Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fornying av førerkort klasse CE - Kurs?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Bakgrunn:

Har klasse 2 som de kaller det på jobben eller CE som det heter nå etter 1978. Hehe!!!

 

Fra spøk til alvår:

Man skal jo nå vist fornye sertifikatet hvert 5 år mot hvert 10år tidligere. Så det er jo å gå til legen etter et papir, finne et stygt bilde av seg selv og slenge dette i bordet hos bilsakkyndige (Heter vist vegvesenet nå HEHE!).

 

Men:

Fikk brev fra det nevnte etat om at jeg måtte på kurs!?! WTF!

Kursmateriellet ligger på nettet. Etter å ha gjennomgått dette er jeg ikke imponert over hva en regelrett skal kaste bort 35 timer av sitt liv på!

 

Er svært skeptisk til denne kurstrenden, der en sitter halvdøsig å sipper kaffi mens noen driver høytlesning fra et manuskript. Kan man ikke lese dette på 2 timer selv og heller ta en test da?

 

I brevet står det at dersom en ikke trenger sertifikatet som yrkessjåfør, trenger en ikke ta kurset. Dette er nevnt med en linje i et 2 siders brev.

 

Spørsmålet er:

Hvor er grensen mellom yrkessjåfør og f.eks. entreprenør?

 

Eller hva med adm/eiere/ledelse i små og mellomstore bedrifter som stepper inn ved sykefravær o.l.

 

Det er jo vanskelig nok å tjene penger på lastebil alle rede, så mer kurs uten at det gir deltakerne noen ny kompetanse er jo litt av en måte å undergrave norske bedrifters konkurranseevne på! Tviler på at dette er tilsvarende i øst-europa!

 

Jeg mistenker sentrale makter i hovedstaden for bevist å tåkelegge et aktuelt spørsmål her!

 

Har noen et godt svar på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Detta kurset er et kurs man må ta ei uke hvert femte år å det er verken mye eller bortkasta tid. De fleste går inn på kurset med ei negativ innstilling, å kommer ut å smiler fra øre tel øre og er overraska over hvor mye de faktisk ikke kunne eller hadde glømt i løpet av alle de åra de hadde kjørt og opparbeida seg u-vaner. Kurset består av både teori og praksis, så når dere feks blir forklart hvor dårlig sikkerhet det er i en slitt jekke-stropp, så går dere ut å prøver jekke-stroppen i en strekk-maskin etterpå for å se at teorien har rot i virkligheten.

 

Når det gjelder hvem som må kalle seg yrkessjåfør, så er det ALLE som kjører mot vederlag, dvs at de får betalt for å kjøre. Det betyr at de som sitter på kjørekontoret, ferievikarer, helge-sjåfører osv også må ha kurset for å kunne kjøre uansett hvor få timer i året de skal kjøre. De som IKKE trenger kurs, er de som kun skal kjøre feks campingbiler over 3,5 tonn, campingbusser, veteranlastebilen sin (hvis man ikke tar betalt for kjøringa), brannbiler og annen kjøring som ikke er betalt. Er man entrepenør så vil man falle under reglene da det ofte er kjøring som blir fakturert kunden.

 

Forøvrig er detta et eu-krav som igjen betyr at utenlandske sjåfører også må ha det. Et slik kurs kåster omkring 5.000 kr, dvs i snitt 3 kr dagen pr arbeidstaker, å det kan IKKE regnes for å være med på å gjøre en bedrift mindre konkuransedyktig. Tvert imot er detta med på å øke kunnskapene til sjåførene. Ville du latt deg hjerte-opperere av en kirurg som ikke har opperert på 30 år? Men å la ungane dine sitta på med en buss-sjåfør som ikke har kjørt buss siden han tok lappen for 30 år siden, DET er greit? Og du syns det er trygt å møte en trailer med en sjåfør som tok lappen i militæret på 60-tallet, men ikke har hatt tid til å kjøre før han gikk av med pensjon fra eindomsmegler-jobben?

 

Og vedlikehold av kompetansen er absolutt på sin plass for å heve statusen i yrket. Jeg ser forøvig også fram tel den dagen fagbrev blir et krav for å være yrkessjåfør! Pr dags dato ere slik at alt rasket fra NAV som ikke kan brukes til noe, blir sendt på en kjøreskole for å bli yrkessjåfører fordi det er det yrket som krever minst kompetanse for å utdøve. På på den måten er det blitt et lite attraktivt yrke for ungdommen i og med at de gjerne ønsker et yrke som krever en utdannelse og hvor de må prestere litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nåja, bare 5000,-?

 

Tapt inntjening og lønn under kurset så tenker jeg de 5000,- vokser fort.

 

Så sett av 6 kr dagen istedefor 3, så eru innafor :) Er forøvrig arbeidsgiver som skal betale kurset, og de som er organiserte har krav på lønn for å ta kurset hvis ikke annet er avtalt.

 

Så flytter man 30 grus-lass på en dag, er det bare å øke prisen pr grus-lass med 20 øre, også har man dekka kurset ;)

Lenke til kommentar

Detta kurset er et kurs man må ta ei uke hvert femte år å det er verken mye eller bortkasta tid. De fleste går inn på kurset med ei negativ innstilling, å kommer ut å smiler fra øre tel øre og er overraska over hvor mye de faktisk ikke kunne eller hadde glømt i løpet av alle de åra de hadde kjørt og opparbeida seg u-vaner. Kurset består av både teori og praksis, så når dere feks blir forklart hvor dårlig sikkerhet det er i en slitt jekke-stropp, så går dere ut å prøver jekke-stroppen i en strekk-maskin etterpå for å se at teorien har rot i virkligheten.

 

Når det gjelder hvem som må kalle seg yrkessjåfør, så er det ALLE som kjører mot vederlag, dvs at de får betalt for å kjøre. Det betyr at de som sitter på kjørekontoret, ferievikarer, helge-sjåfører osv også må ha kurset for å kunne kjøre uansett hvor få timer i året de skal kjøre. De som IKKE trenger kurs, er de som kun skal kjøre feks campingbiler over 3,5 tonn, campingbusser, veteranlastebilen sin (hvis man ikke tar betalt for kjøringa), brannbiler og annen kjøring som ikke er betalt. Er man entrepenør så vil man falle under reglene da det ofte er kjøring som blir fakturert kunden.

 

Forøvrig er detta et eu-krav som igjen betyr at utenlandske sjåfører også må ha det. Et slik kurs kåster omkring 5.000 kr, dvs i snitt 3 kr dagen pr arbeidstaker, å det kan IKKE regnes for å være med på å gjøre en bedrift mindre konkuransedyktig. Tvert imot er detta med på å øke kunnskapene til sjåførene. Ville du latt deg hjerte-opperere av en kirurg som ikke har opperert på 30 år? Men å la ungane dine sitta på med en buss-sjåfør som ikke har kjørt buss siden han tok lappen for 30 år siden, DET er greit? Og du syns det er trygt å møte en trailer med en sjåfør som tok lappen i militæret på 60-tallet, men ikke har hatt tid til å kjøre før han gikk av med pensjon fra eindomsmegler-jobben?

 

Og vedlikehold av kompetansen er absolutt på sin plass for å heve statusen i yrket. Jeg ser forøvig også fram tel den dagen fagbrev blir et krav for å være yrkessjåfør! Pr dags dato ere slik at alt rasket fra NAV som ikke kan brukes til noe, blir sendt på en kjøreskole for å bli yrkessjåfører fordi det er det yrket som krever minst kompetanse for å utdøve. På på den måten er det blitt et lite attraktivt yrke for ungdommen i og med at de gjerne ønsker et yrke som krever en utdannelse og hvor de må prestere litt.

 

Gode argumenter og jeg kjøper de fleste!

 

Blir vist kurs på hele gjengen her da...

 

Jeg er alle rede pålagt ganske mye kursing hvert år, ikke alt er like berikende, så derav en hvis skepsis. Ser helt kart poenget med å oppdatere folk litt etter 30 år, men ikke etter 5....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...