Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i norsk hovedmål Vg3 - 29. mai 2012


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes det var lette oppgaver. Valgte nr 4, begynte på nr 1, men kjente at jeg ikke hadde lysta til å jobbe noe hardt, så byttet :p

 

Og angående ord så skal det være ca 1250 ord på sånne oppgaver. Jeg får alltid trekk for å skrive for mye, men nå klarte jeg å begrense meg litt så det ble rundt 1500.

 

Uansett, glad det ikke var både langsvar og kortsvar, men det var jo så kjedelige oppgaver.. Novelleanalyse er jo veldig lett, står jo oppskrift i boka også. Får vel en firer, for jeg hadde ikke skrive-feelingen idag, men det er helt greit for min del. ;)

 

Dette stemmer ikke. Dersom det ikke er spesifisert et krav på oppgavearket så er det ikke et kriterium for hvor mange sider man burde/kan skrive.

Lenke til kommentar

Jeg synes det var lette oppgaver. Valgte nr 4, begynte på nr 1, men kjente at jeg ikke hadde lysta til å jobbe noe hardt, så byttet :p

 

Og angående ord så skal det være ca 1250 ord på sånne oppgaver. Jeg får alltid trekk for å skrive for mye, men nå klarte jeg å begrense meg litt så det ble rundt 1500.

 

Uansett, glad det ikke var både langsvar og kortsvar, men det var jo så kjedelige oppgaver.. Novelleanalyse er jo veldig lett, står jo oppskrift i boka også. Får vel en firer, for jeg hadde ikke skrive-feelingen idag, men det er helt greit for min del. ;)

 

Var bra det stod litt om Frode Grytten i Vg2-boken vertfall, mange i klassen min som ikke så på det dogg ;o

Lenke til kommentar

Jeg tenkte at måtte være en grunn til at det stod der, så jeg skrev et lite avsnitt med noe bs om det, hvor jeg skrev at fortellerens måte å skrive novellen på ikke understøtter formen, eller noe lignende :sleep:

Men det var bare for å overbevise sensor om at jeg ikke hadde glemt å sett på kommentaren til oppgaven :p

 

Haha, BS, ja. Norskfaget i sin helhet kan beskrives med de to bokstavene der. Men ja, så den jeg også, men la ikke vekt på å skrive at jeg skrev om form. Jaja, all den tid det sto "Tolk novella" i oppgaveneteksten, og det andre kun sto i "kommentaren" regner jeg med det ikke hadde altfor mye å si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

også var det bare meg, eller var det et hint av incest-antydninger? Jeg referer til "Tommy danser med søstra hans" linja... Kan jo såklart tolke at "han" ikke er Tommy, men likevel en merkelig formulert frase..

 

Var ikke jenta 15 år? Likegreit fyren fortsatt er jomfru da, og ikke bryter loven..

 

Kunne jo kanskje vært et drøftepoeng?

Endret av Attityd
Lenke til kommentar

Valgte oppgave 3. Var den jeg skjønte mest av. Tror jeg havnet på sånn ca 2200 ord. Når jeg leser hva andre skriver begynner jeg å bli litt redd. Kjipt hvis jeg skal få karakter trekk for å skrive for mye. Selv følte jeg at jeg skrev lite :/

 

Se det jeg skrev tidligere:

Det er ikke noe fasitsvar på hvor mange ord en besvarelse skal inneholde. Det er først når en går i dybden at de gode karakterene kommer fram, og det krever en del ord. Hvor mange ord som er passe, kommer selvsagt helt an på hva oppgaven går ut på. En retorisk analyse er blant de lengste oppgavene en kan få, og en god besvarelse der vil ligge på 5-7 sider.

 

Det skal mye til å skrive for mye. Det virker som du fikk skrevet relativt mye, så om du mener at du skrev lite i antall ord, trenger du ikke å bekymre deg. Om du derimot følte at det var flere ting du gjerne skulle fått med i besvarelsen, så er jo det synd. Jeg følte det samme om min prestasjon, men jeg er generelt sett fornøyd.

Endret av Arctagon
Lenke til kommentar

også var det bare meg, eller var det et hint av incest-antydninger? Jeg referer til "Tommy danser med søstra hans" linja... Kan jo såklart tolke at "han" ikke er Tommy, men likevel en merkelig formulert frase..

Var ikke jenta 15 år? Likegreit fyren fortsatt er jomfru da, og ikke bryter loven..

Kunne jo kanskje vært et drøftepoeng?

 

Det er jo ikke ulovlig/politiet bryr seg ikke med mindre fyren er godt over 18? Ivertfall sånn jeg har tolket loven :p

Endret av Shushi
Lenke til kommentar

Står i vurderingsveiliedningen at lengde ikke er et kriterie i segselv.

 

Jeg nevnte forresten at novellen var bygd opp i en A-B-A-B-A rekkefølge med tilbakeblikk og nåtid.

 

Brukte en time på å bestemme meg for oppgave, men jeg klarte å skrive "Oppgave 3 - Tolkning av dansar du" istedenfor oppgave 4! Eneste jeg ikke dobbeltsjekket! Faen! Håper ikke jeg får den værste kjerringa nå som retter oppgaven min etter den egentlige oppgave 3! :p

Endret av vetle666
Lenke til kommentar

Oj faen tror jeg skrev "oppgave 3" når jeg egentlig skrev oppgave 4....er det noen mulighet for at jeg kan stryke på det? lol! hadde vært utrolig kjipt ..........

 

tviler ekstremt sterkt på at det får noen konsekvenser.. Eneste måten du kan få trekk på det er hvis sensor er psycho

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Da er jeg ferdig. Føler jeg var jææævla tidlig ferdig i forhold til mange andre, men følte egentlig ikke noe grunn til å sitte der mer. Følte jeg hadde svart greit på oppgaven og fått med meg alt, så satt egentlig bare å så på klokka.

 

Tok oppg3, tolk novelle

 

Jeg hadde nesten ikke begynt å skrive da du var ferdig :p

 

Jeg ble egentlig positivt overrasket over oppgave 2 og 5. Endte opp med ca. 1300 ord på oppgave 2 etter ca. 2 timer med forberedelser (idémyldring, disposisjon osv.) og 2 timer med mer intens skriving.

 

Håper alle får greie sensorer! :)

Endret av Meh.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Valgte oppgave 1 og ombestemte meg og valgte oppgave 5 etter to timer. Ble ikke mer enn 700 ord ...

 

Litt synd, var veldig stressa og trenger absolutt stillhet når jeg skriver. I dag var det mange som hadde problemer med innlogging, så noen fra administrasjonen måtte gå rundt å snakke med nesten hver enkelt elev som skulle levere. Bryter lett konsentrasjonen og flyten.

Samt en eksamensvakt som smattet på fire epler ...

Lenke til kommentar

Dette stemmer ikke. Dersom det ikke er spesifisert et krav på oppgavearket så er det ikke et kriterium for hvor mange sider man burde/kan skrive.

 

Lærerne mine sier så. Men er ikke verre enn å vente på resultatet det, så får vi fort svar. :)

 

Det lærerne dine sier er irrelevant da sensor setter karakteren og ikke din favorittlærer. Du må med andre ord tilpasse deg etter sensor (les mer om det i sensorveiledningen) og ikke hva læreren din.

Lenke til kommentar

Bleh. Møkkaeksamen.

Valgte oppgave 5, angra litt etter en time, men fant ut at ingen av de andre virka noe særlig bedre. Og er så drittlei tolkning at selv om oppgave 4 sikkert hadde vært plankekjøring, så droppa jeg den.

Skrev i underkant av 1500 ord, og blir vel ståkarakter ihvertfall. Hvor god den ståkarakteren blir er en annen historie. Irriterende.. Faen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...