Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen Rettslære 2 2012 VG3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sier meg enig med "vetle666"! Men kan noen forklare meg hva de skrev angående de fiskene? Jeg kom til at hun kunne heve dem etter forbrukerkjøpsloven § 34.

Produktskader

Selgerens erstatningsansvar for tap som følge av en mangel omfatter, foruten skade på salgstingen selv, også skade på gjenstander som salgstingen brukes til fremstilling av, eller som har nær og direkte sammenheng med salgstingens forutsatte bruk.

Det er feil. Man hever ikke et kjøp som erstatning. Det er helt feil hjemmel. Man kan få "pengene igjen" for fiskene dersom akvariet ødelegger fiskene, ja. Men du kan ikke heve kjøpet på dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sier meg enig med "vetle666"! Men kan noen forklare meg hva de skrev angående de fiskene? Jeg kom til at hun kunne heve dem etter forbrukerkjøpsloven § 34.

Produktskader

Selgerens erstatningsansvar for tap som følge av en mangel omfatter, foruten skade på salgstingen selv, også skade på gjenstander som salgstingen brukes til fremstilling av, eller som har nær og direkte sammenheng med salgstingens forutsatte bruk.

Det er feil. Man hever ikke et kjøp som erstatning. Det er helt feil hjemmel. Man kan få "pengene igjen" for fiskene dersom akvariet ødelegger fiskene, ja. Men du kan ikke heve kjøpet på dem.

 

Jeg drøftet at hun fikk fiskene erstattet(pengene tilbake) på grunn av butikksjefen krevde å rette varen for tredje gang og et akvarium som lekker kan føre til at fiskene dør. Haha. Men takker for svar! Ut fra den paragrafen!

Lenke til kommentar

Mye forskjellige konklusjoner. Men regner med det legges mere vekt på selve drøftingen enn konklusjonen.

 

Konklusjon 1: Foreldrene er skyldige etter objektivt ansvar og må betale 5000,-. Onkelens handlinger er klandreverdige men han blir ikke erstatningspliktig fordi han ikke har det juridiske ansvaret for barnet. Kristoffer må betale 8000,-. De resterende 500,- skrev jeg at Kristoffer selv måtte klare å oppdrive. Ikke mye forlangt for en 17 åring?

 

Konklusjon 2: Kjøpet av akvariet er bindende fordi Emilie kunn bryter de interne instruksene, og ikke går utover fullmakten. Fiskene er derimot ikke omtalt i fullmakten og kjøpet blir dermed ikke bindende.

 

Konklusjon 3: Hun kan heve kjøpet for akvariet fordi selgeren har mislykkes med å rette skaden to ganger. Til slutt gjetta jeg at hun også fikk heve fiske-kjøpet.

 

Vi har konkludert med det samme på oppgave 1 :)

Lenke til kommentar

Oppgave 1:

Kristoffer: Konklusjonen blir altså at Kristoffer Holm blir erstatningsansvarlig. Han må betale 8500 kr. Han har bare 8000 kr i banken, men han kan nok få til å betale 500 kr ved å utføre dugnad eller jobbe osv. Det er likevel ikke så mye at han ikke klarer å skaffe det i tide.

Geir: Konklusjonen blir da at Geir Holm ikke kan holdes erstatningsansvarlig.

Foreldrene til Kristoffer: Konklusjon blir da at foreldrene til Kristoffer blir erstatningsansvarlige. De må også erstatte skaden med 5000 kr.

 

 

Oppgave 2: Konklusjonen er at medkontrahenten ikke kjente til den interne instruksen, noe som fører til at Line blir bundet av avtalen og må betale kr 6600.

 

Oppgave 3: Konklusjonen er derfor at Line kan kreve heving av akvariet, men ikke fiskene fordi det er de ikke noe galt med dem.

 

Jeg syntes dette var en grei eksamen. Skrev 6 sider i alt, og er godt fornøyd med svarene.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...