Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Tysk 2 eksamen


Anbefalte innlegg

Ja, selvfølgelig måtte jeg komme opp i tysk!

 

Men denne triste tråden er for alle elever som kom opp i tysk nivå 2.

Som mange andre er jeg veldig usikker på hvordan jeg skal øve. Har dere noen råd? Og legg ut gjerne noen tekster som er lurt å se på!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser over grammatikken min. Har rettet gamle tekster, prøver å terpe på de områdene jeg stadig gjør feil. Første bud er å lære seg samsvar mellom verbal og subjekt. Jeg jobber blant annet med perfektum partisipp (rett å slett å huske å ha ge- foran nesten alle verb i perfektum partisipp, bortsett fra de med forstavelse eller de som ender på -ieren), relativpronomen, å analysere setninger og sånne ting. Man må bare starte et sted.

 

http://www.kragero.vgs.no/tygram.html <--- Denne siden er gull verd. Masse oppgaver og info.

 

Forøvrig lurer jeg litt på hva modale hjelpeverb er. Jeg vet hvordan de bøyses, men hva er det? Hvilken funksjon har de? Er det bare verb som bøyes rart?

 

Et annet spørsmål jeg har er hvilke verb som styrer kasuser. Begegnen, danen, folgen, gefallen, gehören, gelingen, glauben og helfen styrer dativ. Eller? Er det noen verb som styrer akkusativ og da?

Lenke til kommentar

Det finns noen verb som alltid krever Dativ, men det er ikke mange. Her er noen viktige:

danken (takke) , antworten (svare), gefallen (like, ?falle i smak?), helfen (hjelpe), zuhören (lytte), gehören (høre til), vertrauen(stole på), zusehen (se på),passen (passe), gratulieren (gratulere), zuschauen (se på).

 

Lurer på det samme angående akkusativ, er det noen? Og hva tror dere tema blir? Det er så sykt vanskelig å gjette seg frem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...