Gå til innhold

Båtførerbevis - Hvem kan lovlig kjøre båten?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg holder på å ta båtførerbeviset, men er ofte ute med kompiser som har båt. Spørsmålet mitt er om de som har beviset må føre båten hele tiden, eller kan en av oss uten beviset ta over så lenge de med beviset er ombord?

 

Grunnen til at jeg spør om det er at jeg har hørt så mye delte meninger. Noen sier at man faktisk kan føre båten uten beviset, så lenge en ombord har det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg vet, så er det slik iallfall, at hvis feks båten en gang blir skjekket på sjøen så spiller det ingen rolle om det er personer med bevis ombord da en uten bevis kjørte båten. Men tror ikke det er så strengt så lenge det er en med bevis ombord.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Har båtfører beviset selv, for å si det sånn.. Tviler veldig sterkt på at du har lovt å føre båten uten båtførerbeviset da dette er som å kjøre ulovlig, at noen ombord har båtførerbeviset tviler jeg på har noen betydning.

Endret av KrissDoctor
Lenke til kommentar

Som "kaptein" ombord har du det overordnete ansvaret og kan/skal delegere oppgaver, hvis du anser at det er med nyttig at du følger med/lese kart så kan du sette en annen til å føre båten "styrmann", dette er ikke nøyaktig forklart i lovverket så det blir litt pø om pø, veldig avhengig av hvem du blir stoppet av. Så lenge dette foregår på en ordentlig måte og man ikke herjer rundt ved badestrender, 50 metergrensen, etc. tror jeg ingen bryr seg, spesielt hvis man kan legge fram enn fornuftig forklaring.

 

Link

Øvelseskjøring med bil er greit, da kan du øvelseskjøre fra du er 16 år, men hva med båt? Hva er minstealder for øvelseskjøring? Tolkningene på møtet var mange. Noen mente at man kan øvelseskjøre fra man er 14 år, andre fra 16, mens det også finnes tolkninger på at også de under 14 år kan øvelseskjøre.

 

Seniorrådgiver Terje Hernes Pettersen fra Nærings- og handelsdepartemtentet hadde heller ikke noe klart svar å gi de forskjellige politidistriktene som skal håndheve loven.

Lenke til kommentar

Hvem som helst kan kjøre ein båt låvlig vist motoren er under 10hk, stemmer ikke dette?

Maks 8 meter, 10 knop og 10 hester og ingen aldergrense.

 

Takk, og kjøre ein båt på under 8 meter kan jo være "farlig" :p, lett for at den velter osv. Ser flere under 13 som kjører båten på 13 fot med 20-30 hk...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...