Gå til innhold

"Tvunget" Ferie?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en liten sak.. På mandag denne uken kom sjefen og sa at jeg skal ha fri hele Juni. Problemet er at jeg knapt jobbet i 2011 pga militæret, så har ikke mye feriepenger for 2012.

 

Et annet problem er at arbeidsgiver skal si ifra minimum 2 mnd før feriavikling. Jeg spurte om jeg kunne jobbe, men han sa at det er veldig stille i ferien og ikke mye å gjøre (webdesigner), så det er ikke akkurat en stor mulighet.

 

 

Hva skal man gjøre i en slik situasjon? Har jobbet her i 3mnd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før kunne du nekte å avvikle minimumsferien dersom de opptjente feriepengene dine ikke dekket lønnsbortfall under ferien. Da kunne du også få lønn som godtgjørelse om du ikke tok ut ferien.

Etter lovendringen vil det bare være ved sykdom eller permisjon i ferieåret at det er mulig å erstatte manglende avviklet ferie med økonomisk godtgjørelse. Håper noen kan korrigere meg om dette er feil.

Lenke til kommentar

Jeg er også interessert i om dette er lov. Det er jo helt håpløst i forhold til å planlegge ferie, som helst skal gjøres mer enn et par uker i forveien, spesielt hvis det er flere som skal reise og alle må synkronisere ferien sin, eller det er snakk om større familier som er avhengig av å finne de billigste flybillettene. Man risikerer å få påtvunget fridager som man får brukt til null og niks.

 

Men det er kanskje forventet at man forutser dette når man har sesongbasert arbeid?

Lenke til kommentar

Før kunne du nekte å avvikle minimumsferien dersom de opptjente feriepengene dine ikke dekket lønnsbortfall under ferien. Da kunne du også få lønn som godtgjørelse om du ikke tok ut ferien.

Etter lovendringen vil det bare være ved sykdom eller permisjon i ferieåret at det er mulig å erstatte manglende avviklet ferie med økonomisk godtgjørelse. Håper noen kan korrigere meg om dette er feil.

Hvilken lovendring?

 

Ferielovens § 5 (5):

Arbeidstaker kan motsette seg avvikling av feriefritid og eventuell tilleggsfritid i den utstrekning feriepengene ikke dekker lønnsbortfallet under feriefraværet. Hvis en virksomhet innstiller driften helt eller delvis i forbindelse med ferieavvikling, kan likevel alle arbeidstakere som berøres av stansen pålegges å avvikle ferie og eventuell tilleggsfritid av samme lengde.

 

Er det slik at hele driften legges ned? Tar alle ferie samtidig? Hvis ikke kan du kreve å jobbe.

 

Dersom annet punktum gjelder, har vi fortsatt et problem med § 6-1:

Arbeidsgiver skal i god tid før ferien drøfte fastsetting av feriefritid og oppsetting av ferielister med den enkelte arbeidstaker eller vedkommendes tillitsvalgte. Oppnås ikke enighet, fastsetter arbeidsgiver tiden for ferien innenfor de grenser som følger av §§ 7-9.

 

Å gi beskjed med én ukes varsel om at arbeidstaker skal ta fri en måned er rett og slett ikke greit.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ikke sånn for å "bumpe" tråden, men jeg skulle på jobb i dag for første gang siden før Juni ferien.

 

Jeg har visst fått en e-post fra sjefen i GÅR klokken 22:22, der han skrev at jeg må ta Juli fri fordi det er "lite å gjøre".

 

Det hørtes ikke akkurat helt.. lovlig ut. Noen som har noen tips til hvordan jeg skal gå frem? Permisjons greier er vel noe jeg burde ta en titt på.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...