synes, og du kan jo jobber for at det blir slik.

 

Jeg er heller ikke ute etter kollektiv AVSTRAFFELSE av det etniske norske folk, og skulle gjerne sett for meg at det bare var POLITIKERE som ble voldtatt, men slik er det bare ikke (dessverre).

Men du avviser ikke kollektiv avstraffelse av innvandrere?

 

Det viktige, tror jeg, er at vi opptrer ansvarlig og ikke bare forsøker å utvanne et problem, men ser på hvilke praktiske løsninger vi kan komme med til et praktisk problem.

Sant, og for å holde oss til unge fartsmonstre, skal vi nekte hele aldersgruppen å kjøre? Er det praktisk løsning i dine øyne?

 

Eksempelvis tiggere fra øst-europa kan vi bli kvitt ved å gjeninnføre løsgjengerloven, og om vi skal være ærlige så er det enkelte grupper av innvandrere som i mye større grad enn andre skiller seg negativt ut.

Ja, løsgjengerloven er et eksempel på en - relativt - målrettet handling. Den straffer ikke alle for individers handlinger.

 

Jeg tror at mye av grunnen til at folk stemmer på partier som Høyre og FrP, er at disse er ihvertfall ikke uvillige til å sette fingeren på problemer (skjønt de bommer hele tiden) og presentere løsninger (for det meste helt idiotiske løsninger, men de feier ihvertfall ikke ting under teppet).

Nå stemmer ikke så mange på FrP lenger da. Kanskje de har gått lei av den evige kverna, og foretrekker Erna? :wee:

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en særdeles dårlig sammenligning.

Det må du gjerne synes. :)

 

KAN jeg det? Å så SNILL du er! :p
For å si hva jeg mener da, så synes jeg egentlig at det norske folk selv skulle få lov til å stemme over hvilke land vi tillater innvandring eller asylsøking ifra.

Det må du gjerne synes, og du kan jo jobber for at det blir slik.

 

Jeg kan jobbe for det, ja, men det politiske system er slik anlagt at det er vanskelig for enkelt-personer å bidra til at ting endres.

I mange tilfeller er det sammenlignbart med å forsøke å "jobbe for" å endre rasister sine oppfatning av seg selv og sine holdninger, til å få dem til å reflektere litt over seg selv og forstå at de er rasister.

Det er umulig, fordi de har ingen interesse av å forstå seg selv og ei heller noen kapasitet til å tenke.

Det blir litt som å få en idiot til å forstå at han er idiot: Bortkastet tid.

Men du avviser ikke kollektiv avstraffelse av innvandrere?

...og for å holde oss til unge fartsmonstre, skal vi nekte hele aldersgruppen å kjøre? Er det praktisk løsning i dine øyne?

 

Jeg nevnte et par betraktinger rundt det, så du de virkelig ikke?

Jeg tror at du så dem, men at du her begår den late intellektuelle feilen å kreve en løsning av folk som presenterer et problem for å akseptere at problemet finnes.

Jeg mener det er en måte å tenke på som ligger under din verdighet og modenhet, og jeg synes at det er viktig å være klar over at FØR man vurderer eventuelle løsninger, så MÅ man ha akseptert at problemet som man vurderer, eksisterer, og man må ha satt seg inn i hvordan problemet arter seg og hva konsekvensene av problemet er.

Å kreve løsninger før man har akseptert problemet er egentlig å signalisere at man akter ikke å være en del av den problemløsende prosessen, snarere tvert imot, man kommer til å gjøre sitt beste for å motarbeide hele erkjennelsen av problemet med heller tilfeldig og løsplukket demagogikk.

Nå stemmer ikke så mange på FrP lenger da. Kanskje de har gått lei av den evige kverna, og foretrekker Erna? :wee:

 

Geir :)

 

Jeg veit ikke helt hva folk stemmer på, men jeg er glad for at vi har et demokrati fordi da unngår vi problemene som oppstår når borgerne sine meninger faktisk har en reel påvirkningskraft.

Det hadde jaggu tatt seg ut om alle nissene som kommenterer på Dagbladet og VG, plutselig skulle fått stemmerett.

Lenke til kommentar

Å kreve løsninger før man har akseptert problemet er egentlig å signalisere at man akter ikke å være en del av den problemløsende prosessen, snarere tvert imot, man kommer til å gjøre sitt beste for å motarbeide hele erkjennelsen av problemet med heller tilfeldig og løsplukket demagogikk.

Nå krevde jeg vitterligen ikke en løsning. Det var en kommentar til at du synes (rett meg gjerne om jeg tar feil) å ha en preferanse for en løsning for innvandrerproblematikken (nekt dem adgang alle som er i risikogruppen) som jeg lurte på om du synes var grei for unge bilister (nekt dem å kjøre bil.)

 

Edit: Og ja, kanskje kunne man vurdere "ferdslogg, prøve-førerkort og fartssperre" i innvandringspolitikken også, istedet for å nekte hele etniske grupper adgang...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

tom kan sette opp asylmottak i eget hjem. har du noe arbeid til de også? finnes det ikke nordmenn som kunne trengt tiltakene som derimot lempes over på innvandrerene? hvorfor er egen befolkning mindre verdt?

Det kan jeg gjøre hvis jeg får beholde de pengene staten idag tar fra oss for å gjøre sånt for oss. Og ja, da skulle jeg nok klare å få noen av dem i arbeid også. Jeg ville nemlig ikke betalt dem et øre for å drive dank, og da ville jeg neppe fått så mange på døra som var ute etter penger for å gjøre ingenting.

 

Selvsagt finnes det nordmenn som trenger tiltak. Vi er ikke bedre enn de vi tar inn i så måte.

 

Nei, "egen befolkning" er - etter min mening - ikke mindre verd. Men når vi gir noen opphold i landet, så er de like mye verd. Og så har jeg et problem med definisjonen: Det er mange her i landet som hører til egen befolkning, selv om opprinnelsen for noen generasjoner siden er tysk eller dansk eller jødisk. En Jo Benkow eller en bergensk hanseat er like mye "egen befolkning" som du og jeg. (Ikke at jeg vet noenting om din bakgrunn.) Og jeg ser ikke at annen hudfarge skal endre på det for nåtidens nye landsmenn.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Kven skal utføre dritjobbane i norge dersom vi ikkje har innvandring? Nordmenn vil i alle fall ikkje ha desse jobbane.

Virkelig, hvilke jobber er det nordmenn ikke ønsker å gjøre? taxi? Og hvis dette er sant, hvordan klarer folk seg i områdene uten innvandring? Hva med tidligere. På 70-tallet hadde ikke Norge noen ikke-vestlige innvandre, og langt flere drittjobber. Norge fungerte godt for det.

 

For det andre, så er ikke de fleste i arbeid. De er på trygd.

Lenke til kommentar

Drosjesjåfør var og er et helt legitimt yrke. Nordmennene i Oslo ble bare utkonkurrert av pakistanere. Her i Bergen er det masser av etnisk norske drosjesjåfører fremdeles.

 

Det stemmer ellers ikke at vi ikke hadde noen ikke-vestlige innvandrere på 70-tallet. Arbeidsinnvandringen fra Pakistan startet i 1967, og vokste fram mot 1975 da vi fikk innvandringsstoppen. Og jo, de tok nettopp "drittjobbene". (Type oppvasken på Grand Hotell.) Norge hadde jo gjort det store oljefunnet i '69 og nordmenn begynte å bli fine på det.

 

Før dette var det selvsagt nordmenn som tok drittjobbene. Men ikke alle nordmenn. Dengang hadde vi et mye tydeligere klasseskille istedet.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...