Gå til innhold

Amentio sagan fortsetter


Anbefalte innlegg

Etter å ha konstantert at jeg bittersøtt hadde rett i min mistank om at Amentio/datakjeden slet inser jeg at jeg har handlet der og har produkter som fortsatt er under garanti ... nermer bestemt ~ 40 WD green 1,5Gb disker hvorav 5-6 har valgt å forlate denne verden ...

Med naivt pågangsmot sendte jeg mail til Amentio ... svaret uteble selvfølgelig.

 

Vel ... WD er jo en solid levrandør tenkte jeg og sjekket nettsiden deres ...og lykke alle disken er fortsatt under garanti ( det er altså gått under 3 år siden de ble produserte, og før noen kommentere dette med 3 år så innrømmer WD 3 års garanti på denne serien ) men Adam var ikke lenge i paradis , når jeg forsøker å melde inn en RMA blir jeg videresendt til en side hvor jeg får beskjed om å ta kontakt med Distributørene i Norge...

 

Jeg sender da mail til alle som en hvor jeg beskriver problemet ... og pussig nok er det ingen som ønsker å hjelpe så jeg oppretter en sak på WD sine suport sider ... dette er nå 5 uker siden.. og der står saken ......

 

Jeg vet og at en slik retursak er en bagatel med minimale kostnader for "garantisten" Men er litt usikker på hva kontakt kostnaden ( hvor mangen reklamekroner må de bruke for å få kontakt med meg ) pr kunde er for Amentio eventuelt WD .. okkensom så er jeg helt sikker på at det etterhvert blir betydelig dyrere å få meg tilbake som kunde igjen .. og forhåpentlig vis noen av dere som da slipper å erfare prosessen selv :-) men bare lese denne tråden og ta mitt gratis råd:

 

 

Ikke handle hos Amentio ... tviler og på at jeg kommer til å velge WD disker igjen .. betaler heller litt mer og handler med produsenter som HOLDER det man lover ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

5 års garanti i Norge.

 

Vem ger 5 års garanti i Norge på dessa diskar?? Finner du de skall jag också handla där....

Vi har 5 års reklamation till butiken som sålde dig produktet, men om butiken gått konk och dom har själva importerat den sitter man i skiten.

Lenke til kommentar

Alle, de er tvunget ved lov.

 

Reklamasjonsrett og garanti er to forskjellige ting.

 

I praksis betyr det som oftest det samme for kunden.

 

Nei så absolutt ikke, garantier dekker som oftes en god del mer enn reklamasjonsretten.

RMA mot WD har for min del aldri vært noe problem, eventuell må du ta det direkte med distrubitør.

 

Amentio gikk konkurs og fikk nye eiere, de har da ingen annsvar for "gamle" kunder, men meg bekjent så er de behjelpelige til å finne rett instans å kontakte hos produsentene.

Lenke til kommentar

Mange forhandlere er mindre kundefiendtlige enn Amentio, og så lenge du kan fremvise kjøpsbevis og produktene er innenfor garantifristen satt av WD skal det ikke være noe problem for en hvilken som helst WD-forhandler å få utgifter relatert til ombytte dekket av WD.

 

Hvor i landet befinner TS seg?

Lenke til kommentar

Skuffende av WD, men egentlig ikke akkurat noe sjokk at greendiskene tar kvelden.

Selv så har jeg langt dårligere erfaring med Samsung, der 3 av 3 disker har tatt kvelden. Men mistenkelig nok så gjelder dette kun deres ene serie (F1) så med godt mot så har jeg satset på deres F3 serie, som virkelig rimelig mye mer stabil.

 

Den disken som faktisk imponerer veldig er WD sin "svarte utgave", som er 5 år gammel og stått å gått nesten 24/7. Tross alderen så er det den eneste disken jeg stoler på (derfor har den fått den ærefulle oppgaven å ha alle familiebildene på), og er den eneste som ikke har hatt noen som helst "hickups" eller fått dårligere ytelse.

 

Eneste negative er strømforbruket, men skal du ha disker som holder så må jeg nok si at alle de rimeligste versjonene (som regel "green"-diskene) til de forskjellige produsentene er rimelig dårlige.

 

Når det kommer til Amentio så er det kjipt, og har nok flere ting som burde dekkes av reklamasjonsrett, uten at jeg har orket å prøve engang. Det er nok håpløst. ;) At de er kjipe på garanti er dog noe uforklarlig.

Lenke til kommentar

Nei så absolutt ikke, garantier dekker som oftes en god del mer enn reklamasjonsretten.

RMA mot WD har for min del aldri vært noe problem, eventuell må du ta det direkte med distrubitør.

 

Amentio gikk konkurs og fikk nye eiere, de har da ingen annsvar for "gamle" kunder, men meg bekjent så er de behjelpelige til å finne rett instans å kontakte hos produsentene.

 

Nå må folk som ikke har peiling slutte å synse om garanti vs reklamasjon. I Norge er det 5 års reklamasjon på det meste av elektronikk, og hvis selger bruker begrepet garanti, må det være snakk om en tjeneste som går ut over vanlig reklamasjon. (Som feks henting med bud, ny vare på stedet eller gratis bytting av slitedeler som ikke dekkes av reklamasjon.) Hvis en vare ryker før reklamasjonstiden er ute, er det opp til selger å bevise at feilen har oppstått pga feilbruk, som feks vannskade på mobil. I de aller fleste tilfeller får kunden et erstatningsprodukt. At mange produsenter opererer med 1-3 år garanti, har ingen ting å si for oss nordmenn. De må forholde seg til norsk lov hvis de skal selge produktene sine i Norge. I en reklamasjonssak kan du med loven i hånd rette reklamasjon mot tidligere salgsledd, dvs importør eller produsent.

 

Mange bedrifter prøver å lure seg unna reklamasjonsansvar, men det går som regel greit hvis man opplyser bedriften at man er fullt klar over sine rettigheter, og i tillegg henviser til de rette paragrafene i "Lov om forbrukerkjøp". Min mor hadde en laptop inne på service hos Expert pga at harddisken var død. Fikk byttet disken, men de nektet å legge inn en ny Windows lisens da den som fulgte med var en OEM som man ikke fikk aktivert flere ganger uten backup partisjonen på den ødelagte disken. Sendte da mail til butikksjefen, og det endte med at de sendte en fyr på døra som kom å la inn Windows på maskina... Er veldig glad jeg har studert foretningsjuss :)

Endret av Newman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt korrekt Newman. Ikke at jeg ser at det du sa bryter med det Samcki skrev da. ;)

For at WD har et erstatningskrav er det nok ingen tvil om. :)

 

Dog er det ikke så lett når utenlandske selskaper nekter å betale. Ikke like greit som når man har en norsk butikk å vende skytsen mot.

Lenke til kommentar

Forbrukerkjøpslovens §§ 35 regulerer "Krav mot tidligere salgsledd mv.", som innebærer at man kan rette krav mot f.eks. grossist/importør, eller produsent. Men, som du sier, det er nok importøren man bør rette kravet mot i første instans, med mindre WD har global garanti.

Det er likevel selvsagt smutthull også her. F.eks. da Elprice gikk konk, og folk skulle reklamere på Samsung-TVer kjøpt hos dem, viste det seg at svært mange var gråimportert slik at Samsungs norske filial ikke hadde noe rettslig ansvar, og du kan jo selv forsøke å rette krav mot samsungs sørkoreanske avdeling og henvise til norsk forbrukerkjøpslov... :hrm:

 

En annen ting som er verdt å merke seg er at man ved kredittkjøp kan rette samme krav mot kredittyter, dog oppad begrenset til kjøpssummen. Om f.eks. vaskemaskinen spiser opp klærne dine og du velger å reklamere til kredittkortselskapet som holder kredittkortet du kjøpte maskinen med, kan du ikke forvente å få tilbake både hele kjøpssummen pluss erstatning for klærne.

Se bl.a. finansavtalelovens §§ 54b.

 

For øvrig: garantiordninger på forbrukerelektronikk her til lands, som ikke må forveksles med reklamasjon og reklamasjonsfrist, tilbys vanligvis av produsenten, og har som regel kortere tidsperspektiv enn den lovfestede reklamasjonsfristen. Likevel gir produsentenes garantiordninger ofte flere kundefordeler:

- Selger får dekt sine utlegg ifm. avhjelp, altså har selger ingen motivasjon for å "slå seg vrang" i en reklamasjonssak

- Selger får dekt sine utlegg uavhengig av hvor produktet er kjøpt, så lenge det ikke er gråimportert eller tilsvarende, altså kan en butikk i Tromsø gjerne håndtere en garantisak der produktet er kjøpt hos en lokalsjappe i Oslo så lenge kunden kan dokumentere kjøpet iht. produsentens garantivilkår. Gjelder også tilsvarende som i denne saken, der selger er gått konk.

- Bedritskunder omfattes kun av kjøpsloven, ikke forbrukerkjøpsloven, og denne gir kun 2 års reklamasjonsfrist. 3 års produsentgaranti på f.eks. en datamaskin vil i slike tilfeller gi utvidede rettigheter kontra lovgivningen.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Helt korrekt Newman. Ikke at jeg ser at det du sa bryter med det Samcki skrev da. ;)

For at WD har et erstatningskrav er det nok ingen tvil om. :)

 

Dog er det ikke så lett når utenlandske selskaper nekter å betale. Ikke like greit som når man har en norsk butikk å vende skytsen mot.

 

Innlegget var heller ikke tiltenkt Samcki, men jeg fjernet sitatet i hans innlegg så det ikke skulle bli for rotete.

Lenke til kommentar
Hvis en vare ryker før reklamasjonstiden er ute, er det opp til selger å bevise at feilen har oppstått pga feilbruk, som feks vannskade på mobil.

 

Litt upresist. Selger har bevisbyrden de første 6mnd, så går denne over til kunden. FTU har gått langt i å gi kunden medhold når mobil under 6mnd faktisk har hatt vannskade siden selger må bevise at kunden har behandlet produktet uaktsomt og dermed forårsaket skaden. Følgelig stiller det seg motsatt når produktet har passert 6 måneder; da må kunden bevise at denne IKKE har behandlet produktet uaktsomt. Det lar seg like vanskelig gjøre som det motsatte.

Endret av Muffinman resents Alice
Lenke til kommentar
Hvis en vare ryker før reklamasjonstiden er ute, er det opp til selger å bevise at feilen har oppstått pga feilbruk, som feks vannskade på mobil.

 

Litt upresist. Selger har bevisbyrden de første 6mnd, så går denne over til kunden. FTU har gått langt i å gi kunden medhold når mobil under 6mnd faktisk har hatt vannskade siden selger må bevise at kunden har behandlet produktet uaktsomt og dermed forårsaket skaden. Følgelig stiller det seg motsatt når produktet har passert 6 måneder; da må kunden bevise at denne IKKE har behandlet produktet uaktsomt. Det lar seg like vanskelig gjøre som det motsatte.

 

Selvfølgelig, men i praksis er det selger som har bevisbyrden i 5 år i de fleste reklamasjonssaker. Er det ingen ytre skader på varen, er det opp til selger å finne ut om du har mista mobilen i dass eller ikke. Mer komplisert blir det med andre typer elektronikk, som feks bærbare pc'er. Der er det ofte overoppheting som tar knekken på komponenter, men når kunden i utgangspunktet ikke skal åpne pc'en for å fjerne støv osv kan man ikke nekte reklamasjon pga fulle støvfilter.

 

Uten synlig skade på varen, er det nesten umulig å nekte reklamasjon. Kundens bevis for at man ikke er skyld i skaden, er at varen er i tilsynelatende god stand. Det er ingen krav til at kunden skal fremlegge bevis ned på komponentnivå.

Lenke til kommentar

Reklamasjon så må det være noe feil med produksjonen av varen, mao produsent må finne noe feil med disken som gjorde at den røk før forventet. Blir det ikke godkjent av produsent så må du betale både frakt og feiltesting noe i dette tilfellet være 2x dyrere enn en ny harddisk så du bør være rimelig sikker i din sak først.

 

Annen ting er at det tar fra 1-3 måneder også. Garanti og reklamasjon er helt forskjellige ting. Altfor mange tror det er en spesiell rettighet som gir deg 5 års garanti uansett. Det er IKKE tilfelle.

Lenke til kommentar

Der var diverse faktafeil.

- Det må ikke nødvendigvis foreligge en produksjonsfeil/defekt for at man skal kunne reklamere. Det må imidlertid foreligge en mangel iht forbrukerkjøpslovens §§ 15, som bl.a. kan innebære at tingen ikke egner seg for en bestemt type bruk som kommer frem av kjøpsavtalen. Kort fortalt et avtalebrudd, og defekter sorterer også innunder dette.

- Reklamasjonsretten gjelder overfor selger i første instans, ikke nødvendigvis produsent, selv om også produsenten i visse tilfeller kan stilles til ansvar iht forbrukerkjøpslovens §§ 35.

- I tilfeller der en defekt både dekkes av forbrukerkjøpsloven og produsentens garanti vil selger i de fleste tilfeller kjøre saken som garantikrav mot produsent. I prinsippet er garanti og reklamasjon altså to forskjellige ting, men i praksis går det som oftest ut på det samme, ihvertfall hva gjelder elektronikk.

- Produsent kan velge å akseptere eller avslå garantikrav avhengig av om feilen møter deres garantivilkår, men avslag på produsentgaranti betyr ikke nødvendigvis at mangelen ikke dekkes av forbrukerkjøpsloven. Et veldig konkret eksempel på dette er en mobiltelefon som har fått utslag på væskeindikatoren, noe som normalt medfører garantibrudd. Forbrukertvistutvalget på sin side konkluderer gang på gang med at "utslått væskeindikator" ikke er tilstrekkelig, men at selger også har ansvar for å både påvise selve skaden og sannsynliggjøre en årsakssammenheng mellom (væske-)skaden og mangelen.

- Forbrukertvistutvalget har konkludert med en tidsfrister på 5-6 uker, som er ansett for rimelig tid for avhjelp på de fleste produktgrupper under forbrukerelektronikk. Overskridelse kan medføre at kunden får rett på heving.

 

Du har imidlertid rett i følgende:

- Det er ingen automatisk "fem års garanti". Standarden er to års reklamasjonsfrist for alle varer, med unntak av dem som er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Disse har fem års reklamasjonsfrist. Men hva ligger så i begrepet reklamasjonsfrist? Jo, du som forbruker har ikke rett til å reklamere mer enn fem år etter kjøp, altså: om du kjøper en bil som er ment å vare i syv år, men som får en mangel etter seks år, kan den ikke reklameres på fordi fristen er fem år. Men igjen har ingen varer, ikke engang bananer i matvarebutikken, kortere reklamasjonsfrist enn to år. Du kan likevel ikke reklamere på bananer som råtner etter et halvt år, fordi egenskapen mangel i forbrukerkjøpsloven blant annet er definert ved at "tingen skal [...] svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper".

 

Og dermed til essensen i ranten min: en mobiltelefon er ved rettspraksis definert å ha en holdbarhet på ca. fire år. En datamaskin skal holde i fem år, dette omfatter også de fleste av komponentene. Disse forventede levetidene må betraktes som den faktiske reklamasjonsfristen for det enkelte produktet, og gjelder uavhengig av om produsenten tilbyr 0, 1, 2, 3, 5 eller 100 års garanti.

 

edit: Ikke at dette ikke var en fullstendig avsporing fra trådens tema, men...

Poenget her er at TS må enten benytte seg av produsentens garanti, eller finne et "tidligere salgsledd" å reklamere mot i tråd med §§ 35, noe jeg mener vi allerede har stadfestet tidligere i tråden.

Igjen lurer jeg på hvor i landet TS bor?

Endret av srbz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...