Gå til innhold

PC-bruk på skolen


Anbefalte innlegg

Jeg tenker tilbake til den tiden da stiler ble skrevet med penn og papir...

Lefser av linjeark, med dype dammer av korrekturlakk, uleselig skrift, krampe i håndleddet...

Og hvis du kommer på at du burde legge til en setning lengre oppe, må du skrive alt på nytt.

Dette er håpløst, og må byttes ut med PC.

 

Til stilskriving burde laptop være et absolutt krav.

Vi lever tross alt i 2012, og man kan ikke klage på at data er for dyrt, eller vanskelig tilgjengelig, slik som man påstod før.

Denne laptopen koster 2995,- og holder til MS Word.

Elevene bør gis riktig verktøy til oppgaven. Ingen grunn til å tvinge dem til å skrive lange tekster for hånd, for det vil de aldri gjøre i det virkelige liv når de er ferdige på skolen.

 

Skolen må følge med i tiden, og ikke motsette seg fremskrittet.

 

Digitalt innleverte stiler kan også enklere scannes for å avsløre juks/plagiat.

 

Når det gjelder fag som historie og naturfag, ligger det mye mer på nettet enn i noen skolebok, dersom du trenger å fordype deg til en innleveringsoppgave.

Og det er mye lettere å samarbeide om gruppeoppgaver, når man ikke trenger å skrive av eller låne kopimaskinen hele tiden.

 

I 2012 må laptop være standard for alle elever i ungdomsskolen.

Men man må jo lage et regelverk for når eleven får bruke den.

Når læreren snakker, må eleven følge med.

Men når noe skal skrives, er PC løsningen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PC er morsommere og gir deg motivasjon.

 

Det stemmer sikkert for deg, men det er helt individuelt. At skolen skal være morsom er ikke et krav. Ei heller motivasjon hvis den er rettet feil vei.

 

Forsåvidt veldig enig med hele din post. Mitt utgangspunkt er at blyant,visklær,passer,linjal er det som skal til f.eks i matteundervisning t.o.m VGS.

 

"shit in, shit out" som man også sier om data.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Jeg synes vi burde lære Excel i mattetimene.

Det lærte aldri vi. Det eneste Office-programmet jeg kan bruke, er Word.

Ellers er matematikk et fag der man klarer seg med blyant, ruteark, passer, gradeskive, kalkulator og viskelær.

Men Excel burde vi ha lært.

 

Alle skriveoppgaver burde gjøres på data.

Å skrive lange tekster for hånd er meningsløst i PCens tidsalder.

Greit om de må bruke blyant i barneskolen, men på ungdomsskolen er det PC som gjelder.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Zarac. Jeg tror han mente at en pc er billig i forhold til alle blyantene og viskelærene du får av skolen i løpet av så så mange år

 

Riktig.

 

Vel, da er jeg likevel uenig. Man kan kjøpe veldig mange blyanter for prisen av en PC, selv om det hadde vært slik at skolen betalte for elevenes skrivesaker.

 

Og skolene blokkerer Facebook, eller burde gjøre det. Vips så er det ingenting å bruke maskina til for mange.....

 

Facebook og en haug med andre sider var blokkert på skolen min før, men som det ble sagt, var det latterlig enkelt å komme rundt denne blokkeringen. Nettet ble åpnet igjen i fjor høst, for Østfold fylkeskommune mente at blokkering av internettsider var et urimelig inngrep i privatlivet, hvis jeg ikke tar feil. I tillegg ønsker jo mange å bruke PC-ene i fritimene sine, og da må det jo væe tillatt å bruke facebook.

 

Til et par av dere andre:

For min del er det ikke snakk om å utelukke PC-er totalt fra skolen. Jeg mener at et begrenset antall PC-er som står i datarom på skolen kunne vært mer økonomisk og fungert like godt for stilskriving og uvanlige timer der man har bruk for PC. Jeg er enig i at elever bør lære seg å finne og presentere informasjon og være kritiske til kilder. Vanligvis klarer elevene seg helt fint uten PC. Det er ikke gruppearbeider og liknende ofte. Skole-PC-en min kan ligge urørt i sekken eller skapet i mange uker om gangen. På ungdomsskolen hadde vi ikke hver vår bærbare PC, men det fungerte helt fint.

 

Milliarder av tidligere elever har kommet seg helt fint gjennom skolegangen uten PC-er før. I hvor mange andre land får elevene PC-er egentlig? PC-en er fin for å finne nyheter og oppdatert informasjon, men i de fleste fag er det ikke behov for det. I noen av samfunnsfagene kan man trenge det, men i realfag som matte og fysikk lærer man ting som ble funnet ut for hundre og tusener av år siden. Ny kunnskap kommer veldig sakte på den fronten.

 

Hadde PC-ene blitt brukt vettugt, ville det vært annerledes, for eksempel hvis skolebøkene hadde vært på nettet (selv om det fører til andre utfordringer). Eller hvis PC-ene hadde blitt brukt oftere i undervisningen og elevene hadde lært seg disiplin. Slik det er nå, blir PC-ene bare brukt halvhjertet i skolen og da trenger ikke elevene en bærbar PC hver.

Lenke til kommentar

problemet er vel at det finnes så mange fler morsomme ting på pcen som tar vekk fokuset fra læringen. Ikke alle elever på ungdomsskolen er modne nok for å ta ansvar for egen læring, dessverre. Men jeg er enig i mye av det du skriver, utfordringen ligger bare i å finne ett brukbart system og regelverk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elevene trenger absolutt en egen bærbar PC selv i dag. Fordypningsoppgaver kan ikke skrives for hånd, og man har heller ikke særlig mye tid å bruke på slike oppgaver på skolen. Vi lever i en ny tidsalder, og det er essensielt at elever i den norske skolen får opplæring i å bruke digitale verktøy. Riktig bruk av PC i undervisningssituasjoner kan dessuten gjøre opplæringen variert og spennende. Hva med å utforske samtidens blikk på historiske hendelser ved å undersøke Aftenpostens digitale arkiv? Hva med å gjøre interaktive oppgaver som du umiddelbart får tilbakemeldinger på? Det finnes et hav av digitale muligheter som kan øke læringsutbyttet. Det er aldeles ikke alle som lærer best ved bruk av penn og papir og tørre forelesninger.

Endret av Concrux
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg mener at et begrenset antall PC-er som står i datarom på skolen...

 

Jeg husker den situasjonen der.

Det var aldri nok ledige maskiner, for det var alltid en parallellklasse som hadde reservert datarommet når vi trengte det.

I tillegg hadde vi et vanvittig komplisert påloggingssystem (Citrix?) der vi først måtte logge på datamaskinen, deretter nettverket. Som regel glemte man det ene brukernavnet eller passordet.

Tilgang til diskettstasjonen var det heller ingen selvfølge at vi hadde.

Maskinene var stasjonære, og skolens eiendom.

 

Ting som bokmerker i nettleseren, eget hjemmeområde for filer, personlige innstillinger (venstrehendt mus eller skjerm med høy kontrast) var utrolig vanskelig og komplisert.

Og dersom du trengte å jobbe i klasserommet, kunne du ikke ta med deg datamaskinen.

Du måtte sitte der datamaskinen stod.

 

 

I tillegg til at parallellklassen alltid reserverte datarommet, var det forbudt å spise eller snakke høyt der.

De hadde "åpningstider" som ikke ligner grisen.

Og det måtte være lærer tilstede for at vi skulle få lov til å bruke data.

Læreren "hadde ikke tid" i friminuttene, så da måtte alle ut.

 

Dette var ikke barneskolen, men ungdomsskolen.

 

Dette er meg når datarommen en sjelden gang var åpent:

 

meme_happy_010_by_sofidesiings-d4yfc0r.png

 

 

Den tiden ønsker jeg meg ikke tilbake til.

Det var så mange begrensninger at det knapt var mulig å få gjort noe arbeid.

 

Mye bedre om eleven har med seg sin egen maskin, med egne filer og eget oppsett.

 

Husker jeg pleide å sende dokumenter til meg selv via Hotmail.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Og skolene blokkerer Facebook, eller burde gjøre det. Vips så er det ingenting å bruke maskina til for mange.....

 

Er ikke stort vansklig å komme rundt en sånn blokkering, men om IT-avdelingen finner ut av det så mister du retten til bruk av PC eller bare en advarsel... På min skole ihvertfall :p

Spørs hva slags type sperre. Vis de har tatt seg bryet med å sperre majoriteten av proxier i samme slengen så ja... da har de blokkert mange. Dog mange de ikke har blokkert, men det kan ta litt tid å finne dem. Oppsikt har i såfalt et ganske stort filter.

Lenke til kommentar

De fleste jeg kjenner bruker facebook når de samarbeider, for å kommunisere uten å lage for mye støy i timen. Og man er jo ansvarlige for egen læring, så om man vil kaste bort tiden på face, er det dems egen feil.

Endret av ameriie
Lenke til kommentar

Elevene trenger absolutt en egen bærbar PC selv i dag. Fordypningsoppgaver kan ikke skrives for hånd, og man har heller ikke særlig mye tid å bruke på slike oppgaver på skolen. Vi lever i en ny tidsalder, og det er essensielt at elever i den norske skolen får opplæring i å bruke digitale verktøy. Riktig bruk av PC i undervisningssituasjoner kan dessuten gjøre opplæringen variert og spennende. Hva med å utforske samtidens blikk på historiske hendelser ved å undersøke Aftenpostens digitale arkiv? Hva med å gjøre interaktive oppgaver som du umiddelbart får tilbakemeldinger på? Det finnes et hav av digitale muligheter som kan øke læringsutbyttet. Det er aldeles ikke alle som lærer best ved bruk av penn og papir og tørre forelesninger.

 

Jeg er enig i mye av det du sier. Riktig PC-bruk kan gjøre undervisningen bedre og elevene bør lære seg å bruke PC-er. Problemet er at det ikke settes fokus på dette. PC-ene brukes sjelden og når de først brukes, er det bare til tull og fjas. På barneskolen fikk vi trening i å skrive på tastaturet, men vi har aldri blitt undervist i hvordan vi effektivt skal finne nyttig informasjon eller være kritisk til kilder. Alle disse grunnene gjør at jeg heller ville brukt litt mindre penger på en del PC-er som kan dekke behovene til mer enn en elev hver, og resten på mer og bedre utdannelse for lærere, enn å bruke alt på PC-er.

 

Jeg mener at et begrenset antall PC-er som står i datarom på skolen...

 

Jeg husker den situasjonen der.

Det var aldri nok ledige maskiner, for det var alltid en parallellklasse som hadde reservert datarommet når vi trengte det.

I tillegg hadde vi et vanvittig komplisert påloggingssystem (Citrix?) der vi først måtte logge på datamaskinen, deretter nettverket. Som regel glemte man det ene brukernavnet eller passordet.

Tilgang til diskettstasjonen var det heller ingen selvfølge at vi hadde.

Maskinene var stasjonære, og skolens eiendom.

 

Ting som bokmerker i nettleseren, eget hjemmeområde for filer, personlige innstillinger (venstrehendt mus eller skjerm med høy kontrast) var utrolig vanskelig og komplisert.

Og dersom du trengte å jobbe i klasserommet, kunne du ikke ta med deg datamaskinen.

Du måtte sitte der datamaskinen stod.

 

 

I tillegg til at parallellklassen alltid reserverte datarommet, var det forbudt å spise eller snakke høyt der.

De hadde "åpningstider" som ikke ligner grisen.

Og det måtte være lærer tilstede for at vi skulle få lov til å bruke data.

Læreren "hadde ikke tid" i friminuttene, så da måtte alle ut.

 

Dette var ikke barneskolen, men ungdomsskolen.

 

[...]

 

Den tiden ønsker jeg meg ikke tilbake til.

Det var så mange begrensninger at det knapt var mulig å få gjort noe arbeid.

 

Mye bedre om eleven har med seg sin egen maskin, med egne filer og eget oppsett.

 

Husker jeg pleide å sende dokumenter til meg selv via Hotmail.

 

At PC-ene alltid var opptatt når dere skulle bruke dem, skyldes heller dårlig planlegging enn at dere ikke hadde en personlig PC hver. Hvis læreren er tidlig ute med å bestille tid på datarommene, slipper dere slike episoder. Det skjedde et par ganger da jeg gikk på ungdomsskolen også, men som regel gikk det greit. Det er selvfølgelig en forutsetning at det finnes så mange PC-er som det er behov for. Det er aldri slik at alle elevene på en skole har behov for en PC samtidig. Jeg vet ikke hvor stor skole du gikk på eller hvor mange PC-er dere hadde, men på den ungdomsskolen jeg gikk på, var det 500-600 elever og 100-150 PC-er (både stasjonære og bærbare) hvis jeg ikke tar feil.

 

Vi hadde ikke et vanskelig påloggingssystem. Det er ingen selvfølge at personlige PC-er vil ha lettere pålogging enn andre PC-er. Heller ikke at "åpningstidene" er dårlige eller noen av de andre praktiske problemene du nevner. Alt kan løses hvis skolen er villig til å være imøtekommende.

 

De fleste jeg kjenner bruker facebook når de samarbeider, for å kommunisere uten å lage for mye støy i timen. Og man er jo ansvarlige for egen læring, så om man vil kaste bort tiden på face, er det dems egen feil.

 

Det er jeg enig i, men vi skattebetalere skal ikke behøve å sponse den livsstilen.

Lenke til kommentar
At PC-ene alltid var opptatt når dere skulle bruke dem, skyldes heller dårlig planlegging enn at dere ikke hadde en personlig PC hver.

 

Lykke til med å planlegge bedre.

Det er umulig å vite på forhånd når man vil trenge datamaskine.

Det er ikke engang sikkert at hele klassen trenger datarommet samtidig.

Kanskje er det tre stykker i A-klassen som i siste liten finner ut at de må ha PC, men akkurat da er det B-klassen som har datarommet.

(Vi hadde veldig ofte gruppearbeid, og det var alltid en utfordring å finne et sted med PC.)

 

En laptop til hver elev kan også bli billigere.

Elevene passer bedre på dem hvis de er personlige.

Jeg husker hvordan musekulene hadde en tendens til å forsvinne.

 

Og du slipper å bruke et helt rom til det formålet. Datarommet kan heller bli et ekstra klasserom eller grupperom.

 

Jeg husker hvordan vi febrilsk måtte lete etter ledig PC på skolen.

Var vi heldige hadde noen glemt å låse grupperommet. Eller hvis læreren var ekstra snill, åpnet hun det for oss.

Datarommet var kun tilgjengelig dersom det var reservert, og lærer var til stede. Så da kunne ikke læreren undervise i et klasserom samtidig.

 

Jeg forstår at skolen ikke vil slippe en gjeng med unggutter uten tilsyn inn i et rom fullt av dyr elektronikk.

Men faren for hærverk forsvinner hvis de eier dem selv.

 

 

Laptop er mye mer fleksibelt.

Da kan man jobbe hvor man vil, og er ikke begrenset til steder der IT-avdelingen har plassert en maskin.

Man kan også bruke den til hjemmelekser. Ikke bare på skolen, men over alt.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Det er ikke vanskelig å planlegge. På ungdomsskolen jeg gikk på, var det en ordning for å reservere PC-ene som fungerte helt fint. Lærerne vet jo (eller bør vite) når klassen skal ha prosjektarbeid og kan sjekke noen dager før timen om PC-ene er tilgjengelige, eventuelt flytte prosjektarbeidet til en annen time. Det hendte jo for oss også at PC-ene var opptatt, men det var fordi læreren ikke hadde sjekket på forhånd om de var ledige. Hvis det ofte er slik at flere elever enn det er PC-er ønsker å bruke dem, bør skolen kjøpe inn flere.

 

Skolen sine PC-er ikke være stasjonære hvis det er mer praktisk med bærbare. Og jeg tror ikke at de samme PC-ene vilke holdt ut lenger hvis elevene hadde én hver. Gudene vet hva folk bruker dem til, men det er ikke sjeldent at PC-ene må til IT-avdelingen enten på grunn av fysiske skader (knapper på tastaturet forsvinner, skjermen har slått sprekker, vifta høres ut som en motorsag og ryker hvis man holder den i en spesiell vinkel, osv.) eller på grunn av virus. Jeg har jo ingen statistikk, men jeg tror ikke at forskjellen er så stor at det er lønnsomt å kjøpe flere PC-er. Hvis det virkelig er tilfelle, er jeg enig i at det er bedre.

 

Jeg er ikke uenig i at en personlig PC til hver elev gjør ting enklere enn å ha færre PC-er som må byttes på. Jeg mener bare ikke at fordelene er så store og mange at jeg vil prioritere PC-er over utdannelse for lærere.

Lenke til kommentar

Tar Zarac sin side i den diskusjonen her.

 

PC-er på skolen blir brukt til drit, facebook, google, rett og slett dritt, til og med en med lese og skrivevansker kan si noe sånt.

 

Du finner informasjon på google -> copy paste -> lever -> en lat lærer gidder ikke å google, bare godkjenner alt.

 

Kva sitter du igjen med? en bra karakter .. ok, kva har du lært? nada.

 

Einaste argumentet eg kan forstå, er at i arbeidslivet har du dei hjelpemidler du ønsker, og derfor burde en ha det i lærefasen også.

 

MEN, du trenger grunnforståelsen for ting, det er det einaste du får på skolen, en grunnforståelse.

Lenke til kommentar

Tar Zarac sin side i den diskusjonen her.

 

PC-er på skolen blir brukt til drit, facebook, google, rett og slett dritt, til og med en med lese og skrivevansker kan si noe sånt.

 

Du finner informasjon på google -> copy paste -> lever -> en lat lærer gidder ikke å google, bare godkjenner alt.

 

Kva sitter du igjen med? en bra karakter .. ok, kva har du lært? nada.

 

Einaste argumentet eg kan forstå, er at i arbeidslivet har du dei hjelpemidler du ønsker, og derfor burde en ha det i lærefasen også.

 

MEN, du trenger grunnforståelsen for ting, det er det einaste du får på skolen, en grunnforståelse.

 

Its learning har plagiatkontroll, du kan ikke kopiere fra noen andre (inkl elever) eller google..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...