Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Avvikle ferie i oppsigelsestiden?


ZayCube

Anbefalte innlegg

Jeg jobber nå mine siste dager i en butikk jeg har vært deltids-ansatt i siden 2010, og oppsigelsen går ut den 1. juli, hvor jeg da begynner som lærling den 4. juli i en annen by.

 

Det har seg sånn at jeg har kjøpt og betalt en sydentur som varer fra 15. juni og ut måneden, men sjefen har bestemt seg for å ikke samarbeide for at det skal bli mulig. Er det mulig at jeg kan kreve at de tre ukene jeg har som ferie blir trukket fra siste tiden fra oppsigelsen (som har vært på tre måneder)?

 

Visst det ikke er mulig, og jeg bestemmer meg for å stikke på den turen allikevel, hva er det verste som kan skje?

 

Og det skal jo også være sånn at jeg har krav på sammenhengende ferie, noe jeg ikke fikk i fjor, kan det brukes som argument?

 

Setter pris på all hjelpa jeg kan få :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ferieloven § 8 (4):

Arbeidstaker kan kreve at ferie avvikles før oppsigelsesfristens utløp, hvis det etter dette tidspunkt ikke er tid til å avvikle ferie innenfor hovedferieperioden eller ferieåret, jf § 7 nr. 1 og 2. Arbeidstaker som selv sier opp sin stilling etter 15 august, kan likevel ikke kreve at ferie legges til tiden før 30 september.

 

Hovedferien som nevnes er altså 01. juni-30. september. Du kan altså kreve å få 18 virkedager ferie i denne perioden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ferieloven § 8 (4):

Arbeidstaker kan kreve at ferie avvikles før oppsigelsesfristens utløp, hvis det etter dette tidspunkt ikke er tid til å avvikle ferie innenfor hovedferieperioden eller ferieåret, jf § 7 nr. 1 og 2. Arbeidstaker som selv sier opp sin stilling etter 15 august, kan likevel ikke kreve at ferie legges til tiden før 30 september.

 

Hovedferien som nevnes er altså 01. juni-30. september. Du kan altså kreve å få 18 virkedager ferie i denne perioden.

 

Hvis du skal jobbe ut juni hos din nåværende arbeidsgiver har du mer enn nok tid til å ta ut årets ferie hos din nye arbeidsgiver. Denne paragrafen gjelder med andre ord ikke deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis ferien alt er avtalt mellom deg og arbeidsgiver, kan ikke arbeidsgiver endre den fordi du sier opp. Hvis du derimot først har bestilt og betalt en ferie, for så å be om ferie i samme tidsperiode har du et problem...

 

"§ 8. Ferieavvikling i oppsigelsestid

[...]

(3) (Endring av tiden for fastsatt ferie)

Tiden for fastsatt ferie kan ikke uten arbeidstakers samtykke endres på grunn av oppsigelse, med mindre vilkårene i § 6 nr. 3 er oppfylt. [...]"

 

Se http://www.lovdata.no/all/hl-19880429-021.html for hele ferieloven.

Lenke til kommentar

Jeg snakka med sjefen da jeg gav oppsigelsen at jeg ville ha fri den tidsperioden, og var under inntrykk at begge var enige om at det skulle gå an. Men nå som dagene har nærmet seg har han begynt å vist fingern. Dette er ikke første gang jeg har hadd slike problemer med sjefen min for å si det sånn. Han er ganske uprofesjonell av seg.

 

Fikk ikke min fullverdige ferie i fjor heller, ble bedt om å jobbe enkelt dager i de to stusselige ukene av ferie jeg fikk. Kan jo bruke det som argument, dersom han begynner å skape problemer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...