Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

nettverkskort vil ikke fungere på pc`en

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et hardware relatert problem som jeg skjønner fint lite av. Saken er at uansett hvilket nettverkskort (jeg har prøvd 4 forskjellige) som plugges inn i hovedkortet, så kommer det null respons. Jeg plugger inn nettverkskabelen, men lyset på kortet lyser altså ikke. Windows Xp finner kortene, og de blir installert uten synlig feil, men likefullt kommer feilmeldingen om at det ikke er noen nettverkskabler tilkoblet det gjeldende kortet. (jeg har prøvd 3 forskjellige kabler) Uansett så skal jo kortet lyse om kabelen er tilkoblet allerede før man kommer inn i windows.

Ikke skjønner jeg hvordan problemet kan ha oppstått heller, da alt fungerte utmerket i våres. Jeg tok så med meg maskinen hjem fra hybelen, og en eller annen gang iløpet av sommeren må problemet ha oppstått. Jeg kan ikke huske å ha rørt kortet fysisk iløpet av denne tiden, og maskinen ble knapt brukt...så jeg skjønner altså fint lite

Noen glupe hoder som har en ide om hva som er galt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har et hardware relatert problem som jeg skjønner fint lite av.  Saken er at uansett hvilket nettverkskort (jeg har prøvd 4 forskjellige) som plugges inn i hovedkortet, så kommer det null respons.  Jeg plugger inn nettverkskabelen, men lyset på kortet lyser altså ikke.  Windows Xp finner kortene, og de blir installert uten synlig feil, men likefullt kommer feilmeldingen om at det ikke er noen nettverkskabler tilkoblet det gjeldende kortet.  (jeg har prøvd 3 forskjellige kabler) Uansett så skal jo kortet lyse om kabelen er tilkoblet allerede før man kommer inn i windows.  

Hjemmelagde eller ferdigkjøpte kabler?

Hva skjer om du låser kortet på 10Mb/s halv duplex?

Skrevet
Hjemmelagde eller ferdigkjøpte kabler?

Hva skjer om du låser kortet på 10Mb/s halv duplex?

Ferdigkjøpt kryssa kabel. Tror jeg har forsøkt uten noe form for resultat, styra så mye at jeg ikke lenger kan huske hva jeg har gjort, ikke gjort... men uansett så vil det ikke være en tilfredstillende løsning da jeg har 100mbit internett-tilkobling

Skrevet

Ferdigkjøpt kryssa kabel.  Tror jeg har forsøkt uten noe form for resultat, styra så mye at jeg ikke lenger kan huske hva jeg har gjort, ikke gjort...  men uansett så vil det ikke være en tilfredstillende løsning da jeg har 100mbit internett-tilkobling

Det er for testen sin del, får du link på 10 så er det noe med kabelen.

Skrevet

Ferdigkjøpt kryssa kabel.  Tror jeg har forsøkt uten noe form for resultat, styra så mye at jeg ikke lenger kan huske hva jeg har gjort, ikke gjort...  men uansett så vil det ikke være en tilfredstillende løsning da jeg har 100mbit internett-tilkobling

Det er for testen sin del, får du link på 10 så er det noe med kabelen.

Det skal prøves når jeg kommer hjem igjen, takk for tipset! :)

Skrevet
Hva er koblet noe i andre enden? 'Link' lyser ikke hvis det ikke er koblet til noe, eller det er en feil i den andre enden.

bor på ei studentblokk, hvor studentblokkene samt skolen er koblet sammen. kabelen er koblet til utgangen som gir adgang til dette nettet. Såklart... det _kan_ være en feil med utgangen på akkurat mitt rom, selv om den virket utmerket i våres..og alt fungerer i de andre rommene.

Har hvertfall en ny ting å prøve nå (som jeg kanskje skulle prøvd før :roll: ) koble den til i et anna rom

Skrevet

Hvis du skal koble nettverkskortet ditt til et 'hull i veggen' (som i sin tur er patchet til en hub/switch) skal du _ikke_ bruke krysset kabel, men vanlig rettvendt kabel. Sjekk dette ved å holde RJ-45 pluggene ved siden av hverandre og se at de fargekodete lederne 1,2,3 og 6 står på samme plass på pluggene.

Krysset kabel brukes bl.a. mellom PC-PC, hub-switch og router-router.

timtowtdi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...