Gå til innhold

Guide: Slik stiller du inn spillmusa riktig


Anbefalte innlegg

Kommer nok mye an på hvordan forskjellige hender er skapt, hvordan en holder musa, hvordan en bruker musa.

 

Personlig har jeg et halvt palm halvt fingertip grep, jeg bruker minimal plass på musematta, har ei smashing pink glassmate fra steelseries, standard str. klarer meg fint med å bruke kun 40% av dens totale størelse.

 

DPI er 4000 ca. har profiler satt opp fra 3400 for "lav" dpi og opp til 4700 som høyeste. ufølelig for de fleste ville jeg tro men ikke for meg.

 

strever meg mot belial på min DH i d3 nå, å bf3 går heller langt fra dårlig :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mine instillinger; Roccat Kone:

Windows "pointer speed": 3

DPI: 3200, setter ned til 1600/800 om jeg skal drive med fin-manipulering av ting som bilder ol.

Roccat sense: 7/10. Denner er uavhengig av windows, og det står i tooltip "adjusts laser sensitivity", så jeg regner med det har med følsomheten på sensoren å gjøre.

USB frekvens: 1000 Hz

X/Y akse aksellerasjon eller annen aksellerasjon deaktivert.

 

Siden hovedskjermen min (midtre display) er 2560x1440 er det kjekt med litt sensitivitet. Jeg har også 2 skjermer til på 1200x1900 (høykant, venstre) og 1050x1680 (høykant, høyre), så for å flytte fra venstre til høyre side av bildet er det 3690 piksler. Det tar meg ca 5-6cm, som er innenfor det jeg kan flytte musa uten å løfte håndleddet. Pga presisjonen fra mange år med gaming er det ikke noe problem å navigere kjapt og presist med slik sensitivitet. Det er bare når jeg trenger nøyaktighet på 1-3 piksler det er behov for å sette ned sensitiviteten. Jeg vurdere å redusere roccat sense fra 7/10 til 5/10, får se.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Bruker bare 800dpi. Skjønner ikke at det går an å bruke høyere med presisjon.

Du må holde håndflaten på bordet/musematten og bevege musa med fingertuppene.

 

Med 800DPI dersom du har et 1:1 forhold til faktisk bevegelse på skjermen beveger musa seg 800 / 25,4mm/inch = 31,5 piksler pr mm. Avataren din er 100x81 piksler. Krysset for å lukke et vindu er 32x20 piksler. Du trenger altså ca en halv milimeter feilmargin i bevegelsen din for å treffe knappen for å lukke vinduer.

 

Ved tå et screenshot av firefox vinduet og dra musa til lukkeknappen og trykke relativt kjapt (vanlig hastighet for meg) fant jeg ut jeg har en feilmargin på ca 5-7 piksler fra senteret (litt opp til høyre av en mystisk grunn). Knappen for å lukke faner i Firefox er på 10x10 piksler, så jeg kan ikke lukke faner presist med en kjapp bevegelse men må bruke et halvt sekund ekstra på å justere over knappen.

 

Om jeg bruker 800DPI (fra musedriver, ikke 1:1 forhold) har jeg en nøyaktighet på ca 2-3 piksler ved kjappe bevegelser, og tilnærmet perfekt nøyaktighet med litt finere bevegelser.

 

Om jeg hadde hatt en mus med 6000 DPI ville jeg brukt det og justert ned windows og driver sensitivitet. Jeg tror da jeg ville valgt 1000/2000/4000/6000 som standarder å bytte mellom og brukt 4000 som standard.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Bruker faktisk fortsatt min gammle Mx518 (v1).

 

Jeg har den på maks dpi ved normal Windowsing og spilling. Da det ikke er i nærheten av for rask lenger med større skjmer og høyere oppløsning, men det fine med denne gammle musa er at den kan drastisk -senke- dpien. Noe som er bra for maks zoom sniper scoops og pixel size precision... :)

Lenke til kommentar

Kult guide, var noen ting her jeg ikke hadde tenkt over.

 

En ting jeg liker veldig godt med min mus er at jeg kan stille inn på DPI bare ved å trykke på en knapp. Noe som kan komme veldig godt med og jeg bruker det ofte. Har muligheten til å ta det enda lengre og sette opp profiler, men det har jeg ikke hatt behov for enda.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
Bruker som regel 1000 - 1500 DPI på min Edge3200. Vet ikke helt hvem som kan ha bruk for 5000+
Oss som liker høyere nøyaktighet på musa.husk at DPI ikke er det samme som sens, det går helt greit å kjøre høy dpi og lav sens :)Kjører forøvrig 6400 på min mamba 2012

 

var jo nettopp det artikelen viste, at dpi er den "ekte" sensitiviteten. som artikelen påpeker, hjelper lite å ha på mye dpi hvis windows fucker det opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...