Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvorfor flyter ting?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Kan noen hjelpe meg med å formulere en riktig og litt detaljert forklaring på hvorfor skip flyter på vannet?

 

Når du legger et skip på havet, så fortrenger det en del væske, som igjen gjør at det blir masse trykk krefter som virker på den delen av skrogvolumet som er under vann?

 

Summen av alle de trykk kreftene kalles oppdriften, eller Buoyancy.

 

Kan noen hjelpe meg med å få en litt bedre forklaring?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten å ha noen kunnskap om området fra før, vil jeg tro at en båt flyter fordi massen til båten fordelt over volumet til delen av båten som ligger under havoverflaten er lik massen til vann i det samme volumet. Om det i det hele tatt gir noen mening. Går på kg/m^3 vil jeg tro.

Lenke til kommentar

EspenolPSPDS har rett. Dette handler om massetetthet, altså "vekt" delt på volum.

 

Som de fleste vet, veier 1 liter vann 1 kg. 1 liter er også det samme som 1dm^3, eller en tusenedel av en m^3. Da får vi at 1m^3 vann vil veie 1000 x 1kg, ag at massetettheten blir 1000 / 1 = 1000. Dette stemmer også siden den nøyaktige massetettheten til vann er 998kg/m^3.

 

Grunnen til at en båt flyter, er at massetettheten på alt av båten som er senket under vann er mye lavere enn massetettheten til vannet, og lav nok til at båten kan ta mye vekt.

 

Et annet eksempel er luft. Ved atmosfærisk trykk og 20*C er massetettheten til luft 1,19Kg/m^3. Da skjønner du kjapt at heliumsbalonger må ha enda lavere massetetthet, for de svever jo! :)

Lenke til kommentar

Lett og grei forklaring:

 

Flyteegenskapen til en båt vil være hulrommet tilsvarende til væsken den flyter på.

 

Sett at man har en 10kg tung båt, med et hulrom på 100L og den flyter på vann der 1L = 1kg, da vil båten ha en flyteegenskap på 100L = 100kg, så 100kg. Vi regner så med tyngden til båten i seg selv, så det blir da 100kg - 10kg = 90kg

Båten kan altså bli fylt med ~90kg (gjerne litt mindre, om du ikke vil at vannlinjen skal være helt på kanten) før den vil synke.

 

Er veldig lenge siden jeg drev på med dette, så jeg legger meg flat om jeg gjør noe feil.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...