Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i norsk hovedmål Vg3 - 29. mai 2012


Anbefalte innlegg

Ser vi har tolket novellen ganske så forskjellig. Synes ikke det lover bra, da noen av oss mest sannsynlig har "bommet" på tolkningen. Budskapet i følge min tolkning, var at man må gripe muligheten når man har den, noe som kommer veldig tydelig fram mot slutten av novellen.

 

Skrev ikke så detaljert om dansen med jenta, bortsett fra at han var tydelig ubekvem med selve situasjonen. Meget imponerende det nørd123 har skrevet;)

 

Forresten mange som tok opp det med ulovlig sex? Jeg føler ikke dette var veldig sentralt i teksten, spesielt med tanke på min tolkning, og tok det derfor heller ikke opp.

 

Håper på en femmer, selv om jeg ikke har tolket den likt som resten.

Jeg skrev også at budskapet var at man må ta sjangsen når den oppstår, og det virker som om gutten i novella var veldig nervøs hele tiden når han var sammen med jenta. Derfor konkluderte jeg med at budskapet er at man må være selvsikker og ta sjangsen når den byr seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Voldsomt til mye folk skriver da. I norskfaget klarer jeg sjelden å skrive særlig mer enn 1000 ord uten å få skrivesperre, og det å strekke seg til hele 1200 på denne eksamenen var for meg en prestasjon i seg selv. Dessverre litt usikker på innholdet, da det å vie et helt avsnitt til fisking kanskje er å tøye grensene for essayet sin relativt frie stil.

 

Jaja, er hvertfall noe inderlig glad for at vi ikke fikk kortsvarsoppgave.

 

Gjorde du oppgave 3? Lengden på oppgaven kommer helt ann på hva de spør om. I oppgave 3 skal man ta for seg tre tekster og sammenligne form og innhold. Når du skal ha med god innledning og konklusjon blir det uansett ganske langt. Hadde det vært to tekster, hadde jeg sannsynligvis skrevet en del kortere. Det er ingen fasit på lengden, oppgavene er så forskjellige.

Lenke til kommentar

Ble oppgave 4 på meg også.

 

-Det at han tenkte på Hemingway osv hadde vel mest med at han var nervøs og ikke visste helt hvordan han skulle oppføre seg. Det var jo den yngre jenta som var den voksne parten. Hun som tok initiativ osv.

 

Skrev endel om usikkerhet i ungdomstiden og at alle prøver å finne sin plass i venneflokken. Sex er status for gutter og mange utnytter unge usikre jenter som også søker oppmerksomhet og populæritet. Det "rare" med denne novellen var jo at det var hun som egentlig var mest moden. Han prøvde jo å fremstå som tøff med alt han gjorde. (Sigarer, interessante temaer) og drakk seg full på whisky for å døyve frykten for å ikke strekke til.

 

Lurer litt på hva dere synes om utviklingen til hovedpersonen? Hun hadde jo vært forelsket i han en stund, mens han fikk først følelser når de danset.. Han klagde jo over at han fortsatt var jomfru på slutten av kvelden. Ble han egentlig forelsket i denne jenta? Eller var det bare sex? Også litt morsomt at han skylte på musikken. At hun ikke likte den, og derfor gikk ting i vasken. Synes han virket litt umoden. Skrev litt rundt dette.

Lenke til kommentar

Hvor mye blir man trukket for oppgavebom? Stryker man automatisk?

 

Jeg valgte oppgave 2, men skrev ikke personlig, men generelt. Liksom istedenfor å bruke "jeg" skrev jeg at "man" chatter, osv. Innholdet er så og si det samme som det ville vært hvis jeg hadde skrevet personlig, likevel tror jeg at sensor kan si at jeg ikke har svart på oppgaven, og trekke drastisk.

Lenke til kommentar

No er eg litt redd for å ha bomma, skreiv ikkje om detta i det heile tatt... Sida det står ditt språk og korleis det varierar i ulike situasjonar, tenkte eg at det måtte vere variasjonar innanfor korleis eg uttrykker meg til vanlig.

 

Jeg valgte oppgave 2, men skrev ikke personlig, men generelt. Liksom istedenfor å bruke "jeg" skrev jeg at "man" chatter, osv. Innholdet er så og si det samme som det ville vært hvis jeg hadde skrevet personlig, likevel tror jeg at sensor kan si at jeg ikke har svart på oppgaven, og trekke drastisk.

 

Jeg tror ikke dere skal gå rundt og engste dere. I kommentaren til oppgaven står følgende:

"I svaret ditt kan du velje ulike innfallsvinklar, men det er viktig at du gjer greie forkorleis språkleg variasjon kjem til uttrykk både i det munnlege og i det skriftlege språket ditt. For å vise god kompetanse i faget bør du gi artikkelen ein klar struktur, du bør bruke fagspråk, og du bør bruke eventuelle kjelder relevant og sjølvstendig."

 

Det ville overraske meg om noen av dere har besvart utenfor oppgaveteksten, så lenge en kan velge blant ulike innfallsvinkler.

Lenke til kommentar
Oppgave 2

 

Skriv en artikkel der du gjør greie for særtrekk ved det muntlige og skriftlige språket ditt i ulike situasjoner. Bruk eksempler og fagkunnskaper du har om språklig variasjon og forholdet mellom muntlig og skriftlig språk.

 

 

Kommentar:

I svaret ditt kan du velge ulike innfallsvinkler, men det er
viktig at at du gjør greie for hvordan språklig variasjon kommer til uttrykk både i det muntlige og i det skriftlige språket
ditt
. For å vise god kompetanse i faget bør du gi artikkelen en klar struktur, du bør bruke fagspråk, og du bør bruke eventuelle kilder relevant og selvstendig.

 

Synes det er ganske klart at du skal skrive om språket ditt. Det gjorde jeg, og dro inn mye retorikk. Skrev blant annet om hvordan alle bruker retorikk i hverdagen uten at de kanskje er klar over det. Og naturlig nok mye om forskjeller i bruk av retorikk i ulike situasjoner, men også forskjeller i bruk av ord, uttrykk, setningsoppbygging, rettskrivning, tegnsetting osv.

Endret av JanFr
Lenke til kommentar

hei, jeg valgte også oppgave 2, men fokuserte mer på teorier rundt talespråk og skriftspråk i formell og uformell situasjon, og om oslo som multikulturell by og påvirkning av språk utenfra og østkants etnolekt og kebabnorsk. Hvordan man etterhvert går over fra kebabnorsk til standardtalemål og bruk av engelsk....jeg skrev ingenting om hvordan man bruker kløyd l og lignende svada....jeg tok med ord fra kebabnorsken, ikke noe mer....bommet jeg på noe?

 

Gjorde mye av det samme selv. Vet at artikkel skal være objektiv, men jeg måtte ta med egne meninger for å få svart på oppgaven.

 

Synes oppgavene var rare og veldig tilfeldige. Særlig lett var det heller ikke.

Lenke til kommentar

shit, jeg glemte overskrift (oppgave 4).. læreren vår har aldri rettet på det, så kanskje jeg ikke vil gå ned en karakter? Meh, hvis jeg skulle skrive overskrift så ville det jo uansett bli noe som " tolkning av novellen "Dansar du?" "

Endret av Shushi
Lenke til kommentar

Min oppgave 2

 

Har jeg bommet helt?

 

Jeg er nesten 100% sikker på at karakteren din ender på enten 5 eller 6.

At kildene er feil listet opp skal ifølge vurderingsveiledningen ikke trekke ned på dette nivået; det viktigste er at sensor kan finne frem til kildene. Det faglige innholdet er bra, setningene er varierte til tross for at de i enkelte partier kunne hatt mer "flyt". Utfra tidligere eksamensbesvarelser som har fått 6, så tror jeg du får 6 på din :) Positivt at du i tillegg avslutter med en ikke altfor bastant konklusjon om hva som står sterkest av talemål og skriftspråk i dagens samfunn.

Lenke til kommentar

Ikke hvis en av de 37 som har lastet ned oppgaven legger den ut på en annen nettside. Jeg ville slettet posten umiddelbart, for det kan raskt oppstå en situasjon der sensoren plutselig finner din stil på f.eks. Daria, og da får du stryk.

Lenke til kommentar

Min oppgave 2

 

Har jeg bommet helt?

Nei, men du kunne dratt inn mer. Det norske skriftspråket er ikke så veldig formelt, som du hevder. Sammenligner vi med engelsk, er det norske skriftspråket ikke særlig strikt. Mange ord kan skrives på flere måter, hunkjønnsord kan sløyfes, diftonger kan sløyfes. Det er en del forskjell på moderat bokmål (nesten riksmål) og radikalt bokmål. For den språklige variasjonen i Norge er mye mer enn bare nynorsk og bokmål! Hadde jeg vært deg hadde jeg definitivt tatt med noe av dette i de fire avsnittene du dedikerer til skriftspråket.

 

I tillegg så er det en del faktafeil. I innledningen hevder du at Aasen lå grunnlag for norsk sidemål, noe som er feil. Det er nynorsk, som du kommer inn på senere i artikkelen. At Aasen bygget på utelukkende på dialekter, er også litt misvisende. Aasen mente at noen dialketer var utvannet, rett og slett dårlige. Det var de som var blitt minst påvirket fra norrønt (gammelnorsk) at han hadde sansen for. Utgivelsesåret for Prøver af landsmaalet i Norge har du også skrevet feil, selv om det bare trekker ned på helhetsinntrykket.

 

Innledningen kunne også vært bedre. I innledningen burde du vist hvor du vil med oppgaven. Rimelig åpenbart at det vil handle om språk, men det er ikke like åpenbart at du vil greie ut om språklig variasjon.

 

Men du har ikke bommet på oppgaven.

 

shit, jeg glemte overskrift (oppgave 4).. læreren vår har aldri rettet på det, så kanskje jeg ikke vil gå ned en karakter? Meh, hvis jeg skulle skrive overskrift så ville det jo uansett bli noe som " tolkning av novellen "Dansar du?" "

 

Å glemme overskrift når det står tydelig at du skal skrive overskrift, er selvfølgelig et minus, men det er ikke snakk om at du går ned en hel karakter.

Lenke til kommentar

kun jeg som har valgt oppgave 5? muligens fordi forumet flyter over av gutter..

 

jeg valgte å bruke to tekstvedlegg, "unge werthers lidelser" og "dansar du?". disse to var det nesten 250 år mellom, og i det ene tenkte hanpersonen at "alt begjær tier i hennes nærvær" mens i det andre tenkte hanpersonen på slutten at "faen, fortsatt jomfru" eller noe. tok altså utgangspunkt i tidsforskjellen, og reflekterte rundt om hva "innholdet" i kjærligheten egentlig er, og om dette har forandret seg med tiden, eller om det er friheten (unge werthers lidelser ble skrevet under opplysningstiden = frihet er et viktig stikkord) som idag gjør at kjærligheten ikke sees på som et like stort, følelsesmessig forhold som før. kom inn på menns naturlige drivkraft, dyr ++.

 

læreren min mente det var et veldig godt utgangspunkt. jeg føler selv at jeg skrev et essay med greie sjangertrekk, men likevel kom fram til et poeng uten å være bastant. hvis jeg skal ha bommet sterkt på noe, må det nok være at jeg sleit med å finne ordene mine og kanskje ikke har klart å formulere meg klart og tydelig nok (sånn som jeg heller ikke klarer i dette innlegget. lol.)

Lenke til kommentar

Jeg valgte også oppgave 2. og det ble vel rundt 1500 ord.

 

Skrev en del om at språket vårt er en del av identiteten vår. Om nynorsk/bokmål, om min egen dialekt (siden jeg er fra bygda) og de ulike særtrekkene ved den, og om at ungdommer nå i dag skriver mye mer enn før pga internett osv. Tror det gikk relativt greit

Lenke til kommentar

Jeg valgte oppgave 4, novelleanalysen. 1 280 ord. Vanligvis velger jeg artikkeloppgaver, men "språket mitt" var intet interessant tema. Dessuten var jeg redd for å trampe rett i fallgruver som "når jeg chatter skriver jeg sånn og sånn", og "med bestemor snakker jeg sånn og sånn". Nuvel.

 

Når det gjelder novellens form, er den vekslende kronologien åpenbart noe en bør kommentere. Men vel så viktig mener jeg fortellerposisjonen er. Når leseren har kunnskap om tankene til flere av karakterene i novellen, gir det leseren kunnskap karakterene ikke har. Leseren vet, i dette tilfellet, at jenta begjærer gutten på samme måte som han begjærer henne. Det gjør at leseren kan frustrere seg over at gutten er såppas passiv, og gjøre leseropplevelsen mer levende.

 

Rent historiemessig satte jeg en del fokus på at den kjekke fotballgutten egentlig var forsiktig og kunnskapsrik, mens den unge jenta var en selvstendig og modig frøken. Hun hadde både mot til å spørre gutten om en dans, og å svare avkreftende da han sa "Bra band!".

 

F*** i h****! Glemte å skrive ned oppgavenummeret! Åååh! Leste gjennom hele greia for å se om jeg hadde glemt noe, men jeg fant jo ingen ting. Det skal jo gå fint å se på artikkelen min at det faktisk er en artikkel, men hvor mye vil dette trekke ned? :cry:

Jeg tipper at så lenge artikkel var den eneste sjangeren du kunne velge på den oppgaven, går det bra. Det er som regel verre å glemme å presisere hvilken sjanger man har valgt, da det kan som regel gir sensor større grunn til tvil. Som andre har påpekt: sensor skal være ganske vrang for å trekke veldig for dette.

 

Jeg nevnte forresten at novellen var bygd opp i en A-B-A-B-A rekkefølge med tilbakeblikk og nåtid.

A-B-modellen var imponerende godt tenkt! Det er jo ikke rakettforskning, men noe som gjør at du skiller deg ut! Tror du skårer poeng på den der. :)

 

Var ikke jenta 15 år? Likegreit fyren fortsatt er jomfru da, og ikke bryter loven..

 

Kunne jo kanskje vært et drøftepoeng?

Huff, jeg gikk i motsatt retning. Jeg har alltid foretrukket begjær framfor dyd (jeg ser på loven som en tullelov, så lenge pøkingen skjer frivillig), og uttrykte symapti med gutten. Jaja, godt det er rom for personlig tolkning.

Endret av jema2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...